"Pakko myöntää rehellisesti, että harmittaa" – Jari-Matti Latvala pettyi FIA:n uuteen sääntöön

Jari-Matti Latvalalta muistutus Toyotan mestaritiimille: Pitää muistaa käyttäytyä, jotta ei karkaa mopo käsistä 3:13
Jari-Matti Latvala pääsi juhlimaan kauden 2021 päätteeksi Toyotan triplamestaruutta. Juhlahumussa hän antoi omilleen isällisen muistutuksen.

Rallin MM-sarjassa siirrytään vuonna 2022 hybriditeknologiaan, mikä tuo mukanaan myös paljon uusia sääntöjä kisatapahtumien järjestämiseen.

Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti vielä joulukuussa maailman moottoriurheiluneuvoston kokouksessa uusia säädöksiä. Pöydällä on myös uudistus, joka rajaa reittiin tutustumisen WRC-tallien henkilökunnalta.

Kuljettajilla ja kartanlukijoilla erikoiskokeisiin tutustuminen on jo ennestään rajattu nuotituksen kahteen ajokertaan. Hybridiaikakaudella myös tiimien muulta henkilöstöltä tutustumista pätkiin rajoitetaan. Ensi vuonna tiimit voivat ajaa yhdellä autolla jokaisen pätkän vain kertaalleen läpi.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ei uudistuksesta tykkää, sillä entinen WRC-kuski haluaisi myös itse ajaa reitin läpi, jotta saisi kisasta paremman käsityksen.

– Siitä säännöstä oli kauden loppupuolella puhetta, että FIA sellaista kaavailee. Olen nähnyt ehdotuksen, mutta en viimeistä kirjausta. Henkilökohtaisesti se on minulle pettymys, koska en saa samaa fiilistä, kun en voi käydä pätkiä läpi, Latvala myöntää MTV Urheilulle.

– Pakko myöntää rehellisesti, että harmittaa. Toisaalta minä ymmärrän asian, koska pyrkimyksenä on vähentää trafiikkia pätkillä, jotta olisi vähemmän autoja ja ihmisiä liikenteessä. Toisaalta on monia ralleja, joissa on aika vähän kilpailijoita, jolloin tuota ongelmaa ei ole.

FIA haluaa myös suitsia talleja, jotta hybrididatan kerääminen ei lähde kokonaan käsistä. Eri asia on, miten pätkiin tutustumista voidaan kontrolloida ennen erikoiskokeiden sulkuaikoja.

– Monissa ralleissa ajetaan ihan avoimilla teillä. Jos olet niin sanotusti normaali ihminen, sinulla on oikeus ajaa tiet läpi. Sitä ei voi rajata. Varmasti on aika hankalaa valvoa, kuka on tiimin henkilökuntaa ja kuka ei, Latvala summaa.

– Siinä on aika ison mietinnän paikka, että miten hommaa valvotaan. Periaatteessa kaikki autot kaikilla erikoiskokeilla olisi pysäytettävä. Se ei ole ihan helppo operaatio. 

Lue myös:

    Uusimmat