Seksilelumainos toi huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta – McDonald'sin tv-mainoksissa nuoret kiipesivät kerrostalon katolle
Lapsiin ja nuoriin kohdistuva markkinointi ja somevaikuttajien toiminta on saanut moitteita mainosten hyvää tapaa valvovalta mainonnan eettiseltä neuvostolta.
Mainonnan eettinen neuvosto on muun muassa antanut huomautuksen seksileluja myyvän verkkokaupan radiomainoksesta, jota oli esitetty ennen iltayhdeksää.
Bauer Median radiokanavat ja Huippukiva.fi-verkkokauppa saivat huomautuksen samalla perusteella jo toistamiseen.
Neuvosto katsoi, että lyhyessä mainoksessa on käytetty sanaa ”lelu”, mikä on omiaan herättämään lapsen kiinnostuksen mainostettavaan sivustoon ja lapsille sopimattomia tuotteita myyvään verkkokauppaan.
Lue myös: Tämä on suomalaisten suosikkiseksilelu
McDonald'sin televisiomainoksissa nuoret kiipesivät kerrostalon katolle
Huomautus annettiin myös McDonald'sin televisiomainoksista, joissa nuoret kiipeävät kerrostalon katolle. Neuvosto katsoi, että vaarallisen toiminnan kuvaukselle ravintolayrityksen mainoksissa ei ole hyväksyttävää perustetta.
Neuvosto muistuttaa, että nuorille kohdistetussa ja heitä esittävässä markkinoinnissa tulisi noudattaa erityistä huolellisuutta.
Somevaikuttajien markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi
Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen myös kahdelle sosiaalisen median sisällöntuottajalle. Vaikuttaja ja bloggaaja Anna Pastak on saanut neuvostolta huomautuksen piilomainonnan harjoittamisesta.
Pastak oli julkaissut Instagram-tilillään kuvan mainostettavasta anorakista jo ennen varsinaista mainoskampanjaa.
Mainonnan eettinen neuvosto antoi asiasta huomautuksen Pastakin lisäksi myös anorakkia markkinoineille Partioaitalle ja Sastalle, sillä markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi.
Yrittäjä ja tosi-tv-tähti Sointu Borg puolestaan on saanut huomautuksen mainostettuaan Instagram-tilillään saamiaan BP hairin kampaajapalveluita. Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, ettei mainos ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, sillä asiasta kerrottiin epäselvästi ja vasta julkaisun viimeisellä tekstirivillä.
Neuvoston mukaan mainostunnisteen tulee olla selkeä ja helposti havaittavissa heti julkaisutekstin alussa.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunnot ja huomautukset ovat suosituksia. Ne eivät velvoita mainostajaa, eikä huomautuksen saaneen mainonnan jatkamisesta koidu seuraamuksia.
Uusimmat
-
23:25
Yhdysvaltalaissotilas on pidätetty Venäjällä
-
22:49
Hamas hyväksyi tulitaukoesityksen – Israel lähettää neuvotteluryhmän, mutta jatkaa iskuja
-
22:30
Doja Cat teki Bianca Censorit – tepasteli nakuasuissa julkisilla paikoilla
-
22:14
Mönkijän kuljettaja menehtyi onnettomuudessa Rautjärvellä
-
22:12
Frida Karlssonista verisiä kuvia
-
22:02
Windows95manin vähäpukeisuus ei miellytä kaikkia: "Lapset ja mummelit ovat ainakin ymmärtäneet sanomani"
-
21:53
Konkurssiin hakeutuneen kiekkoseuran pomolta rajuja syytöksiä: "Päätetty isommissa kabineteissa"
-
21:45
Miestä ammuttu Tukholman Södermalmilla – poliisioperaatio käynnissä
-
21:16
Marja-alalla uusi huoli: kiinalaiset halpapoimijat – "Ei puhutakaan mistään ihmisoikeuksista"
-
21:14
Tulli huutokauppaa itärajan yli tulleilta jääneitä polkupyöriä
-
21:01
Julkkiskokki Akseli Herlevi säikähti ystävänsä kommenttia: "Olen ammattiepäonnistuja"
-
20:56
Yli 40 vuoden ura ohi – NHL-ennätysvalmentaja siirtyy sivuun
-
20:53
Italian yleisradion toimittajat lakkoilevat poliittista ohjausta vastaan
-
20:41
SM-liigan sensaatiojoukkue hankki MM-kisapakin – Pohjois-Amerikasta haaviin kaksi suomalaista
-
20:37
Voiko sähköauton renkaat vaihtaa itse?
-
20:05
Somessa leviää kysymys, johon moni nainen vastaa pysäyttävällä tavalla
-
20:03
Ilves-pelaaja sai NHL-sopimuksen
-
19:34
Perinteikäs kiekkoseura hakeutuu konkurssiin – Mestis-lisenssi jäi saamatta
-
19:34
Tappara-mestari joi olutta – ulos maajoukkueesta
-
19:12
Turussa epäillään kahta tapon yrityksestä – ammuttu uhri sairaalaan
-
Lataa lisää