Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

MM-rallissa muhii sensaatio – Kalle Rovanperä merkittävänä pelinappulana

Sébastien Ogier (vas.) ja Thierry Neuville taistelevat rallin maailmanmestaruudesta 2024.
Sébastien Ogier (vas.) ja Thierry Neuville taistelevat rallin maailmanmestaruudesta 2024. Toyota GAZOO Racing/Hyundai
Julkaistu 04.09.2024 06:36
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

ossikarvonen

Thierry Neuville vai Sébastien Ogier? Hyundai vai Toyota? MTV Urheilun asiantuntijat Jari Ketomaa ja Riku Tahko ovat antaneet painavat näkemyksensä rallin MM-sarjan kuumina käyvien mestaruustaistojen lopputulemista.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 6.–9.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Kun MM-sarjaa on jäljellä neljän osakilpailun verran, Hyundai johtaa valmistajien sarjaa 20 pisteen erolla sitä viime vuosina hallinneeseen Toyotaan. Japanilaistiimin kirkkain tähti, kaksi edellistä MM-titteliä vienyt Kalle Rovanperä ajanee tällä kaudella enää vain yhden tai kaksi kisaa – varmasti ainakin Chilessä syyskuun lopussa.  

Kuljettajien puolella piikkipaikalla on Hyundain Thierry Neuville (168) ennen Toyotan Sébastien Ogieria (141), Hyundain Ott Tänakia (137) sekä Toyotan Elfyn Evansia (132). Nelikosta Ogier on ollut sivussa kolmesta kisasta, mutta on kertonut tavoittelevansa yhdeksättä MM-titteliään loppukauden neljässä osakilpailussa.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalalta kipeä tunnustus

LUE MYÖS: Kokeeko Toyota kuolettavan iskun ilman Kalle Rovanperää?

Tällä hetkellä näyttääkin siltä, että Ogier on enää ainoa, joka voi uhata Neuvillen ensimmäistä maailmanmestaruutta. Tänä vuonna kolme voittoa ja kolme kakkossijaa ajaneen ranskalaisen nousu mestariksi osa-aikakuskin roolista olisi sensaatio, kun kauden alla tittelitaisto piti olla Neuvillen, Evansin ja Tänakin heiniä. 

Seuraavaksi ajetaan tämän viikon torstaista sunnuntaihin Kreikan kovassa sorakisassa. Tahko ja Ketomaa antavat loppukautta koskevat ennustuksensa ennen sitä. 

Miten käy Kreikassa?

Ketomaa:

Ogier voittaa rallin. Hän on aina ollut nopea noissa olosuhteissa, rajuissa soraralleissa. Neuville auraa tietä perjantaina. Pöly tulee vaikuttamaan jonkun verran taaempana starttaaviin, jos on kuiva ja tuuleton sää. Tässä mielessä Neuvillekin voi olla yllättävän nopea. 

Tahko:

Hyundain ja Toyotan autot ovat tosi tasaisia tällä hetkellä hitaammissa soraralleissa. Neuville tulee kärsimään aura-autona. Pystyykö hän toisella ajokerralla petraamaan? Kreikassa on odotettavissa rengasrikkoja ja teknisiä ongelmia, ja jos Neuville pystyy kahlaamaan perjantain läpi ilman ongelmia, hänen lähtöpaikkansa lauantaina voi olla paljonkin parempi kuin aiemmissa nopeissa sorakisoissa.

Toissa vuonna olisin sanonut, että Toyota on vahvempi, ja viime vuonna olisi sanonut Hyundai. Nyt puntit ovat todella tasan.

Kuka voittaa kuljettajien mestaruuden?

Ketomaa:

Neuville se on. Ogier tulee lähemmäksi, mutta Neuville voi peesailla kaksi seuraavaa rallia Kreikassa ja Chilessä mahdollisimman pienin tappioin. 

Kahdessa viimeisessä asvalttirallissa keulilla ajaminen on hyöty, joten MM-kärjessä pysyminen Keski-Euroopassa ja Japanissa ei ole Neuvillen taidoilla vaikea homma. 

Tahko:

Sympatiat ovat ainakin Neuvillen puolella, sillä hän on tänä vuonna kasvanut ensi kertaa siihen, että on ajanut maailmanmestaruudesta. Lähtöpaikkavalitusta ja muuta kitinää on kuulunut, mutta siitä voi olla osa mediapeliäkin. Neuville on ajanut parhaan kautensa siinä, että on pystynyt raapimaan esimerkiksi tärkeitä Power Stage -pisteitä ja kahlannut kisoja läpi vaikeasta auraajan roolista. Ei mikään kallerovanperämäinen suoritus kahdelta edellisvuodelta, mutta parasta Neuvilleä.

Pahimmassa tapauksessa Neuvillen kannalta pistejohto on enää joitain pisteitä Chilen jälkeen, mutta hän päässee starttaamaan perjantaina keulapaikalta kahteen viimeiseen asvalttikisaan. Niissä vaikeissa ja mutaisissa asvalttikisoissa jokainen haluaa ajaa kärjessä. 

Ogierilla ei ole käytännössä mitään menetettävää, siinä missä Neuville joutuu hieman puristamaan rattia. Uskon kuitenkin, että Neuvillen tämän kauden asennoituminen kantaa.

Juttu jatkuu videon alla. 

0:55Kalle Rovanperä kumoaa huhut tulevaisuudestaan – näin puolikas kausi on vastannut odotuksiinKalle Rovanperä kumoaa huhut tulevaisuudestaan – näin puolikas kausi on vastannut odotuksiin.

Kumpi vie valmistajien mestaruuden?

Ketomaa:

Tässä nostan Toyotan vahvemmaksi, ja varsinkin sen takia, että osa-aikakuski Rovanperä ajaa Chilessä. Jos hän ei ajaisi siellä, valitsisin ehkä Hyundain. On ihme, ettei takaa-ajajaksi joutunut Toyota saanut Rovanperää ajamaan Kreikkaan, mutta taustalla on varmasti jonkinlainen sopimus (kisamäärästä). 

Tahko:

Rovanperä ajaa ehkä enää vain yhden rallin tällä kaudella. Siihen peilaten Hyundain kuljettajakolmikko on naksun edellä Toyotaa. Vaikuttavatko Tänakin kaksi rajua ulosajoa intoon ja haluun ajaa vielä mestaruudesta? Miten loput rallit jaetaan Dani Sordon, Andreas Mikkelsenin ja Esapekka Lapin kesken? Oli miten oli, Hyundailla on vähän vahvempi kokonaiskattaus tällä hetkellä. 

Toyotalla Ogier on tällä hetkellä hyvä, Evans on ollut edelleen vaisu ja Takamoto Katsutalla tulee virheitä edelleen, ja varsinkin niissä kisoissa, joissa hän saa vastuun ajaa tallipisteistä. 

Lisää aiheesta:

MM-rallitähden aikeista erimielisyyttä – suomalaisasiantuntijalta huima Toyota-näkemys: "Pajari on lahjakkaampi"Kalle Rovanperästä huimapäinen asiantuntijalinjaus – toinen suomalaiskuski mukaan hurjaan soppaan: "Vauhtimittari kohdallaan"Esapekka Lapista lausuttiin kylmääviä sanoja – "Sitten sitä työpaikkaa ei kyllä ole"Voiko Kalle Rovanperän ylivoimaa pysäyttää mikään? Asiantuntija näkee vain yhden uhkakuvanToyotan ylivoimaa uhkaa kaksi epävarmuustekijää – Kalle Rovanperä kohtaa uuden haasteen: "Joutuu oikeasti olemaan hereillä"Näkökulma: Tänään alkava MM-rallikausi tarjoaa kotikatsomoihin historiallisen herkkupalan, jonka kahdessa pääroolissa nähdään hyvät ystävykset
MM-ralliSebastien OgierThierry NeuvilleKalle RovanperäHyundaiToyotaRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 12:41
    Sami Pajari

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    Ott Tänak

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet

  • ti13:17
    Ralli

    Lähde: MM-ralli ison uutisen äärellä – "Viimeinen puuttuva pala"

  • ti10:47
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä mielissään Juha Kankkusen linjauksesta

  • ti06:55
    Hyundai

    Jättitalli rämpii karmealla tavalla – asiantuntijalta lohduton näkemys: "Enpä usko, että ruvetaan"