Parempaa yksityisyydensuojaa lupaileva selain nousi suursuosioon – miljoonia uusia käyttäjiä viidessä vuodessa

Verkkoselaimet ovat saaneet uuden kilpailijan, joka tarjoaa parempaa yksityisyydensuojaa ja sisäänrakennetun kryptolompakon.

Verkkoselain Bravella on nykyään yli 50 miljoonaa aktiivista käyttäjää joka kuukausi. Brave kertoo blogissaan, että kuukausittaisten käyttäjien määrä on vähintään kaksinkertaistunut vuosittain jo viisi vuotta putkeen. Päivittäisiä aktiivisia käyttäjiä on nyt 15,5 miljoonaa.

Kyseessä on selain, joka on erityisesti keskittynyt käyttäjänsä yksityisyyden suojaamiseen, ja sen suosion lisääntyminen onkin osa laajempaa trendiä, kun ihmiset haluavat varjella yksityisyyttään aiempaa enemmän.

Toimitusjohtaja ja perustajajäsen Brendan Eich toteaa blogissa, että 50 miljoonan käyttäjän rajapyykin saavuttaminen kertoo käyttäjien halusta löytää vaihtoehtoja teknologiajäteille, jotka keskittyvät käyttäjiensä seurantaan.

Brave sisältää useampia erikoisuuksiakin, kuten sisäänrakennetun kryptolompakon, ja se kehuskelee myös nopeudellaan.

Braven markkinaosuus on vasta yhden prosentin luokkaa, kun Googlen Chrome hallitsee yli 60 prosentin osuudella. Braven suosion kasvusta kirjoittanut TechRadarin Joel Khalili kuitenkin mainitsee, että kasvu antaa Googlen kaltaisille jättiläisille ajattelemisen aihetta. Ihmiset ovat yleisesti tulleet tietoisemmiksi yksityisyydestään ja verkossa tapahtuvan seurannan ongelmallisuudesta.

Googlekin on koettanut seurantakäytäntöjä muuttaa Chrome-selaimensa kanssa, mutta esimerkiksi sen ehdottama floc-ratkaisu ei täysin korjaa vanhoja evästeisiin liittyviä ongelmia, vaan synnyttää aivan uusia huolia yksityisyydestä.

Lue myös:

    Uusimmat