Tähän nopeusrajoitukseen suhtaudutaan liikenteessä piittaamattomimmin – "Ei voi ajaa fysiikan lakeja karkuun"

Kevät houkutti ajamaan kilpaa liikenteessä – keskinopeutta lähes 220 kilometriä tunnissa 1:07
KATSO MYÖS: Kahden kuskin kisa poiki rikosilmoitukset törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ajokieltoineen.

Monella kuljettajalla on turhan raskas kaasujalka.

Kuljettajista vähintään joka kuudes kertoi ajavansa hyvin usein tai usein ainakin 10 km/h ylinopeutta riippumatta tien nopeusrajoituksista tai siitä, ajetaanko taajamassa vai sen ulkopuolella.

Asia ilmenee Liikenneturvan viime vuoden lopulla toteuttamassa kyselyssä, jossa selvitettiin kuljettajien suhtautumista nopeusrajoituksiin.

Kahdeksankympin rajoitukseen suhtauduttiin kaikista piittaamattomimmin. 

Neljäsosa kuljettajista kertoi tähtäävänsä kahdeksankympin alueella vähintään yhdeksänkymmenen kilometrin tuntivauhtiin ja lähes kymmenesosa jopa satasen nopeuteen.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Lari Mäkelä ei iloitse tuloksista. Hänen mukaansa olemme taitavia pitämään omaa lievääkin ylinopeutta perusteltuna ja vaarattomana. Nopeusrajoituksilla on kuitenkin syynsä. 

– Yksittäinen kuljettaja ei voi perustellusti määritellä itselleen muita korkeampaa rajoitusta. Jatkuva pyrkimys ajaa muita nopeammin haittaa myös liikenteen sujuvuutta, lisää ohitustarvetta ja pumppausliikettä liikennevirrassa, Mäkelä sanoo tiedotteessa.

Fysiikka ei voi vastustaa

Kyselyyn vastanneista kuljettajista yli 15 prosenttia kertoi ajavansa vähintään 10 km/h yliopeutta myös taajamassa, kun alueen nopeusrajoitus on 40 km/h tai 30 km/h.

Taajamassa nopeusrajoitukset ovat alempia siellä, missä liikutaan paljon kävellen tai pyöräillen. Tällaisia alueita ovat esimerkiksi koulujen ja palvelutalojen seudut, Mäkelä muistuttaa.

– Kun nopeutta on enemmän, muiden tiellä liikkujien ja vaaratilanteiden havaitsemiseen jää vähemmän aikaa. Kokeneinkaan kuljettaja ei voi ajaa fysiikan lakeja karkuun. Mitä korkeampi on nopeus, sitä pidempi on pysähtymismatka ja sitä suuremmat ovat törmäysvoimat. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kohdalla pienelläkin nopeuden nostolla on valtava merkitys.

Yli 15 km/h ylinopeutta maantiellä pitää lievänä tai erittäin lievänä liikennerikkomuksena useampi kuin joka viides kyselyyn vastanneesta. Suomalaisista jopa 40 prosenttia pitää alle 15 km/h ylinopeutta lievänä.

Ainoastaan 30 prosenttia mieltää 5 km/h ylinopeuden taajama-alueella vakavaksi liikennerikkomukseksi. Lieväksi sen mieltää lähes joka toinen suomalaisista.

– Kun ylinopeus on enemmän sääntö kuin poikkeus, sen ongelmat eivät välttämättä konkretisoidu jokaisella matkalla. Kuitenkin kun tarkastellaan suomalaisten ajamia vakavia liikenneonnettomuuksia, ylinopeus on edelleen taustatekijänä isossa osassa tapauksia, Mäkelä toteaa.

– Vauhdin nosto yhdistettynä pieneenkin ajo- tai arviointivirheeseen voi kostautua kohtalokkaana. Siksi yhteisten sääntöjen ja rajoitusten noudattaminen on tärkeää.

Liikenneturva selvitti suomalaisten suhtautumista ajonopeuksiin kyselytutkimuksella marraskuussa 2023. Kyselyyn vastasi kaikiaan 1 160 suomalaista, joista autoilevia oli 82 prosenttia.

Lue myös:

    Uusimmat