Otkes Amorella pohjakosketustapauksesta: Hälytysten antamisessa kesti lähes puoli tuntia

Tällainen on karilleajopaikan kapeikko –"Vaatii totta kai tarkkaavaisuutta ajoissa, mutta ei erityisen haastava" 2:50
Tällainen on karilleajopaikan kapeikko – "Vaatii totta kai tarkkaavaisuutta ajoissa, mutta ei erityisen haastava".

Onnettomuuden syynä oli tekninen vika, ja Viking Linen huolto-ohjelmista löytyi puutteita.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on löytänyt puutteita sekä laivanvarustamo Viking Linen että pelastusviranomaisten toiminnasta liittyen viimesyksyiseen matkustaja-autolautta Amorellan pohjakosketukseen.

Otkes julkaisi tiistaina tapauksesta tutkintaselostuksensa, jossa se antoi neljä turvallisuussuositusta: kaksi Viking Linelle, yhden Rajavartiolaitoksen Meripelastuskeskuksille ja yhden Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille.

Amorella sai useita pohjakosketuksia Saaristomerellä Apteekkarin väylällä 20. syyskuuta 2020, ja laiva ajettiin läheisen saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi ja matkustajien evakuoimiseksi. Myöhemmin alus ajettiin Turun korjaustelakalle.

Onnettomuuden taustalla oli tekninen vika laivan potkurien lapakulmia säätävässä järjestelmässä, mikä sai Amorellan ajautumaan sivuun väyläalueelta.

Hälytysten antamisessa kesti lähes puoli tuntia

Viking Linen osalta Otkes löysi puutteita kriittisten laitteistojen huolto-ohjelmista. Tutkinnassa havaittiin, että laitteistojen elinkaaren riskeihin liittyvä viestintä niiden valmistajien ja Viking Linen välillä oli liian vähäistä.

Toinen varustamon saama suositus koskee komentosillan ja konevalvomon välisen yhteistyön parantamista.

Rajavartiolaitosta Otkes taas susoittaa kehittämään Meripelastuskeskusten työprosesseja meripelastusvalmiuden parantamiseksi ja toiminnan nopeuttamiseksi. Amorellan tapauksessa Meripelastuskeskukselta kului lähes puoli tuntia ensimmäisen vaiheen hälytysten tekemiseen. Lisäksi yhteydenpito onnettomuusalukseen kärsi, eivätkä kaikki toimijat saaneet heti tietoa tapahtumasta.

–  On selvää, ettei x määrää ihmisiä voi pitää vain istumassa valmiutta varten, mutta jotakin tälle asialle pitää tehdä, jotta tilanteen sattuessa ollaan valmiita toimimaan nopeammin ja saadaan pelastustoimet käyntiin, sanoo Onnettomuustutkimuskeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi tiedotteessa.

Neljännen suosituksen Otkes antaa Traficomille, jonka tulisi laatia alusten katsastamisia hoitaville luokituslaitoksille soveltamisohje tietyistä komentosillan järjestelyistä.

Lue myös:

    Uusimmat