Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Päätoimittaja Kaius Niemi näkee HS:n mainoskohun myös positiivisena asiana: "Olen tyytyväinen, että ihmiset ottavat kantaa demokratian puolesta"

3:38Kiina mainostaa Hongkongia Helsingin Sanomissa - ulkomaantoimittaja selittää, mistä on kyseVideo: Kiinan rahoittama mainos kummastutti Helsingin Sanomien lukijoita sunnuntaina.
Julkaistu 30.09.2019 18:43

MTV UUTISET – MIKAEL MATTILA – HANNA VAITTINEN

Sunnuntain Helsingin Sanomissa julkaistu Kiinan valtion rahoittama mainos herätti kohua lukijoiden keskuudessa. HS:n päätoimittaja Kaius Niemen mielestä on hyvä, että ihmiset keskustelevat demokratian tilasta. 

Mainos herätti runsasta kritiikkiä, ja esimerkiksi HS:n kolumnisti Ilkka Kivi ilmoitti lopettavansa yhteistyön lehden kanssa mainoksen julkaisun vuoksi. 

Päätoimittaja Kaius Niemi ei yllättynyt mainoksen herättämästä keskustelusta. Hänen mukaansa pohjoismaissa on voimakas demokratian perinne, joten keskustelun herääminen on luonnollista. 

– Olen tyytyväinen, että ihmiset ottavat kantaa demokratian puolesta, Niemi sanoo.

Lue myös: Helsingin Sanomien päätoimittaja puolustaa kohua herättäneen Hongkong-mainoksen julkaisua: "Kysymys on yhteiskunnallisesta mainonnasta, jota koskee sananvapaus"

Mainostajilla on sananvapaus

Sunnuntaihesarin Hongkong-mainoksessa vakuutetaan, että Hongkongin hallinto irtisanoutuu väkivallan käytöstä ja pyrkii keskustelemaan "erimielisyyksistä, ongelmista ja ratkaisuista hillityllä, kunnioittavalla ja mielekkäällä tavalla".


Lue myös: Helsingin Sanomien kolumnisti lopettaa kohumainoksen takia: "Pidän monin tavoin epäeettisesti toimivan hirmuvallan propagandan julkaisua täysin kestämättömänä ratkaisuna"

"Täytyy olla painavat syyt evätä julkaisu"

Mainos korostaa, että Hongkong ratkaisee tilanteen itse eikä kaipaa muiden puuttumista asiaan.

– Se jää nähtäväksi, Niemi toteaa.

– Journalismin tehtävä on arvioida kriittisesti, toteutuuko ilmoituksessa esitetty rauhanomaisuus. Tällä hetkellä se ei näytä hyvältä; mielenosoittajia kohdellaan kaltoin, Niemi selittää.

Niemen mukaan kaikki kritisoijat eivät ole ymmärtäneet, että lehdet voivat samanaikaisesti antaa mainostilaa asialle, jota ne myös kriittisesti tarkastelevat. 

Mainostajillakin on sananvapaus, myös oikeudellisesta näkökulmasta. 

– Täytyy olla painavat perusteet evätä yksittäisten mainosten julkaisu. Silloin jos evätään, sen täytyy liittyä mainontaan liittyvään normistoon, eikä esimerkiksi yksittäisiin, toimituksellisiin mielipiteisiin jostain asiasta.

Valheellisia ilmoituksia ei julkaista

Valehteluun, epätodenmukaisuuteen ja rikolliseen toimintaan kuitenkin vedetään raja. Jos Kiina olisi esimerkiksi väittänyt, että Tiananmenin verilöylyä ei tapahtunut, ilmoitusta ei olisi julkaistu, Niemi kertoo. 

Hänen mukaansa mainontakohuja yritetään myös käyttää oman asian edistämiseen yhä useammin. 

– Esitetään joku aika "raflaava" mainos, joka ylittää selkeästi mainonnan eettisen normiston, Niemi sanoo.

– Sitten kun me sanomme, ettemme sitä julkaise, niin taho julkaisee viestin esimerkiksi omissa kanavissaan ja sanoo, että Hesari sensuroi.

Niemen mielestä yhteiskunta on politisoitunut viime vuosikymmenen aikana ja keskustelu on aktiivisempaa. Se näkyy myös mainonnassa.

– Eikä se ole yksiselitteisesti huono asia, Niemi toteaa.

Lisää aiheesta:

JSN:n puheenjohtaja: Mika Aaltolan väitteet medianäkyvyyteen liittyen selvitettävä – "Kuulostaa hurjalle"Ovatko perussuomalaiset mediassa "lainsuojattomia"? Pöllöraati vastaa Purran arvosteluunKirja-arvio: Päätoimittajat – kirja toimitustyöstä ja sen ongelmistaToimittajien portinvartija JSN sai uuden puheenjohtajan – kommentoi Hesarin kohua aiheuttanutta Hongkong-mainosta "vastenmieliseksi"Helsingin Sanomien päätoimittaja perustelee kohua herättäneen Hongkong-mainoksen julkaisua sananvapaudella: "Olennaista on tietää kuka mainostaa"Moni Helsingin Sanomien lukija hieraisi silmiään: Hongkongin tilanteeseen kantaa ottava mainos herättää kiivasta keskustelua – "Kokonainen sivu poliittista propagandaa"
Helsingin SanomatMediaSananvapausKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Helsingin Sanomat
  • 9.9.19:58
    Media

    Ranne STT:n tilanteesta: Vakava paikka

  • 8.9.19:41
    Media

    Professori STT:n toiminnan kaventumisuhasta: Onko uutistoimisto osa kansallista huoltovarmuutta?

  • 8.9.14:43
    Sanoma Media Finland

    Synkkä päivä mediassa: MTV:llä muutosneuvottelut, STT:lle kova isku Sanomalta

  • 7.7.12:26
    Kuolleet

    Maija-Liisa Peuhun aviomies Keijo K. Kulha kuoli pitkän sairauden uuvuttamana: "Hyvä, että hän pääsi vihdoin pois"

  • 7.7.11:38
    Kuolleet

    Helsingin Sanomien entinen päätoimittaja Keijo K. Kulha on kuollut