Sähköauton todellinen toimintamatka voi poiketa ilmoitetuista WLTP-lukemista rajustikin – etenkin, jos autolla ajetaan pääasiassa moottoritiellä.
Kauppalehti teki Skodan uuden Enyaq 80 iV -täyssähköauton kanssa vastaavan käytännön elämän kulutustestikoeajon kuin identtisellä sisarellaan Volkswagen ID.4:llä huhtikuussa.
Tuolloin Volkkarin ID.4:llä ei päästy saman päivän aikana kirkkaassa ja lumettomassa nollakelissä kitkarenkailla nopealle työtapaamiselle Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta.
Vaikka kyseessä on kaksi eri autoa, perustuvat Volkswagen ID.4 ja Skoda Enyaq täysin saman tekniikan varaan, ja niissä on samanlainen akku.
Lue myös: Jos sähköauton toimintamatka on 500 kilometriä, miksei sillä pääse edes 350 kilometriä? – "Jaksaa joka kerta ihmetyttää"
Koska Kauppalehti koki viileässä kelissä ID.4:llä odotetun kaltaisia vaikeuksia selviytyä Helsinki–Turku–Helsinki-matkasta lataamatta, päätti se kokeilla samaa 356 kilometrin päivätaivalta Enyaqilla lähes ihanteellisessa 18–22 asteen kuivassa kesäkelissä.