Kelan taksikyydeissä on viime päivinä ollut ongelmia etenkin Lapissa ja Itä-Suomessa. Tämän kuun alusta alkaen kaikki Kelan korvaamat taksimatkat on pitänyt tilata Kelan alueelliselta sopimuskumppanilta.
Muutoksen myötä asiakkaat ovat viime päivinä joutuneet odottamaan kyytiään mielestään kohtuuttoman kauan ja puhelinlinja taksia tilattaessa on ollut tukossa. Myös takseilla on ollut ongelmia, koska heiltä ovat puuttuneet tarvittavat laitteet.
Lapin Pro-keskuksen toimitusjohtaja Jari Tenhunen on ongelmien keskellä rauhallinen. Hän ihmettelee lähinnä asiaan kohdistunutta mediahuomiota.
– Emme ole täysin uudessa tilanteessa, sillä meillä oli vastaavanlainen uudistus kuutisen vuotta sitten. Tuolloin alalla oli paljon suurempia sekaannuksia, joten ihmettelen, miksi tämä nyt kiinnostaa niin paljon. Ehkä siksi, koska nyt koko liikennepalvelulaki muuttuu ja sekin aiheuttaa sekaannusta.
Pro-keskus myöntää ongelmat
Tenhunen myöntää, että Lapissa joidenkin asiakkaiden tilaamat taksit ovat olleet myöhässä. Hänen mukaansa ongelmat ovat johtuneet lähinnä taksien teknisistä ongelmista.
– Kaikki sopimusautoilijat eivät vielä ole saaneet kyydinvälityslaitteita, mittareita ja maksupäätteitä. Niissä on ollut asennusaikaviiveitä eli autot ovat, mutta niissä ei tekniikka ole vielä valmis.
Tekniikka ei ole valmis, koska valmisteluaika muutokselle on Tenhusen mukaan ollut aivan liian lyhyt, vain 2,5 kuukautta.
– Autoilijoiden on pitänyt ehtiä tehdä sopimukset, tilata laitteet, laitetoimittajan on pitänyt ehtiä toimittamaan laitteet varastoistaan autoille. Laitteita saa asentaa vain valtuutetut asentajat, joten kaiken päälle asennusliikkeet ovat ruuhkautuneet, Tenhunen vastaa.

