Ukko-Pekan liikennöintikiellon syynä kokeneen kuskin liian korkea ikä – ”Kyllä tämä vähän hassulta tuntuu”

Höyryveturi Ukko-Pekka joutui keskeyttämään liikennöintinsä Savonlinnan ja Punkaharjun välillä viime torstaina, kun poliisi pysäytti junan saatuaan vihjeen ajo-oikeudettomasta kuljettajasta. Museokäytössä olevan veturin omistava yhtiö myöntää virheensä, mutta pitää rikettä vähäisenä.

Höyryveturi Ukko-Pekan veturinkuljettajana toimi viime torstaina junan omistavan Höyryveturimatkat 1009 Oy -yhtiön toimitusjohtaja. Suomessa höyryveturin ajo-oikeus päättyy siihen, kun kuljettaja täyttää 68 vuotta. Toimitusjohtaja on 69-vuotias.

Höyryveturimatkat 1009 -yhtiön markkinointivastaava Marko Koskinen kertoo, että poliisi pysäytti junan ilmiannon perusteella.

– Sellaisia huhuja liikkuu, että ilmiantaja oli joku toinen veturinkuljettaja tai rautatieharrastaja, Koskinen sanoo.

Ainoa este toimitusjohtajan ajolle oli Koskisen mukaan hänen ikänsä. Kyseessä on yhtiön kokenein kuljettaja, joka on kouluttanut kaikki höyryveturin ajoluvan omaavat kuljettajat. Ukko-Pekan kuljettajat ovat vapaaehtoisia, jotka tulevat kuljettajiksi vapaapäivinään ja palkatta.

Viime torstaina kaikki kuljettajat peruivat, ja jäljelle jäi vain vuoden liian vanha toimitusjohtaja, jolla oli kuitenkin takanaan 50 vuoden kokemus höyryveturin kuljettamisesta.

– Kyllähän se vähän hassulta tuntuu, mutta se on sääntö ja toki me sen tiesimmekin. Kyllä tässä virhe tehtiin, sitä ei voi kiistää, Koskinen sanoo.

Matkustajien turvallisuutta ei vaarannettu

Yhtiö painottaa Facebookissa julkaistussa tiedotteessaan, että tapauksesta ei aiheutunut mitään vaaraa matkustajille. Junavuoroa ei haluttu perua, koska yhtiö koki vastuuta ajoa odottavia ja varanneita asiakkaita kohtaan.

Ukko-Pekka Hr1

  • Raskas pikajunaveturi Hr1 eli tutummin Ukko-Pekka oli aikanaan Suomen suurin ja voimakkain henkilöliikenteen höyryveturi
  • Rakennettiin 22 kappaletta Lokomon ja Tampellan konepajoilla vuosina 1937-1957
  • Nykyisin kaksi Ukko-Pekka Hr1 -veturia käyttökunnossa: Toinen Höyryveturimatkat 1009 Oy:n omistama Ukko-Pekka 1009 ja toinen VR:n omistama numero 1021
  • Ukko-Pekka 1009 -veturilla oma pilttuu Kouvolan varikolla
  • Pituus 22,25 metriä ja paino 155 tonnia

    Lähde: Höyryveturimatkat 1009 Oy

Koskinen kertoo, että lakiin piti tulla tänä vuonna muutos, joka olisi nostanut veturinkuljettajan sallittua ikärajaa. Toimitusjohtaja oli varautunut liikennöimään vielä tämän kesän, mikäli muuta kuskia ei saataisi, mutta lakimuutoksen voimaantuloa siirrettiinkin ensi vuoteen.

Koskisen mukaan Ukko-Pekan liikenteen peruuntuminen on aiheuttanut asiakkaissa pettymystä. Veturin oli määrä liikennöidä viikonloppuna Raumalla.

– Ymmärrän kyllä pettyneisyyden, sillä ennakkovarauksia oli tehty todella paljon, Koskinen kertoo.

– Toisaalta asiakkaat ovat olleet myös ymmärtäväisiä, sillä monet näkevät, että kyseessä on hieman outo säännöntulkinta.

Sääntöjä noudatettava

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi asetti Ukko-Pekan liikennöintikieltoon tapauksen vuoksi. Asiasta on tekeillä lisäselvityksiä ja Höyryveturimatkat 1009 -yhtiö on menossa vielä tällä viikolla selvittämään asiaa valvovan viranomaisen kanssa kuulemistilaisuuteen.

Trafin raideliikenteen toimijat -yksikön päällikkö Jouko Linnasaaren mukaan rautatieliikenteen kuljettajan pätevyyteen kuuluu iän ohella myös esimerkiksi terveydentilavaatimukset.

– Meillä on säädökset ja lait, joita on noudatettava. Laki rautatiejärjestelmän liikenneturvallisuustehtävistä edellyttää kuljettajalta tiettyä ikää, Linnasaari sanoo.

Yhtiöllä on tällä hetkellä liikennöintikielto, mutta Linnasaari pitää mahdollisena, että yhtiölle voisi tapauksesta seurata myös toiminnan harjoittamiseen vaadittava turvallisuustodistuksen peruuttaminen.

– Kuulemistilaisuuden pohjalta arvioidaan, millaiset edellytykset toiminnan jatkamiselle on.

”Höyryveturit halutaan pois liikenteestä”

Vielä ei siis ole tietoa, palaako Ukko-Pekka vielä tämän kesän aikana liikenteeseen.

– Turvallisuushan ei tässä mitenkään vaarantunut, vaan tässä on kyse vain siitä yhdestä säännöstä. Mutta on vaikea sanoa, kuinka vakavana rikkeenä valvova viranomainen haluaa sitä pitää, Koskinen sanoo.

Hänen mukaansa rautatiealalla yleinen henki on höyryvetureiden vastainen.

– Henki on vähän sellainen, että höyryveturit pitäisi saada liikenteestä kokonaan pois. Se sitten näkyy tämmöisinä laineina.

Koskisen mukaan joitain vuosia sitten rautatieliikenteeseen tuli pakolliseksi kulunvalvontalaite, jota ilman pääradoilla ei saanut liikennöidä. Höyryvetureihin laitetta ei ollut saatavilla, mikä pakotti Ukko-Pekan muuttamaan Helsingin Pasilasta Kouvolaan.

– EU sitten toi mukanaan väljennyksiä, joiden myötä tämä sääntö poistui. Nyt kaikkialla saa ajaa, mutta vain enintään 80 kilometriä tunnissa.

Trafin Linnasaari ei allekirjoita väitettä höyryvetureiden syrjinnästä rautatieliikenteessä. Hänen mukaansa kaikkia museoliikenteen harjoittajia kohdellaan tasavertaisesti ja vertailua kaupalliseen liikenteeseen on taas vaikea tehdä.

– Kaupallisen liikenteen harjoittajat ovat eri kategoriassa kuin harrastustoiminnan pohjalta toimivat yhteisöt.

Lue myös:

    Uusimmat