"Painajaisten rakennusainekset" – suomalainen patsaspuisto nousi otsikoihin Britanniassa

Veijo Rönkkösen patsaspuisto on yksi Suomen erikoisimpia matkailunähtävyyksiä 0:36
Veijo Rönkkösen patsaspuisto on yksi Suomen erikoisimpia matkailunähtävyyksiä

Parikkalan patsaspuisto on saanut jälleen kansainvälistä mainetta, kun brittilehti The Sun esitteli sen ”aavemaista hulluutta” nettijutussaan. Puistonhoitaja ymmärtää etenkin oikeilla tekohampailla varustettujen patsaiden voivan olla hyvinkin hämmentäviä, mutta hän korostaa, että puistossa on yleensä ottaen lempeä tunnelma ja monet patsaatkin ovat hyvin hellyttäviä.

Onko tämä maailman karmivin turistinähtävyys? Näin kysyy brittilehti The Sun Veijo Rönkkösen patsaspuistoa esittelevässä jutussaan. Suomessa jo käsiteeksi muodostunut puisto sijaitsee Parikkalassa Etelä-Karjalassa. Brittireaktioista kertoi Suomessa ensin Iltalehti.

Tekstissä mainitaan erityisen erikoisena piirteenä se, että luonnossa esillä olevilla patsailla ovat suussaan oikeat ihmishampaat.

– Aavemainen paikka, joka huokuu positiivista hulluutta, yksi lehden siteeraama kävijä kommentoi kokemustaan matkailijoille suunnatussa TripAdvisor-palvelussa.

– Oikeita ihmishampaita, kylmiä lasisilmiä ja puolialastomia ihmishahmoja kaikissa kuviteltavissa olevissa asennoissa: painajaisten rakennusainekset ovat valmiina, toinen kommentoija runoilee.

– Joku saattaa pitää paikkaa outona, mutta se on ehdottomasti käymisen arvoinen kohde, yksi kävijä kuitenkin vakuuttaa.

Veijo Rönkkösen luomistyötä

Parikkalan patsaspuiston perusti aikoinaan ITE-taitelija Veijo Rönkkönen (1944–2010). Sen ensimmäinen varsinainen veistos oli vuonna 1961 valettu ”Irvikuvamainen mies”. 

Kun Rönkkönen kuoli yllättäen vuonna 2010, puisto jäi vaille hoitoa ja patsaiden kunto alkoi rapistua. Pelastajaksi löytyi teollisuusneuvos Reino Uusitalo, joka osti puiston jo seuraavana vuonna.

Puiston käytännön toimista vastaavat tällä hetkellä puistopehtoori Atte Paju ja Kulttuuriyhdistys Maailmanpylväs ry.

"Taitelija ansaitsee kaiken hypen ja arvostuksen"

The Sunin ihmettelyjuttu ei ole ensimmäinen kansainvälinen huomionosoitus, joka Veijo Rönkkösen patsaista on vuosien varrella kirjoitettu. Pehtoori Paju arvelee, että tällä kertaa puisto on päässyt otsikoihin ehkä tuoreen kirjajulkaisun ansiosta.

– Saksalainen kustantamo esittelee uudessa kirjassa maailman ihmeellisiä paikkoja, ja siihen myös meidän puistomme on päässyt. Se on aika hieno kirja ja on varmaan joutunut jo moniin käsiin eri puolilla Eurooppaa, Paju arvioi.

Paju kertoo, että kansainvälinen maine tuntuu edesmenneen taiteilijan puolesta hyvältä.

– Kyllä hän ansaitsee kaiken hypen ja arvostuksen niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. 

– Ja kivalta se tuntuu meistäkin, kun me olemme kovasti laittaneet puistoa ja puutarhaa kuntoon.

Paju sanoo ymmärtävänsä myös ällistyneet kommentit ja jopa sen, että jotkut ovat kokeneet patsaat pelottavina.

– Kun puisto oli hoitamatta Veijon kuoleman jälkeen, tietysti näytti vähän siltä, että patsaat ovat viidakon keskellä. Nykyisin tunnelma on minusta hyvin erilainen. Jos katsoo vaikka Veijon viimeisinä vuosinaan tekemiä lapsipatsaita, nämä ovat päinvastoin lempeitä ja hellyttäviä. 

Mutta toki patsaitakin on moneen lähtöön, Paju myöntää.

– Puistossa on esimerkiksi 60- ja 70-luvun groteskeja hahmoja, joissa kyläläiset ovat olleet esikuvina. Varmasti pelottavuuden ja outouden tekee sekin, että näistä aika monilla aikuispatsailla on tekohampaat suussaan.

Puisto on avoinna aina, ja siinä voi vierailla mihin vuorokauden aikaan tahansa. Viime kesänä puistossa vieraili Pajun arvion mukaan noin 60 000 ihmistä, mikä on puiston kävijäennätys.

Yllä olevalla videolla nähdään patsaat tai yksityiskohtia patsaista Pyykkärit, Joogatarha, Äiti ja lapsi, Kuolema, elämä, lapsi, O sekä Joogaajia. Patsaat ovat esillä Veijo Rönkkösen patsaspuistossa Parikkalassa Etelä-Karjalassa. Kuvat on ottanut Kimmo Heikkilä.

Lue myös:

    Uusimmat