Helsinki-Vantaan lentoaseman kakkosterminaalin lähtöaulassa käy kova kuhina. Ihmisiä vaeltaa aulatilassa eri suuntiin matkalaukkuja mukanaan vetäen. Hetken aikaa nämä ihmiset ovat samassa tilassa, kunnes he erkanevat lentokoneilla eri puolille maailmaa.
Leena Hackman on seurannut tätä lukuisten matkustajien lähdön tunnelmaa jo kohta 42 vuoden ajan työskennellessään Finnairin asiakaspalvelussa. Hän naureskelee ajan kuluneen ”kuin siivillä”, joskin hänen työtehtävänsä ovat visusti maan kamaralla lentoaseman tiloissa.
Työhön kuuluu lukuisia tehtäviä lähtöselvitystiskillä työskentelystä lippuautomaattien toiminnan opastukseen ja yleiseen neuvontaan.
Vuosikymmeniä kestäneeseen uraan on mahtunut suuria muutoksia. Kenttä on kasvanut ja esimerkiksi työtahti on muuttunut kiireisemmäksi, mutta yksi asia on säilynyt ennallaan – innostus omaa työtä kohtaan.
Lue myös: Bussikuski Raimosta tykkäävät niin rouvat, herrat kuin nuoretkin – tuoreet kehut saivat pomon leipomaan taas tuoretta pullaa koko tiimille: "Kyllä sen verran pitää panostaa"
Hackman aloitti työnsä Finnairin asiakaspalvelussa vuonna 1977. Hän kiteyttää pitkän uransa toteamalla tehneensä unelmatyötään koko ajan.
Erilaisten matkustajien parissa toimiminen ja auttaminen on hänellä verissä ja tämä myös näkyy konkreettisesti: Hackman on saanut paljon kehuja niin matkustajilta kuin kollegoiltaan positiivisesta asenteestaan.
