Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pelätty Euro 7 -päästöstandardi nostaa autojen hintoja – kytätäänkö kohta jarrujenkin päästöjä?

5:24Mihin kaikkeen EU:n ilmastopaketti tulee vaikuttamaan tavallisen ihmisen arjessa?Miten EU:n ilmastopaketti vaikuttaa ihmisten arkeen? MTV Uutisten Euroopan-kirjeenvaihtaja Heikki Piuhola kertoo.
Julkaistu 11.11.2022 06:24

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Autovalmistajien kauhu, Euro 7 -päästönormi, tiukentaa uusien autojen päästövaatimuksia kovalla kädellä ja nostaa autojen valmistus- ja hankintakustannuksia. Komission mukaan tieliikenteen päästöt aiheuttavat EU:ssa vuosittain 70 000 ennenaikaista kuolemaa.

Euroopan komissio esittää uusien autojen päästörajojen tiukentamista.

Esityksen tarkoitus on parantaa ilmanlaatua Euroopassa. Kaupungeissa suurin osa ilmansaasteista johtuu liikenteestä.

Komission mukaan EU:ssa tapahtuu vuosittain 70 000 ennenaikaista kuolemaa tieliikenteen päästöjen vuoksi. Se on huomattava määrä, varsinkin siihen nähden, että tieliikenteen onnettomuuksissa kuolee keskimäärin noin 23 000 eurooppalaista vuosittain.

Lue myös: Automuseon lattiaan liimautuneille aktivisteille ei herunut sympatiaa – henkilökunta sammutti valot ja lähti kotiin

Komission esitys koskee pakokaasuista, jarruista ja renkaista peräisin olevia päästöjä.

Komissio laskee, että uudet päästörajat nostaisivat uuden auton hankkimiskustannuksia noin 90–150 eurolla. Kuorma-autojen ja bussien hankintahinta nousisi arviolta 2 700 eurolla.

Komissio uskoo kuitenkin, että päästörajojen tiukentaminen nostaa autojen jälleenmyyntiarvoa.

– Autot ovat tärkeitä kaikille arkielämässä. Ne ovat myös tärkeä teollisuudenala Euroopassa. Ala käy läpi suurta murrosta, sisämarkkinakomissaari Thierry Breton totesi.

Hän huomautti, että sähköautotkaan eivät ole täysin päästöttömiä. Niiden jarruista ja renkaista syntyy päästöjä.

Rajat jarrujen hiukkaspäästöille

Komissio haluaa tiukentaa kaikkien uusien ajoneuvojen päästörajoja ottamalla ajonaikaisten päästöjen testauksen piiriin lisää ajo-olosuhteita.

Kuorma- ja linja-autoihin sovellettavia päästörajoja tiukennetaan, ja henkilö- ja pakettiautoja koskevia alimpia rajoja sovelletaan siitä riippumatta, mitä polttoainetta ajoneuvo käyttää.

Lue myös: Suomalaistutkimus: Auton esilämmityksen päästöt voivat vastata lähes 100 kilometrin ajomatkaa

Komissio haluaa asettaa raja-arvot myös jarrujen hiukkaspäästöille ja säännöt renkaiden mikromuovipäästöille.

– Juttelin eräälle rengasvalmistajalle Ranskassa. He olivat hyvin innoissaan esityksestämme, koska he työskentelevät jo sähköautojen renkaiden ja ajotyylin parissa, Breton totesi.

Sähköautoille tulee uusia akkujen kestävyyteen liittyviä vaatimuksia.

Breton uskoo, että EU:n sääntely lisää eurooppalaisten auto- ja rengasvalmistajien kansainvälistä kilpailukykyä.

Vuonna 2035 uusien autojen tulee olla päästöttömiä

EU:n jäsenmaiden neuvosto ja Euroopan parlamentti pääsivät lokakuun loppupuolella alustavaan poliittiseen yhteisymmärrykseen uusien henkilö- ja pakettiautojen tiukemmista hiilidioksidipäästönormeista.

Uusien henkilö- ja pakettiautojen pitäisi olla päästöttömiä vuoteen 2035 mennessä.

Komission torstaina antama esitys koskee siis uusia ajoneuvoja, joita EU:ssa myydään vuoteen 2035 asti.

EU:n liikenteessä on toki vielä pitkään tämän jälkeenkin autoja, jotka aiheuttavat pakokaasupäästöjä ja tuovat ilmaan epäpuhtauksia.

Lue myös: SKALin toimitusjohtaja: Liikenteen päästötavoitteita lykättävä, jotta Suomi pärjäisi

Lisää aiheesta:

Asiakirjaluonnos paljastaa: EU-parlamentin suurin ryhmä haluaa torpata polttomoottoriautojen myyntikiellonEU-pamppu kannustaa autovalmistajia jatkamaan polttomoottoreiden tuotantoa – "600 000 työpaikkaa tuhoutuu"Suomessa tuli voimaan autolaki, joka on kunnille kova pala purtavaksi: "Isommat kaupungit saivat vähän isomman taakan"Autoliiton pomon terveiset päättäjille eivät vaadi tulkkausta: "Auto ei ole Suomessa mikään luksustuote"Autovalmistajat varautuvat kaikkein pahimpaan – tästä pelkoa herättävässä "euroseiskassa" on kyseSuomi edistää päästötavoitteitaan EU-direktiivin avulla: "Käytännössä tämä tarkoittaa täyssähköautoja"
PäästötLiikenneSähköautotKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Päästöt
  • 13.9.06:34
    Ilmastonmuutos

    Trumpin suunnitelma: Päästöjen raportoinnista luovutaan

  • 4.9.18:24
    Perussuomalaiset

    Perussuomalaisten mieli muuttui: Hallitus tukee EU:n päästövähennysehdotusta

  • 29.8.15:29
    Politiikka

    Hallitus kiistelee yhä ilmastostrategiasta – Lulu Ranne: Koko ilmastolain voisi kuopata

  • 8.7.06:45
    Sään pyörteissä

    Tällaisia sadekausia Suomessa on tulevaisuudessa

  • 1.7.20:37
    Itämeri

    Itämeriasiantuntija rahtilaivojen jätevesien päästökiellosta Suomen aluevesillä: "Ei koske koko Itämerta"