Pankkipalvelujen todellinen hintavertailu hankalaa

Kuluttajien mahdollisuudet vertailla eri palveluntarjoajia ovat heikkoja mm. siksi, että pankit muokkaavat kanta-asiakaspaketteja nykyään yhä enemmän asiakaskohtaisiksi.

Pankkien tarjoamien rahoituspalvelujen todellinen hintavertailu on hankalaa, koska pankit liittävät palveluihin erilaisia ohjelmia ja paketteja. Ilmiö on yleinen paitsi Suomessa myös muissa Pohjoismaissa, joissa rahoituspalveluista peritään erilaisia maksuja. Eroja löytyy paitsi maiden välillä myös kunkin maan sisällä.

Hinnanerot tulivat ilmi Pohjoismaiden ministerineuvoston tutkimuksessa, jossa selvitettiin pohjoismaisten rahoitusmarkkinoiden läpinäkyvyyttä ja kuluttajien liikkuvuutta.

Lähes 80 prosentilla tutkimuksessa mukana olleista rahoituslaitoksista on käytössään jonkinlainen kanta-asiakas- tai etuohjelma.

Tutkimus arvioi, että pankit muokkaavat kanta-asiakaspaketteja entistä enemmän asiakaskohtaisiksi. Tällöin myös palvelujen läpinäkyvyys kärsii ja kuluttajien mahdollisuudet vertailla eri palveluntarjoajia huononevat entisestään.

Suomessa Kuluttajavirasto aikoo vielä tänä vuonna perehtyä eri toimialojen kanta-asiakaskysymyksiin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat