F1-lähtöjärjestys: Bakussa tarjolla hurlumheitä koko rahan edestä – Leclercillä ja Hamiltonilla päinvastaiset huolenaiheet, korjaako Verstappen koko potin?

Bakun katuradalla nähtiin lauantaina poikkeuksellisen tapahtumarikkaat aika-ajot, kun sessio keskeytettiin peräti neljästi punaisilla lipuilla. Sunnuntain kilpailu tuskin jää viihdearvoltaan yhtään vähäisemmäksi.

Aika-ajoista povattiin ennakkoon Max Verstappenin ja Red Bullin näytöstä, mutta hollantilainen löytyikin lauantaipäivän päätteeksi vasta kolmannesta lähtöruudusta.

Ferrarin Charles Leclerc ja Mercedeksen Lewis Hamilton saivat ensimmäisen vetonsa osumaan Verstappenia paremmin kohdalleen, ja AlphaTauri-tulokas Yuki Tsunodan virhe kolmosmutkassa aiheutti aika-ajot päättäneet punaiset liput, eikä Verstappen tai kukaan muukaan voinut enää parantaa aikaansa.

Kärkinelikon täydensi Tsunodan tallikaveri Pierre Gasly, eli kahdesta ensimmäisestä rivistä löytyy neljän eri tallin kuljettajia.

Rengasstrategiaa ajatellen lähtökohdat ovat varsin selkeät, sillä koko kärkikymmenikkö starttaa kilpailuun pehmeimmällä renkaalla. Pirelli toi Azerbaidzhaniin valikoimansa pehmeimmät seokset, ja he uumoilevat sunnuntaille yhden pysähdyksen kisaa – sillä oletuksella, ettei mitään ihmeempää tapahdu.

Azerbaidzhanin kohdalla se on kuitenkin melko rohkea oletus.

Kun Bakussa kilpailtiin ensimmäisen kerran vuonna 2016, kisassa ei nähty ainuttakaan turva-autojaksoa tai punaisia lippuja. Vahinko otettiin takaisin heti seuraavana vuonna: kolme turva-autoa ja yhdet punaiset liput.

Vuonna 2018 kisaa sekoitti kaksi turva-autojaksoa, kaksi vuotta sitten selvittiin yhdellä virtuaalisella turva-autolla.

Näistä lähtökohdista voi sanoa, että sunnuntain kisan kulkua on äärimmäisen vaikea ennakoida, mutta siitä on tehtävissä muutamia mielenkiintoisia ennakkonostoja.

Leclercin paalupaikka ei ollut sikäli yllätys, että Ferrari on ollut viikonlopun mittaan yhden kierroksen vauhdissa erinomaisen hyvä. Mutta harjoitusten perusteella tallilla on yksi suuri huolenaihe: renkaiden kestävyys, joka ei ollut perjantaina likimainkaan yhtä hyvällä tolalla kuin aika-ajovauhti.

Mercedeksen kohdalla toisesta ruudusta starttaava Hamilton ja vasta kymmenennestä ruudusta starttaava Valtteri Bottas ovat keskenään hyvin eri tilanteissa. Bottas on ollut viikonloppuna suuren suurissa vaikeuksissa autonsa kanssa, ja hän ajoi lauantain aika-ajoissa eri takasiivellä kuin Hamilton.

Hamiltonilla siipeä ja sitä kautta ilmanvastusta oli vähemmän, mikä palvelee Bakun pitkällä suoralla. Bottaksella siipeä ja ilmanvastusta oli enemmän, mikä auttaa hitaammilla osuuksilla ja renkaiden lämmittämisen kanssa.

Kun Bakun rata ei ole renkaille kovinkaan rankka, on mielenkiintoista nähdä, miten Hamilton saa pienemmällä siivellä renkaat lämpimiksi. Toisaalta ihan yhtä mielenkiintoista on se, miten Bottas pystyy selviytymään ensimmäisen kierroksen ruuhkassa tiukista mutkista ilman vaurioita.

Red Bullin kisavauhdin pitäisi olla koko joukon parasta, mutta Verstappenilla ja varsinkin Pérezillä on sunnuntaina jonkin verran ohitettavaa. Mahdolliset turva-autojaksot huomioon ottaen myös strategian on osuttava täydellisesti kohdalleen.

Kimi Räikkösen edustama Alfa Romeo avasi pistetilinsä kaksi vikkoa sitten Monacossa, ja kuten 14:nneksi sijoittunut Räikkönen lauantaina totesi, sunnuntaina mikä tahansa on mahdollista.

Räikkönen on tallinsa selkeä ykköspyssy, sillä aika-ajojen alkuvaiheilla autonsa hajottanut Antonio Giovinazzi on viimeisessä lähtöruudussa.

Siististi ajamalla ja ongelmista erossa pysyttelemällä voi tarjolla olla jopa pisteitä.

Azerbaidzhanin GP:n lähtöjärjestys

Jos yllä oleva upotus ei näy, löydät kuvan myös tästä linkistä.

Lue myös:

    Uusimmat