Patria: Suomalaispanssarien lisensoiminen Ukrainaan äärimmäisen riskialtista – "Neuvottelut käydään hallitusten välillä"

Suomen Patrian toimitusjohtajan mukaan olisi "erittäin riskialtista" myydä panssariajoneuvoja tai lisensoida niiden tuotanto Ukrainaan ilman hallituksen apua. 

Patrian toimitusjohtaja Esa Rautalinko kehotti uutistoimisto Reutersin mukaan Euroopan maita tekemään enemmän helpottaakseen kauppoja Ukrainan kanssa.

Ukrainan odotetaan isännöivän puolustusteollisuuden kokousta lähikuukausina rohkaistakseen useampia yrityksiä valmistamaan aseita maassa. Pääministeri Petteri Orpon (kok.) Ukrainan-vierailun aikana presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoi Ukrainan olevan hyvin kiinnostunut suomalaisten panssariajoneuvojen valmistuksesta.

Rautalinko sanoi kuitenkin Reutersille, että tuotannon lisensointi Ukrainaan olisi "äärimmäisen riskialtista".

– On pidettävä mielessä, että auditoinnin suorittaminen sotaa käyvän maan kanssa on lähes mahdotonta, hän sanoi haastattelussa.

Rautalinko mainitsi ohjusiskujen riskin lisäksi muun muassa alan monimutkaiset toimitusketjut ja aseiden vientiluvat. Lisäksi haasteina on Rautalingon mukaan vaikeudet rahoituksen ja vakuutusten hankkimisessa sota-alueelle.

– Nämä riskit ovat hirvittävän suuria minkään yrityksen kannettavaksi yksin, hän sanoi ja kehotti maita, kuten Suomea, ryhtymään virallisiksi osapuoliksi Ukrainan laitemyynnissä.

Ukraina etsii keinoja toimitusvarmuuteen

Suurin osa Ukrainan tällä hetkellä liittolaisiltaan saamasta kalustosta on peräisin niiden varastoista. Mutta koska ne ovat ehtymässä, Ukraina etsii keinoja varmistaa toimitusten jatkuminen.

Patrian 6x6- ja 8x8-panssariajoneuvojen lippulaivoja on nähty kuvissa, jotka on otettu Ukrainan rintamalinjoilta taistelusta hyökkääviä venäläisjoukkoja vastaan. Reutersin mukaan se on merkki siitä, että osa niistä on saatu lahjoituksena.

Puolan pääministeri Mateusz Morawiecki ilmoitti huhtikuussa, että Ukraina oli tilannut 100 Rosomak-panssariajoneuvoa. Nämä valmistetaan Reutersin tietojen mukaan Puolassa Patrian lisenssillä ja rahoittajina toimivat Euroopan unioni ja Yhdysvallat.

– Patria tukee voimakkaasti tällaisia suunnitelmia, mutta neuvottelut käydään hallitusten välillä, Rautalinko sanoi.

Hän kehotti Eurooppaa laatimaan pitkän aikavälin suunnitelmia, joilla varmistetaan, että Ukrainaan suuntautuva kalustovirta voi jatkua.

– On keskusteltu paljon siitä, onko tuotantokapasiteettia, mutta mielestäni olennainen kysymys on se, millaisiin pitkän aikavälin tilauksiin meidän pitäisi valmistautua, hän sanoi. 

Lue myös:

    Uusimmat