Osa Kela-taksien palveluista näyttäisi olevan sekaisin. Maakunnista on kantautunut kertomuksia, joissa Kelan asiakkaat ovat joutuneet odottamaan kyytejään todella pitkään, ja osa ei ole päässyt tarvitsemaan hoitoon lainkaan. Sekaannus juontaa juurensa Kelan kilpailutuksesta johtuvasta toiminnasta. Uusi toiminta tuli voimaan tämän kuun alussa.
Asiakkaat ovat joutuneet jonottamaan myös puhelimessa, kun linjat taksien välityskeskuksiin ovat olleet tukossa. Välitysjärjestelmä on ontunut myös kuljettajille päin.
Kelan pääsuunnittelija Anne Giss on tietoinen ongelmista. Giss sanoo, että Kela on jatkuvasti ollut yhteydessä palveluntuottajiin. Viimeksi ongelmia on Gissin mukaan setvitty tänä aamuna.
– Jokainen sellainen kyyti, joka jää tekemättä, on vakava asia. Me seuraamme hetki hetkeltä tätä tilannetta ja tiedämme jo paljon toimenpiteitä, joita palveluntuottajat ovat lähteneet tekemään tilanteen parantamiseksi.
Gissin mukaan hankaluuksia ei ole kaikkialla Suomessa, vaan osassa alueita. Erityisesti ongelmia on ollut Pro-keskuksen alueella Itä-Suomessa ja Lapissa.
– Tilausvälitys ei ole toiminut kaikkialla, sillä puheluita on vieläpä tullut enemmän kuin normaalisti heinäkuussa. Tietyillä alueilla autoilijat ovat tehneet niin myöhään sopimuksen tämän palveluntuottajien kanssa, että autolaitteita ei ole saatu asennettua. Moni kokonaisuuteen liittyvä toimija on vieläpä lomalla näin heinäkuussa, joten tilanne on kulminoitunut tällaiseksi, Giss sanoo.
Välityskeskuksissa on nyt turhaakin ruuhkaa
Giss kehottaa asiakkaita välttämään soittamasta taksien välityskeskukseen, jos kyse on vasta kaukana tulevaisuudessa toteutuvasta matkasta.
