Paras jäätelösesongin alku seitsemään vuoteen

Jäätelö on maistunut suomalaisille tänä vuonna ja varsinkin kesäsesongin ensimmäisinä kuukausina ( kesäsesonki = huhtikuu - elokuu ) paremmin kuin seitsemään vuoteen vuoden 1995 jälkeen. Tammikuusta toukokuun loppuun jäätelöä myytiin Suomessa 6,8 % enemmän ( yhteensä 26,1 miljoonaa litraa ) kuin vuoden 2001 tammi - toukokuussa.

Huhtikuussa ja toukokuussa jäätelön myynti on ollut noin 10 % suurempaa volyymiltaan kuin edellisvuoden vastaavina kuukausina. Tavallisina vuosina jäätelönmyynnin kasvu on 1-2 % luokkaa.

- Jäätelön myynnin kasvulle on tärkeää se, miten sesonki alkaa huhtikuussa. Lämmin kevät ja hyvät uutuustuotteet lisäävät myyntiä. Tänä vuonna markkinajohtaja Valiojäätelön uutuudet ovat maistuneet ihmisille hyvin: lakkahilloa sisältävä Juhlatuutti, Classic Maximum cream toffee ja Pingviini päärynä-kinuski ovat kolme myydyintä uutuutta vähittäiskaupoissa, kertoo Valiojäätelön markkinointipäällikkö Jarmo Moilanen.

- Sesongin alku on tärkeä, koska parhaalla lomakaudella juhannuksesta heinäkuun loppuun jäätelöä myydään vuosi vuoden jälkeen paljon. Sää vaikuttaa toki jäätelön myyntiin lomakaudellakin, mutta lähinnä siten, että menekki vaihtelee erityisen suuren ja tavallisen suuren välillä. Viidessä kuukaudessa huhti-elokuussa syödään yli puolet koko vuoden jäätelöistä, Moilanen tietää.

Vanilja, suklaa ja mansikka pitävät yhä pintansa

Uutuusmaut eivät ole pystyneet kampeamaan suosikkimakujen valtaistuimelta perinteisiä vaniljaa, suklaata ja mansikkaa. Sesongilla uutuuksien osuus on vuosittain n. 20 - 25 % koko kerta-annosmarkkinasta.

Lakritsijäätelö on suomalainen erikoisuus, ja se on kivunnut irtojäätelöissä toiseksi suosituimmaksi mauksi vaniljan jälkeen. Irtojäätelöissä kolmanneksi suosituin on mansikka, jota seuraavat mango-meloni ja suklaa.

Suomalaiset syövät eniten jäätelöä Euroopassa, vuonna 2001 13,3 litraa / henkilö. USA:ssa jäätelöä kuluu 22 l / henkilö ja Australiassa 18 l / henkilö.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat