Mainos

Mullistus junaliikenteeseen: Liikenne vähenee puolella Helsingin ja Pasilan välillä ratatöiden takia

2:18

Pasilan ja Helsingin välinen ratatyö alkaa sunnuntaina kello 20. Ensimmäiseksi kaksi itäisintä raidetta on suljettu päivisin Helsingin ja Pasilan välillä, jonka jälkeen kaksi läntisintä raidetta on poissa käytöstä heinäkuun puolen välin jälkeen.

Muutoksia tulee I-, N-, P- ja T-juniin, muut junat ja kaukojunat kulkevat normaalisti. Eniten ratatyöt vaikeuttavat satunnaisten matkaajien junamatkoja, kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Pekka Rautoja.

– Heillä ympäristö on vieras ja junanvaihto on jännittävä toimenpide, mutta meille on palkattu tänne laiturille kymmenen henkeä, jotka ovat eri asemilla neuvomassa ihmisiä, Rautoja kertoo.

Tiheämpää liikennettä

Työn on tarkoitus valmistua elokuun alkupuolella. Ratatyö mahdollistaa tiheämmän junaliikenteen tulevaisuudessa.

Nykyään junia ehtii aseman ohi 70 tunnissa, mutta myöhemmin luku on 90.

– Helsingin ja Pasilan välillä asennetaan noin 20 uutta vaihdetta, ja kehitetään turvalaitejärjestelmää niin, että siitä mahtuu enemmän junia Helsingin ja Pasilan välistä tunnissa.

Kyytiin mahtuu ratatöistä huolimatta

Helsingin seudun liikenteen junaliikennöinti Helsingin ja Pasilan välillä vähenee lähes puolella ratatöiden seurauksena. HSL odottaa kaikkien matkustajien mahtuvan silti kyytiin, ja junan pitävän suosionsa.

Korvaavaa liikennettä junien tilalle ei ole tarkoitus tehdä, kertoo HSL:n informaatiosuunnittelija Joona Packalén.

– Olemme arvioineet, että nyt kun kesälomat alkavat, niin matkustajamäärät on sen verran pienemmät, että juniin mahtuu, Packalén kertoo.

Ratatyöt voivat kuitenkin nostaa suorien bussiyhteyksien käyttäjämäärää.

– Juna on niin paljon nopeampi. Se varmaan pitää junan edelleen houkuttavana, vaikka vähän pitenee matka, Packalén sanoo.

Mainos

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.