Oikean ajolinjan valinta, riittävän alhainen nopeus, huolellinen havainnointi, riittävä etäisyys edellä ajavaan ja oikea-aikaiset merkinannot ovat turvallisuuden peruspilarit myös liikenneympyrässä.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Miten liikenneympyrässä tulisi ajaa?
Vastaus: Usein kuulee liikenneympyröistä puhuttavan kiertoliittyminä. Koska tieliikennelaissa käytetään kuitenkin liikenneympyrä-termiä, toimin itse samoin.
Ajolinjat erilaisissa ympyröissä
Liikenneympyröitä on yksi- tai useampikaistaisia. Yksikaistaiseen ympyrään ajetaan oikeaa reunaa ja myös poistuminen tehdään oikeasta reunasta.
Useampikaistaisissa liikenneympyröissä on omaan ajosuuntaan menevä kaista järkevää valita hyvissä ajoin ennen ympyrään ajoa, mikäli tämä vain on mahdollista. Kuljettajan pitääkin havainnoida ajolinjaa ohjaavia merkkejä hyvissä ajoin ja huolellisesti – sekä ympyrää lähestyttäessä että siellä ajettaessa. Kaistan vaihtaminen ympyrässä on hankalaa ja vaarallista. Osassa ympyröitä on kuitenkin tilanteita, joissa siltä ei voi välttyä.
Välillä näkee todella huonosti suunniteltuja useampikaistaisia liikenneympyröitä, joissa ajolinjamerkinnät on tehty puutteellisesti tai sekavasti – ja valitettavan usein vain tiemerkinnöin. Tällaisessa ympyrässä oikean ja turvallisen ajolinjan löytäminen on varsin haasteellista – erityisesti talvella, jolloin lumi peittää tiemerkinnät. Monesti tuleekin mieleen, että huomattavasti toimivampi ja turvallisempi ratkaisu olisi ollut rakentaa kyseiseen risteykseen tavallinen yksikaistainen liikenneympyrä.

