Automuseon lattiaan liimautuneille aktivisteille ei herunut sympatiaa – henkilökunta sammutti valot ja lähti kotiin

Saksalaisyhtiö halusi omien sanojensa mukaan kunnioittaa aktivistien oikeutta osoittaa mieltään.

Viime aikoina on uutisoitu paristakin eri tapauksesta, jossa ilmastoaktivistit ovat töhrineet arvokkaita taideteoksia ja liimanneet itsensä sen jälkeen museon rakenteisiin. Pariisin autonäyttelyssä myös autot saivat osansa.

Yleistyvästä ilmiöstä saatiin maistiainen viime viikolla myös Saksan Wolfsburgissa, kun aktivistit liimasivat itsensä Volkswagen-konsernin pääkallopaikalla sijaitsevan Autostadt-teemapuiston lattiaan. 16 mielenosoittajan Scientist Rebellion -ryhmä ei kuitenkaan aavistanut, millaisen vastaanoton he tulisivat henkilökunnalta saamaan.

Työntekijät nimittäin sammuttivat päivän päätteeksi valot sekä lämmityksen ja lähtivät kotiin. He eivät soittaneet poliisille, vaan antoivat aktivistien jatkaa mielenosoitustaan.

Aktivisteista yhdeksän liimasi kätensä museon lattiaan, ja osa valitti kylmien lattioiden tehneen kipeää. Lisäksi heitä otti päähän se, ettei henkilökunta antanut heille edes astioita, joihin tehdä tarpeensa protestin aikana.

Kurjuutta lisäsivät kirkkaalla taskulampulla varustautuneen vartijan tekemät yölliset tarkistuskierrokset. Yksi mielenosoittajista kertoi vartijan häirineen heidän untaan tarkoituksellisesti osoittelemalla heitä käsivalaisimella.

Ruokaakin heille toimitettiin aktivistin kertomuksen mukaan vasta yli 20 tuntia mielenosoituksen käynnistymisen jälkeen.

Vaikka museon henkilökunta ei viranomaisille tempauksesta aluksi ilmoittanutkaan, oli paikalle jouduttu hälyttämään jossain vaiheessa apua yhden mielenosoittajan heikentyneen terveydellisen tilan vuoksi.

Mielenosoitus kesti yli kaksi vuorokautta. Poliisi soitettiin paikalle toisen yön aikana poistamaan kutsumattomat vieraat, ja lopulta virkavalta sai keskuksen tyhjennettyä aamulla.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Aktivistien tavoitteena on muun muassa saada Saksan moottoriteille 100 tuntikilometrin nopeusrajoitus päästöjen vähentämiseksi.

Lue myös:

    Uusimmat