Pelätty Euro 7 -päästöstandardi nostaa autojen hintoja – kytätäänkö kohta jarrujenkin päästöjä?

Autovalmistajien kauhu, Euro 7 -päästönormi, tiukentaa uusien autojen päästövaatimuksia kovalla kädellä ja nostaa autojen valmistus- ja hankintakustannuksia. Komission mukaan tieliikenteen päästöt aiheuttavat EU:ssa vuosittain 70 000 ennenaikaista kuolemaa.

Euroopan komissio esittää uusien autojen päästörajojen tiukentamista.

Esityksen tarkoitus on parantaa ilmanlaatua Euroopassa. Kaupungeissa suurin osa ilmansaasteista johtuu liikenteestä.

Komission mukaan EU:ssa tapahtuu vuosittain 70 000 ennenaikaista kuolemaa tieliikenteen päästöjen vuoksi. Se on huomattava määrä, varsinkin siihen nähden, että tieliikenteen onnettomuuksissa kuolee keskimäärin noin 23 000 eurooppalaista vuosittain.

Komission esitys koskee pakokaasuista, jarruista ja renkaista peräisin olevia päästöjä.

Komissio laskee, että uudet päästörajat nostaisivat uuden auton hankkimiskustannuksia noin 90–150 eurolla. Kuorma-autojen ja bussien hankintahinta nousisi arviolta 2 700 eurolla.

Komissio uskoo kuitenkin, että päästörajojen tiukentaminen nostaa autojen jälleenmyyntiarvoa.

– Autot ovat tärkeitä kaikille arkielämässä. Ne ovat myös tärkeä teollisuudenala Euroopassa. Ala käy läpi suurta murrosta, sisämarkkinakomissaari Thierry Breton totesi.

Hän huomautti, että sähköautotkaan eivät ole täysin päästöttömiä. Niiden jarruista ja renkaista syntyy päästöjä.

Rajat jarrujen hiukkaspäästöille

Komissio haluaa tiukentaa kaikkien uusien ajoneuvojen päästörajoja ottamalla ajonaikaisten päästöjen testauksen piiriin lisää ajo-olosuhteita.

Kuorma- ja linja-autoihin sovellettavia päästörajoja tiukennetaan, ja henkilö- ja pakettiautoja koskevia alimpia rajoja sovelletaan siitä riippumatta, mitä polttoainetta ajoneuvo käyttää.

Komissio haluaa asettaa raja-arvot myös jarrujen hiukkaspäästöille ja säännöt renkaiden mikromuovipäästöille.

– Juttelin eräälle rengasvalmistajalle Ranskassa. He olivat hyvin innoissaan esityksestämme, koska he työskentelevät jo sähköautojen renkaiden ja ajotyylin parissa, Breton totesi.

Sähköautoille tulee uusia akkujen kestävyyteen liittyviä vaatimuksia.

Breton uskoo, että EU:n sääntely lisää eurooppalaisten auto- ja rengasvalmistajien kansainvälistä kilpailukykyä.

Vuonna 2035 uusien autojen tulee olla päästöttömiä

EU:n jäsenmaiden neuvosto ja Euroopan parlamentti pääsivät lokakuun loppupuolella alustavaan poliittiseen yhteisymmärrykseen uusien henkilö- ja pakettiautojen tiukemmista hiilidioksidipäästönormeista.

Uusien henkilö- ja pakettiautojen pitäisi olla päästöttömiä vuoteen 2035 mennessä.

Komission torstaina antama esitys koskee siis uusia ajoneuvoja, joita EU:ssa myydään vuoteen 2035 asti.

EU:n liikenteessä on toki vielä pitkään tämän jälkeenkin autoja, jotka aiheuttavat pakokaasupäästöjä ja tuovat ilmaan epäpuhtauksia.

Lue myös:

    Uusimmat