Pahimmillaan yli satasen ylinopeuksia: Dennis Pasterstein varoittaa onnettomuuksista kovassa vauhdissa – "Yleensä kuolemaan johtavia tai vakavia loukkaantumisia"

MTV:n selvityksen mukaan poliisi on mitannut Suomen teillä tänä ja viime vuonna jopa yli 100 kilometrin ylinopeuksia. Poliisi varoittaa näin hurjien nopeuksien vakavista seuraamuksista.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein kuvailee näin suuria ylinopeuksia valtavaksi liikenneturvallisuusriskiksi.

– Ikävän näköisiä lukuja ne ovat. Jos tapahtuu onnettomuus, seuraukset ovat todella pahoja. Yleensä ne ovat kuolemaan johtavia onnettomuuksia tai vakavia loukkaantumisia, Pasterstein sanoo.

Järkyttäviä ylinopeuksia

MTV:n selvityksen mukaan viime vuoden suurin ylinopeus ajettiin 60:n nopeusrajoitusalueella, kun poliisi otti marraskuussa kiinni 177 kilometriä tunnissa ajaneen henkilön. Ylinopeutta oli 117 kilometriä tunnissa.

Tämän vuoden suurin mitattu vauhti on 219 kilometriä tunnissa tiellä, jolla nopeusrajoitus oli 80 kilometriä tunnissa. Ylinopeutta oli siis 139 kilometriä tunnissa. Poliisi mittasi lukeman kesäkuussa.

Turvallinen alkuvuosi Suomen teillä

Hurjista lukemista huolimatta ylinopeuksien määrä on Pastersteinin mukaan vähentynyt ja suunta vaikuttaa olevan vähenemään päin.

– Isot ylinopeudet ovat vähentymässä ja keskinopeudet ovat tasaantumassa. Automaattivalvonnan tilastoissa näkyy myös selkä muutos siinä, että ylinopeuksien määrä liikenteessä vähenee, Pasterstein sanoo.

Samaan aikaan myös liikennekuolemat ovat vähentyneet viime vuosina. Tämän vuoden tammi–heinäkuussa liikenteessä kuoli 122 ihmistä.

Pasterstein muistelee, että kyseessä olisi jopa historian turvallisin alkuvuosi Suomen teillä.

Vuonna 2018 liikenteessä menehtyi samalla aikavälillä 133 ihmistä ja vuonna 2017 yhteensä 146 ihmistä.

– Tämä näkyy myös loukkaantumisten puolella, Pasterstein sanoo.

Koko vuoden tilastot ratkaisevat vielä syksy ja alkutalvi.

Automaattivalvonta lisää pelkoa kiinni jäämisestä

Ylinopeutta kaahavien kuskien kauhuksi on nimetty nopeuksien automaattivalvonta.

Pastersteinin mukaan kameratolppien aiheuttama pelotevaikutus on suurempi kuin itse tolppien jakamien sakkojen määrä, sillä Suomen tieverkostosta vain seitsemän prosenttia on automaattivalvonnan piirissä.

– Keskustelu automaattivalvonnasta on vaikuttanut enemmän siihen, että ylinopeudet vähenevät. Se on vaikuttanut siihen tunteeseen, että  ylinopeudesta on mahdollista jäädä kiinni.

Vaikka automaattivalvonta kattaa vain pienen osan tieverkostosta, Pasterstein varoittaa kiinnijäämisriskin olevan suuri ympäri Suomen poliisin nopeusvalvonnan takia.

Lopuksi Pasterstein yltyy kehumaan suomalaisia kuljettajia.

– Suomessa on maailman parhaat kuljettajat, jotka ovat tottuneet ajamaan vaativissa oloissa, ja turvallisempaan suuntaan ollaan menossa.

Lue myös:

    Uusimmat