"Pahoittelen, että saavumme etuajassa" – huumori kukkii junien kuulutuksissa

Konduktööri kertoo, että myöhästymisien vuoksi junissa joudutaan kuuluttamaan enemmän. Tästä johtuen huumori alkaa kukkia, vaikka ylemmältä taholta konduktöörejä suositellaan pysymään asialinjassa.

– Vaimon työkaveri kertoi kerran, että Helsingistä lähtenyt lähijuna oli hajonnut Vantaankoskelle, ja se oli pitänyt hinata takaisin Helsinkiin. Konduktööri oli keventänyt tunnelmaa sightseeing-kuulutuksella ja esitellyt Helsingin nähtävyyksiä. Vaimolle oli selvinnyt, että oma mieshän siellä oli kuulutellut, Risto Kirvesmies kertoo.

Kirvesmies on ollut VR:n konduktöörinä 13 vuotta. Hän on tarkastanut lippuja lähi- ja kaukojunissa ympäri eteläisen Suomen. Ammattikuntansa huumorintajusta hän sanoo, että se on hyvin tilannesidonnaista ja spontaania.

Kuulutushuumori alkaa kukkia, kun junat myöhästelevät ja konduktöörin täytyy ilmoittaa vähän väliä myöhästymisistä.

– Se alkaa joskus itseäkin jo rassata, kun koko ajan pitää kuuluttaa, ja sellaisissa tilanteissa voi tulla sanottua jotain hauskaakin. Tietysti, jos junat kulkevat aikataulussa, ei tarvitse sanoa parhaassa tapauksessa mitään koko matkan aikana.

–Kerran Y-juna Karjaalta saapui Pasilaan minuutin pari etuajassa. Kuulutin tottuneesti: "pahoittelut, että saavumme Pasilaan muutaman minuutin etuajassa", Kirvesmies sanoo.

Huumori parantaa myös työhyvinvointia

Konduktööri on usein se, johon kohdistetaan kiukku, jos juna on myöhässä, vaikka konduktööri on ehkä viattomin junaliikenteen tökkimiseen. Kirvesmies sanookin, että huumori paitsi keventää junan tunnelmaa, myös parantaa omaa työhyvinvointia.

– Se tuntuu mukavalta, että vaikka juna olisi tunnin myöhässä, silti sieltä poistuu hymyileviä ihmisiä. Eilen eräs kollega kertoi, että oli antanut pikkulapsen kuuluttaa seuraavan pysäkin. Se oli varmasti hieno kokemus tenavalle.

Ylemmältä taholta ei ole tullut kuulutuksiin liittyvää palautetta, tai huumorin käyttöä työssä ei ole otettu osaksi VR:n sisäisiä koulutuksia.

– Päinvastoin, jossain vaiheessa tuli ohjeita, että pitää pysyä asialinjalla.

Kirvesmies huomauttaa, että konduktööriltä vaaditaan ihmistuntemusta, jotta voi arvioida, milloin voi heittää huumoria. Kun vastassa on kiukkuinen asiakas, pysytään tiukasti asialinjalla.

Jos matkustat Kirvesmiehen junassa, voit kuulla seuraavan kuulutuksen:

– Täällä puhuu junan Kirvesmies, tiedätte mitä se tarkoittaa, kun saavun kohdallenne.

Studio55.fi/Piritta Palokangas

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran lokakuussa 2011.

Lue myös:

    Uusimmat