F1-tallien yksimielisyys yllätti: kukaan ei kopioinut Max Verstappenin voittoisaa reseptiä – "Tällä radalla se on ihan ok"

Koko kärkikymmenikkö starttaa Espanjan GP:hen pehmeimmällä rengasseoksella. Se, ettei kukaan lähtenyt hakemaan muista poikkeavaa strategiaa, yllätti rengasvalmistaja Pirellin.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Pirellin urheilujohtajan Mario Isolan mukaan pehmeään renkaaseen päätyminen oli lopulta ymmärrettävä ratkaisu, sillä kahden pehmeimmän seoksen välillä on ollut havaittavissa merkittävä ero suorituskyvyssä.

Erot toisessa aika-ajo-osiossa, jonka perusteella rengasvalinnat määrittyvät, olivatkin melko pienet, kun kaikilla oli alla sama rengas. Neljänneksi nopeimman kierrosajan tehnyt Racing Pointin Lance Stroll oli vain 0,502 sekuntia nopeampi kuin ensimmäisenä kuljettajana päätösosiosta pudonnut, 11:nneksi sijoittunut Ferrarin Sebastian Vettel.

Tallien käytössä olevat rengasseokset ovat nyt pykälän verran kovemmat kuin viikko sitten Silverstonessa. Tuolloin Red Bullin Max Verstappen starttasi kilpailuun kovalla renkaalla, jonka seos oli Pirellin valikoiman toiseksi kovin, C2. Valintansa ansiosta Verstappen pääsi ajamaan kilpailun läpi eri strategialla kuin edeltään lähteneet Mercedes-kuljettajat. Hollantilainen käytti edun hyväkseen ja juhli ruutulipulla uransa 9:ttä GP-voittoa.

Tänä viikonloppuna kyseinen C2-seos on keskikova rengas, mutta ainakaan Verstappenilla ei ollut aikomustakaan käyttää sitä aika-ajojen toisessa osiossa.

– Mielestäni pehmeä rengas on riittävän hyvä kilpailun alkuun. Normaalisti pehmein tarjolla oleva rengas saattaa olla vähän hankala, koska se kuluu niin nopeasti, mutta tällä radalla se on ihan ok, Verstappen sanoi Motorsportin mukaan.

Pirellin mukaan kilpailun pääsee ajamaan nopeimmin läpi kahden pysähdyksen taktiikalla. Verstappenin tallikaveri, kuutosruutuun yltänyt Alexander Albon kuitenkin uskoo, että niitäkin löytyy, jotka yrittävät selvitä vain yhdellä pysähdyksellä.

Tämä saattaa johtaa siihen, että varsinkin kilpailun alussa vauhti on verkkaista.

– Luulen, että alun ruuhkassa ajetaan kuin kulkueena, kun kaikki yrittävät venyttää stinttejään. On hyvin mahdollista, että näemme erilaisia strategioita: yhtä ja kahta pysähdystä. Pitää katsoa, mitä tapahtuu, ja sopeutua siihen, mitä muut tekevät.

Lue myös:

    Uusimmat