Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Paljastiko Kimi Räikkönen Ferrarin heikkouden? – "Tämä ei ole hyvä merkki"

Julkaistu 14.03.2021 14:05
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-tallien on opittava kolmipäiväisiksi typistetyissä talvitesteissä ymmärtämään paitsi uutta autoaan myös Pirellin uusia renkaita. Sunnuntaina nähtyjen pitkien vetojen perusteella Ferrari ei välttämättä ole kovin vahvoilla kummassakaan näistä.

LUE MYÖS: Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas urakoivat hurjan aamupäivän – Bottaksella syytä makeaan virneeseen: "Saattaa olla jotain melko merkittävää"

LUE MYÖS: Lehti: F1:ssä testataan tällä kaudella uutta aika-ajosysteemiä – MM-pisteitä jaossa jo lauantaina

Pirellin uudet, runkorakenteeltaan vahvistetut renkaat ovat noin 700 grammaa painavammat kuin edeltäjänsä. Tavoitteena on, että renkaat kestäisivät nyky-F1-autojen aiheuttamaa rasitusta paremmin kuin viime vuonna, jolloin esimerkiksi Silverstonessa nähtiin, miten molempien Mercedes-kuljettajien renkaat pettivät kilpailun viimeisillä kierroksilla.

Osaltaan renkaiden kestävyyttä yritetään parantaa myös sillä, että autojen downforcea on heikennetty tälle kaudelle esimerkiksi pohjalevyjä pienentämällä ja yksinkertaistamalla.

 nosti aamupäivän testisession aikana esille lukemia, joiden mukaan Alfa Romeo tuntuu toistaiseksi päässeen uudesta autostaan ja uusista renkaista Ferraria paremmin jyvälle. Arvio perustuu  ja  ajamiin kisavetoihin sunnuntaina aamupäivällä.

Auto Motor und Sport
Kimi Räikkösen
Charles Leclercin

Kaksikkoa oli mahdollista vertailla, kun he aloittivat ja lopettivat kisavetonsa lähestulkoon samanaikaisesti. Leclercin ajama 56 kierroksen mittainen kisaveto koostui 13 kierroksesta keskikovalla renkaalla sekä 19:n ja 24 kierroksen stinteistä kovalla renkaalla. Räikkönen ajoi keskikovalla renkaalla 16 kierrosta ja kovalla renkaalla kaksi 20 kierroksen stinttiä.

Kaikissa kolmessa stintissä oli huomionarvoista, että Leclerc pääsi vauhtiin hieman Räikköstä nopeammin, mutta Räikkönen ajoi huomattavasti tasaisempia kierrosaikoja. Räikkösen stinteillä ensimmäisen ja viimeisen kierrosajan ero ei ollut läheskään yhtä suuri kuin Leclercillä.

– Tämä ei ole hyvä merkki Ferrarille, saksalaislehti kirjoittaa.

Leclercin ja Ferrarin kannalta huolestuttavana on pidettävä myös sitä, etteivät he pystyneet karistamaan Räikköstä kintereiltään, kun Räikkönen palasi toiselta varikkokäynniltään radalle aivan Leclercin taakse. Räikkönen vieläpä kärsi Leclercin auton aiheuttamasta turbulenssista, joka väkisinkin heikensi Alfa Romeon suorituskykyä.

Keskikovalla renkaalla ajettaessa Leclerc oli keskimäärin 0,224 sekuntia Räikköstä nopeampi. Ensimmäisellä kovan renkaan stintillä Räikkönen oli keskimäärin 0,026 sekuntia Leclerciä nopeampi, ja toisella kovan renkaan stintillä Leclerc oli keskimäärin 0,002 sekuntia Räikköstä nopeampi.

Lisää aiheesta:

Charles Leclercille avautui Australiassa täysin uusi maailma – Ferrari-tähti lausui muiden kannalta pelottavaa tekstiäF1-lähtöjärjestys: Charles Leclercillä on Bahrainissa keskeneräisiä bisneksiä – Valtteri Bottas jahtaa sensaatiotaF1-lähtöjärjestys: Bakussa tarjolla hurlumheitä koko rahan edestä – Leclercillä ja Hamiltonilla päinvastaiset huolenaiheet, korjaako Verstappen koko potin?F1-lähtöjärjestys: Kuudes kerta toden sanoo, Valtteri? Mersujen takana vaanii suuri vaara – Räikkösestä povattu keskikastin mustaa hevostaF1-lähtöjärjestys: Bottas aikoo maksaa Hamiltonille potut pottuina, Verstappen vaanii jokaista virhettä – taaempana muhii timanttinen taisto, jossa Räikkösellä on sanansa sanottavanaF1-tallien yksimielisyys yllätti: kukaan ei kopioinut Max Verstappenin voittoisaa reseptiä – "Tällä radalla se on ihan ok"
F1Kimi RäikkönenCharles LeclercAlfa RomeoFerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"