Pankit uskovat open banking -palveluiden mahdollisuuksiin. Kuluttajat ovat kuitenkin huolissaan petosten mahdollisuudesta ja tietoturvariskeistä.
Accenturen tuoreen kyselytutkimuksen mukaan lähes kaikki suuret pankit maailmalla aikovat tehdä merkittäviä investointeja open banking-hankkeisiin vuoteen 2020 mennessä.
Kuitenkin Accenture kertoo tiedotteessaan, että kyselytutkimukseen vastanneista kuluttajista jopa 69 prosenttia ei ole halukkaita jakamaan tilitietojaan verkkokaupoille, teknologiayrityksille tai sosiaalisen median yrityksille.
Open banking viittaa uuteen palvelumalliin, jonka myötä asiakkaat voivat jakaa pankin ulkopuolisille palveluntarjoajille pääsyn heidän tilitietoihinsa. Se viittaa myös avoimen dataan ja teknologiaan, jonka avulla kolmannet osapuolet voivat luoda sovelluksia tai nettisivuja alalle. Lähde: Entrepreneur
– Open banking -palvelut voivat muuttaa kuluttajien suhteen pankkituotteisiin myös Suomessa. Ne lisäävät kilpailua ja mahdollisuuksia kehittää palveluita sekä nykyisille että uusille toimijoille, kertoo Accenture Suomen finanssialalla toimiva johtaja Esa Tihilä yrityksen tiedotteessa.
Noin puolet pankkien johtajista Euroopassa ja 63 prosenttia Yhdysvalloissa uskoo, että open banking -palvelujen käyttöönotto on ensiarvoisen tärkeää kilpailussa alan uusien tulokkaiden kanssa.

