Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Osaajapula vaivaa Suomea – asiantuntija neuvoo, miten yrityksen kannattaa brändätä itsensä menestyäkseen taloudellisesti

1:08Katso asiantuntijan vinkit: Näin onnistut työnantajabrändäyksessä!Katso asiantuntijan vinkit: Näin onnistut työnantajabrändäyksessä!
Julkaistu 10.10.2022 06:28

Jonna Kumpula

jonna.kumpula@mtv.fi

Työnantajabrändäys on Suomenkin työmarkkinoilla tärkeä strateginen menestyksen avain. Sen lisäksi, että parhaat yritysbrändit houkuttelevat parhaimpia osaajia, ne menestyvät todennäköisemmin myös taloudellisesti. 

Suomea vaivaa tällä hetkellä paha työvoima- ja osaajapula. Niistä jälkimmäinen tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että työnantaja ja työnhakija eivät syystä tai toisesta kohtaa toisiaan. 

Puhutaan kohtaanto-ongelmasta, joka aiheuttaa ärsytystä myös työministeri Tuula Haataisessa (sd.).

Lue myös: MTV väänsi rautalangasta: Minne työvoima on kadonnut? Tästä syystä Suomessa on huutava osaajapula

Työ- ja elinkeinoministeriöstä sanotaan MTV Uutisille, että toimialojen sisälläkin on suuria eroja työvoiman saatavuudessa: toisten yritysten on helppo löytää osaavaa työvoimaa, kun taas toiset eivät tahdo löytää etsimäänsä osaamista.

Alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen muistuttaakin yritysten brändäyksen tärkeydestä osana osaajapulan kitkemistä. 

– Hyvä ”työnantajaklangi” houkuttelee työnhakijoita. On tärkeää, että työpaikat ovat houkuttelevia, Pylkkänen toteaa MTV Uutisten haastattelussa.

Viestintäyrittäjä Marja Vesalan mukaan työnantajabrändäyksen taso vaihtelee Suomessa paljon. 

Isommat yritykset ovat hänen mukaansa tiedostetaan brändäyksen merkityksen osana yrityksen strategiaa, mutta erityisesti pk-yrityksissä brändäyksen merkityksen hahmottaminen on osaltaan hakusessa. 

– Nyt, kun olemme tilanteessa, jossa osaajia ei riitä kaikille, on kriittisen tärkeää, että yritykset kehittävät omaa veto- ja pitovoimaansa, Vesala ohjeistaa.  

Juttu jatkuu infolaatikon jälkeen. 

Vetovoima = Yritys houkuttelee uusia työntekijöitä ja työnhakijoita, joita se todella tarvitsee strategiansa toteuttamiseksi – ilman erillistä rekrytointiakin.

Pitovoima = Yritys pystyy pitämään kiinni jo olemassa olevasta, nykyisestä henkilöstöstänsä. Tämä tarkoittaa pitkiä työuria samassa yrityksessä.

Katso alla olevalta videolta: Miksi työnantajabrändäys on tärkeää?

3:00Yritysten brändäyksen asiantuntija Marja Vesala kertoo videolla, miksi työnantajabrändäys on tärkeää Yritysten brändäyksen asiantuntija Marja Vesala kertoo videolla, miksi työnantajabrändäys on tärkeää

Lue myös: Ala, jolta saa nyt töitä yhdellä puhelinsoitolla – Sasu etsi ravintolaansa työntekijää 9 kuukautta: "Tämä kertoo, missä tällä hetkellä mennään"

Työantajabrändäys on myös taloudellinen investointi

Työnantajabrändäys on monen muun hyödyn lisäksi yrityksille taloudellinen investointi. 

Kun yrityksen maine ja brändi ovat kunnossa, rahaa ei tarvitse käyttää esimerkiksi kalliisiin rekrytointikampanjoihin, sillä työnhakijat löytävät yritykset ilman sen erikoisempaa houkutteluakin – ehkä jopa jonoksi asti. 

– Rekrytoinnillahan pyritään tavoittamaan aktiiviset työnhakijat, kun taas työnantajabrändin kautta halutaan puhutella myös passiivisia työnhakijoita, eli herättää kiinnostus ihmisissä, jotka eivät välttämättä edes tiedä, että haluaisivat vaihtaa työpaikkaa, Vesala havainnollistaa.

Osaava työvoima puolestaan mahdollistaa yrityksen ja koko Suomen talouden kasvun.

– On tärkeää, että työvoima on mahdollisimman kyvykästä ja tuottavaa, koska sehän tuottaa meille varsinaisesti talouskasvun, työ- ja elinkeinoministeriön Pylkkänen huomauttaa.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

1:08Miten yritys voi erottua valtavan laajasta työnantajavalikoimasta? Katso video! Miten yritys voi erottua valtavan laajasta työnantajavalikoimasta? Katso video!

"Kun bändi on kunnossa, kikkakolmosia ei enää tarvita"

Etenkin nuoret työnhakijat ja -tekijät kiinnittävät nykypäivänä enenevissä määrin huomiota työssä viihtymiseen ja työpaikkakokemukseen. 

Lue lisää: Pelkkä palkkaporkkana ei yksin riitä: Tällaiset kannustimet houkuttelevat osaajia töihin ja pitävät heidät töissä – työnantajilta vaaditaan yhä enemmän

Toki esimerkiksi peli-lounget, limonadeilla täytetyt jääkaapit ovat ”kivaa extraa”, mutta onnistunut brändi ei välttämättä vaadi eksklusiivisia hankintoja. 

Esimerkkinä tällaisesta onnistuneesta suomalaisesta työnantajabrändistä Vesala mainitsee teknologia-, data- ja designkonserni Solitan.

– Se tekee hyvin työntekijälähtöistä brändäystä. He solitalainen He eivät tee sitä työpaikkajuhlien ja toimistokoirien tai vastaavanlaisen viestinnän kautta, vaan osaamisen ja työn kautta – ja se on hyvin houkuttelevaa ja koukuttavaa.

Vesala uskookin, että ”kikkakolmosten” sijaan nykypäivänä työnhakijat- ja työntekijät arvostavat brändiä, jonka keskiössä on hyvinvoiva työntekijä, jonka perustarpeista ja työuralla kehittymisestä pidetään työnantajan toimesta huolta.

– Ammattilaiset ovat kiinnostuneita siitä, että mitä työ sisältää, miten siinä voi kehittyä, mitä siinä voi oppia ja millainen työkulttuuri on: onko se hyvinvointia tukeva vai pahoinvointia lisäävä, Vesala kiteyttää.

– Hyvinvoiva työntekijä myös suosittelee työnantajaansa muille.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lue myös: Jopa 20 euroa lisää tuntipalkkaan – tällä alalla on niin kova työvoimapula, että töihin voidaan houkutella kovallakin liksalla

Katso myös nämä osaajapulaan liittyvät videojutut:

5:57Osaajapula paisuu kuin pullataikina, syynä muun muassa suomen kieli – tässä ratkaisuja krooniseen ongelmaanOsaajapula paisuu kuin pullataikina, syynä muun muassa suomen kieli – tässä ratkaisuja krooniseen ongelmaan

2:29Palkka ei ole työnhakijalle määräänsä suurempi porkkana – tällaiset kannustimet houkuttelevat osaajiaPalkka ei ole työnhakijalle määräänsä suurempi porkkana – tällaiset kannustimet houkuttelevat osaajia

Lisää aiheesta:

Koetko työnhaussa ikäsyrjintää? Iän voi kääntää vahvuudeksiTiedätkö mikä on 70–20–10-malli? Näin osaajapula näkyy rakennusalalla – ongelman juuret kantavat vuoteen 1995 saakkaPelkkä palkkaporkkana ei yksin riitä: Tällaiset kannustimet houkuttelevat osaajia töihin ja pitävät heidät töissä – työnantajilta vaaditaan yhä enemmänTyöministeriä "ärsyttää" kohtaanto-ongelma – ärsytystä hän lievittää perisuomalaisella ratkaisulla: SelvitysryhmälläMTV väänsi rautalangasta: Minne työvoima on kadonnut? Tästä syystä Suomessa on huutava osaajapulaNäin sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää työnhaussa – "Näyttää olevan nykyisillä työmarkkinoilla ykköskanava"
TyömarkkinatYritykset ja bränditTyöelämäYhteiskuntaTyöTerveys ja hyvinvointiTyöllisyys
Työnhaku
Talous
MTV Uutiset Live
Suosittelemme
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Työmarkkinat
  • 9.9.18:21
    Orpon hallitus

    SAK:n Eloranta: Hallituksen talouspolitiikka haaksirikossa – leikkaukset osuneet erityisesti naisiin

  • 3.9.05:03
    Työelämä

    Nytkö löytyi keino pidentää työuria? "Hyödyt ovat selkeät"

  • 25.8.06:11
    Työttömyys

    Liki 30 000 nuorella ei ole mitään työhistoriaa – asiantuntijalta kaksi ratkaisua

  • 24.8.20:00
    Työttömyys

    THL:n tutkija: Työttömien sanktioista ja velvoitteista tulisi luopua – "Eivät ole edistäneet työllistymistä"

  • 4.8.15:19
    Verot

    Verovähennysoikeus pois ay-maksuilta: Asiantuntijan mukaan kyseessä olisi "hyvin poikkeuksellinen" rangaistus