Open banking avaa markkinat uusille palveluntarjoajille – olisitko valmis antamaan tilitietosi kolmansille osapuolille?

Pankit uskovat open banking -palveluiden mahdollisuuksiin. Kuluttajat ovat kuitenkin huolissaan petosten mahdollisuudesta ja tietoturvariskeistä.

Accenturen tuoreen kyselytutkimuksen mukaan lähes kaikki suuret pankit maailmalla aikovat tehdä merkittäviä investointeja open banking-hankkeisiin vuoteen 2020 mennessä.

Kuitenkin Accenture kertoo tiedotteessaan, että kyselytutkimukseen vastanneista kuluttajista jopa 69 prosenttia ei ole halukkaita jakamaan tilitietojaan verkkokaupoille, teknologiayrityksille tai sosiaalisen median yrityksille.

Open banking viittaa uuteen palvelumalliin, jonka myötä asiakkaat voivat jakaa pankin ulkopuolisille palveluntarjoajille pääsyn heidän tilitietoihinsa. Se viittaa myös avoimen dataan ja teknologiaan, jonka avulla kolmannet osapuolet voivat luoda sovelluksia tai nettisivuja alalle. Lähde: Entrepreneur

– Open banking -palvelut voivat muuttaa kuluttajien suhteen pankkituotteisiin myös Suomessa. Ne lisäävät kilpailua ja mahdollisuuksia kehittää palveluita sekä nykyisille että uusille toimijoille, kertoo Accenture Suomen finanssialalla toimiva johtaja Esa Tihilä yrityksen tiedotteessa.

Noin puolet pankkien johtajista Euroopassa ja 63 prosenttia Yhdysvalloissa uskoo, että open banking -palvelujen käyttöönotto on ensiarvoisen tärkeää kilpailussa alan uusien tulokkaiden kanssa.

Uusi direktiivi vauhdittaa muutosta

Open banking -palvelujen yleistymistä vauhdittaa Euroopassa uusi tammikuussa 2018 voimaan tuleva maksupalveludirektiivi.

PSD2-direktiivin myötä kuluttajat voivat jakaa tilitietonsa turvallisesti pankkien ja kolmannen osapuolen palveluntarjoajien kanssa, mikä mahdollistaa varojen siirron, tuotteiden vertailun ja tilien hallinnoinnin ilman pankin osallistumista.

Direktiivin on tarkoitus lisätä valinnanvapautta ja hyödyntää paremmin olemassa olevaa tietoa, jotta pankit ja kolmannen osapuolen palveluntarjoajat voivat tarjota asiakkaille parempia tai uudenlaisia palveluita pankki- ja rahoituspalveluissa.

Uhka vai mahdollisuus?

Lähes kolme neljästä Accenturen kyselyyn vastanneesta pankkien johtajasta uskoo, että open banking helpottaa asiakkaiden pääsyä kohdennetumpiin pankkituotteisiin ja -palveluihin.

Hyötyjä uskotaan olevan myös pankeille: 90 prosenttia johtajista uskoo, että open banking -palvelut tulevat kasvattamaan pankin liikevaihtoa jopa kymmenen prosenttia.

Vaikka 71 prosenttia eurooppalaisista johtajista näkee open banking -palvelut pankeille pikemminkin mahdollisuutena kuin uhkana, kuitenkin jopa 63 prosenttia johtajista on sitä mieltä, että näiden palveluiden käyttöönotto kasvattaa riskiä pankkialalla.

– Open banking tarjoaa pankeille paljon mahdollisuuksia luoda uusia tulovirtoja ja tarjota uusia tuotteita. On kuitenkin mahdollista, että pankit voivat päätyä transaktioiden välittäjäksi ja joku muu hoitaa asiakassuhteet, Tihilä kertoo.

– Lähtökohtaisesti pankit ovat vahvoilla uusien lisäarvopalveluiden tarjoajana, mutta uudet toimijat voivat haastaa heidät muutaman vuoden kuluessa.

Petokset huolettavat valtaosaa kuluttajista

Accenturen kuluttajille suunnattuun kyselytutkimukseen osallistui 2 000 brittiläistä kuluttajaa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että selvästi yli puolet kuluttajista antaisivat tilitietonsa vain oman pankkinsa käyttöön hakiessaan esimerkiksi halvempaa asuntolainaa tai säästöilleen parempaa korkoa.

Vain 10 prosenttia kuluttajista antaisi tilitietonsa verkkomaksuyhtiölle, 9 prosenttia verkkokaupalle ja vain 3 prosenttia sosiaalisen median yhtiölle hakiessaan vastaavia palveluita.

85 prosenttia kuluttajista kertoo, että petoksen kasvanut riski on merkittävin tekijä, joka vaikuttaa haluun jakaa pankkitilitiedot kolmannen osapuolen kanssa. Muina open banking -palveluihin liittyvinä huolina kuluttajista 74 prosenttia mainitsi tietoturvariskit ja 69 prosenttia kyberhyökkäykset tai virukset.

Nuoremmat kuluttajasukupolvet ovat valmiimpia luottamaan muihinkin kuin perinteisiin pankkipalveluntarjoajiin.

Accenturen pankeille suunnattuun kyselytutkimukseen osallistui sata maksutoiminnoista vastaavaa johtajaa pankeissa, joiden liikevaihto on vähintään kolme miljardia dollaria. Pankit sijaitsivat Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Aasian Tyynenmeren alueella.

Lähde: Accenture

***


Lue myös:

    Uusimmat