Paikallisjunien klassikkomalli katoaa pääkaupunkiseudun liikenteestä – jäähyväismatka illalla

Vanha Sm2-sähköjunatyyppi liikennöi tänään viimeistä kertaa pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä. Viimeinen HSL-alueen Sm2 - vuoro ajetaan tänä iltana Kirkkonummelta Helsinkiin. Jatkossa kaikki HSL-alueen lähijunat ajetaan uudella Flirt-kalustolla. U-junan matka käynnistyy Kirkkonummelta kohti pääkaupunkia kello 18.08.

Sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo HSL:stä kertoo, että HSL ei aio erityisesti juhlistaa viimeistä matkaa. Hän kuitenkin kertoo, että HSL on varautunut siihen, että vuoro voi tulla täyteen vähän entisen M-junan viimeisen matkan tapaan. Ennen kehäradan valmistumista Vantaankoskelle liikennöineen M-junan viimeinen vuoro oli tupaten täynnä juhlatunnelmaisia ihmisiä kesäkuun lopussa toissavuonna.

Sinisalo kertoo, että sen sijaan HSL-aikoo juhlistaa uusia junia, kun viimeinen Flirt-juna otetaan käyttöön elokuussa. Tuolloin pääkaupunkiseudulla on käytössä 81 kappaletta sveitsiläisvalmisteisia Flirt-junia.

Ei nostalgiaa liikkellä

Sinisalon mukaan kommentit asiakkailta ovat olleet yksinomaan positiivisia.

– Enää matkustajan ei tarvitse pelätä, että omalle kohdalle osuisi muu kuin uusi Flirt-juna.

Myöskään junahenkilökunta ei Sinisalon mukaan jää juuri kaipaamaan junavanhusta.

– Ei ole pahemmin nostalgisia muisteluita tullut. Kyllä kaikki ovat sitä mieltä, että uudet Flirt-junat ovat parempia.

Sm2 jatkaa muualla

Sm2-junien liikennöinti jatkuu kuitenkin muualla. Junat jatkavat ainakin Riihimäki-Lahti- ja Kotka-Kouvola-reittien liikenteessä. Niiden pidemmän ajan tulevaisuudesta ei ole vielä tietoa. Sm2-junia ei ainakaan lähivuosina olla romuttamassa.

Sm2 on Suomen toiseksi vanhin sähkömoottorijuna. Se otettiin käyttöön vuonna 1975. Vanhimmat yhä käytössä olevat junat ovat yli 40-vuotiaita. Sm2-junia valmistettiin vuosina 1975-81 kaikkiaan 50 kappaletta.

Lue myös:

    Uusimmat