Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lentoaseman Leena ilahduttanut asiakkaita Helsinki-Vantaalla jo 42 vuotta – ymmärtää myös tuohtuneita asiakkaita: "On tärkeää kuunnella"

3:51Moni muistaa Helsinki-Vantaan lentokentän aurinkoisimman auttajan
Julkaistu 07.01.2019 05:57
Toimittajan kuva

Jari Heikkilä

jari.heikkila@mtv.fi

Helsinki-Vantaan lentoaseman kakkosterminaalin lähtöaulassa käy kova kuhina. Ihmisiä vaeltaa aulatilassa eri suuntiin matkalaukkuja mukanaan vetäen. Hetken aikaa nämä ihmiset ovat samassa tilassa, kunnes he erkanevat lentokoneilla eri puolille maailmaa.

Leena Hackman on seurannut tätä lukuisten matkustajien lähdön tunnelmaa jo kohta 42 vuoden ajan työskennellessään Finnairin asiakaspalvelussa. Hän naureskelee ajan kuluneen ”kuin siivillä”, joskin hänen työtehtävänsä ovat visusti maan kamaralla lentoaseman tiloissa.

Työhön kuuluu lukuisia tehtäviä lähtöselvitystiskillä työskentelystä lippuautomaattien toiminnan opastukseen ja yleiseen neuvontaan.

Vuosikymmeniä kestäneeseen uraan on mahtunut suuria muutoksia. Kenttä on kasvanut ja esimerkiksi työtahti on muuttunut kiireisemmäksi, mutta yksi asia on säilynyt ennallaan – innostus omaa työtä kohtaan.

Lue myös: Bussikuski Raimosta tykkäävät niin rouvat, herrat kuin nuoretkin – tuoreet kehut saivat pomon leipomaan taas tuoretta pullaa koko tiimille: "Kyllä sen verran pitää panostaa"

Hackman aloitti työnsä Finnairin asiakaspalvelussa vuonna 1977. Hän kiteyttää pitkän uransa toteamalla tehneensä unelmatyötään koko ajan.

Erilaisten matkustajien parissa toimiminen ja auttaminen on hänellä verissä ja tämä myös näkyy konkreettisesti: Hackman on saanut paljon kehuja niin matkustajilta kuin kollegoiltaan positiivisesta asenteestaan.

Osa matkustajista tunnistaa Hackmanin ja hänen iloisen luonteensa jo vuosien takaa matkusteltuaan maailmalle Helsinki-Vantaan kautta.

– Jotkut ovat sanoneet, että ai sä työskentelet vielä täällä. Onpa kiva, kun olet aina niin iloinen.

Asenteella on merkitystä kiireisessä työympäristössä. Hackman antaa vuosien kokemuksella vinkkejä muille asiakaspalvelutehtävissä toimiville:

– Pyri aina katsomaan asiakasta. Kuunteleminen ja asiakkaan kunnioittaminen ja tietynlainen nöyryys on tärkeä asia. Ei saa asettautua asiakkaan yläpuolelle.

Kiukkupussitkin tarvitsevat ymmärrystä

Hackman kertoo, että asiakasta pitää ymmärtää, vaikka tämä olisi kuinka tuohtunut.

– On tärkeää, että kuuntelet ja pahoittelet. Se toinen saattaa ärjyä koko ajan eikä kuuntele ollenkaan. Silloin on todella tärkeätä ajatella asiakkaan kannalta, että yritän auttaa sinua, mikä on sinun ongelmasi.

– Usein ongelma on siinä, että tullaan liian myöhään kentälle. Se on aika tyypillinen asia.

Hackman myös toteaa, että tuohtuneet asiakkaat ärjyvät virkapuvulle, eivätkä suinkaan sitä pitävälle henkilölle. Kiukkuisten asiakkaiden sadattelua ei siis saa päästää iholle.

– Kun virkapuku on päällä niin olen myöskin yhtiön edustaja. Se on todella tärkeä muistaa, vaikka voihan se olla joskus vaikeata.

Matkustajista pidetään huolta

Hackman kertoo olevansa eräänlainen äitihahmo nuoremmille kollegoilleen. Muutenkin asiakaspalvelussa työskenteleminen edellyttää välillä tietynlaista äidillistä huolenpitoa.

Kentälle saapuu monenlaisia ihmisiä ja jotkut kohtaavat siellä aivan uudenlaisen tilanteen. Hackman kertookin tunnistavansa kentän pahimmin eksyksissä olevat matkustajat jo kaukaa.

– Kyllä silmä on harjaantunut tässä vuosien varrella. Se on todella helppoa. Pystyn melkein sanomaan kuka on menossa minnekin, hän naurahtaa.

Hackman toteaa, että matkatessaan itse ulkomaisilla lentokentillä hänen tekee niissäkin mieli neuvoa eksyneinä ihmetteleviä matkustajia.

Pienet asiat – suuri vaikutus

Hackman kertoo nauttivansa työskentelystä eri kulttuureista olevien ihmisten parissa. Hän on opetellut mm. eri kielillä tervehdyksiä, sillä pienillä asioilla voi tehdä suuren vaikutuksen.

– Onneksi olen ymmärtänyt kulttuureista sellaisia asioita, että esimerkiksi intialaisia lapsia ei saa paijata päähän, niin kuin Suomessa voi. Se on tosi paha moka.

Hackman korostaa työyhteisön toimivuuden merkitystä työn mielekkyyden perustana.

– Meillä on todella hyvä työyhteisö. Sinä jaksat kun sinulla on hyvä työyhteisö. Me pystymme yhdessä ratkaisemaan ongelmatilanteita ja auttamaan toinen toisiamme.

– Jos toiselle on sanottu pahasti, niin kun siitä kertoo ääneen taukohuoneessa se helpottaa aina, Hackman kertoo ja halaa samalla lempeästi vierellä seisovaa nuorempaa kollegaa. 

Lisää aiheesta:

Tapakouluttaja muistuttaa yhdestä perusasiasta työpaikalla – "Ei se ihan kauheasti kaloreita kuluta"Lähdössä matkalle? Lentoemännät listasivat hyvinvointia edistävät vinkit reissaajalleNämä suomalaiset ammattilaiset ovat nähneet, mitä koronavirus tekee potilaalle ja sairaanhoidolle – "Ei hyvältä näytä näin eturintamalta katsottuna"Suomen ainoa supersankari Laserskater on luistellut yli 20 vuotta Helsingin kaduilla: Auttaa köyhiä, sairaita ja ottaa kuvia rikoksentekijöistä – sanoo pakolaistulvan vaikuttaneen kaupungin turvallisuuteenKun juna seisoo pimeässä metsässä ja matkustaja raivoaa, on puheliaan konduktöörin aika loistaa – Rauli on kolmannessa polvessa VR:n mies, jolla on vielä edessään työn ikävin puoliMiltä tuntuu työskennellä keskellä VR:n palautetulvaa? – Eräs seikkailu jäänyt erityisesti mieleen
Helsinki-VantaaLentokoneetTyöKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Helsinki-Vantaa
  • 12.10.20:20
    Raha

    Miehen matkalaukusta löytyi väärennetty setelipinkka poikineen – kummallinen musiikkivideoselitys ei mennyt läpi oikeudessa

  • 14.9.14:51
    Finnair

    Finnairin lento palasi Helsinkiin kahdesti teknisen vian vuoksi – kuuden tunnin viivästys

  • 10.9.17:50
    Ukrainan sota

    Suomalaismatkustajat eivät Puolan tilannetta hätkähtäneet, mutta tulevaisuus jännittää: "Riippuu, mitä Venäjä päättää tehdä"

  • 31.8.18:43
    Lentäminen

    Helsinki-Vantaan peruskorjattu kiitotie otetaan huomenna käyttöön

  • 30.8.09:32
    Poliisi

    Helsinki–Vantaan poliisioperaation syy selvisi: Bandidos