Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
1:35Huomasitko tämän muutoksen verkkopankissa? Tietoturva-asiantuntijalta rajua kriitikkiä:"Äärimmäisen huolestuttava merkki"Huomasitko tämän muutoksen verkkopankissa? Tietoturva-asiantuntijalta rajua kriitikkiä: "Äärimmäisen huolestuttava merkki"

Nordea ja tietoturva-asiantuntija täysin eri linjoilla uudesta tunnistautumisesta: "Toisinaan tunnukset tulee syöttää kahdesti" – "Se voi olla hälyttävä merkki"

Julkaistu 19.08.2021 05:38
Toimittajan kuva
Juho Lauri

juho.lauri@mtv.fi

Nordea kertoo, miksi vahvassa tunnistautumisessa tunnukset pitää antaa kahteen kertaan.

Uutisoimme aiemmin siitä, kuinka nettipankit saattavat vaatia nykyään kaksinkertaista tunnistautumista palveluun.

Tietoturva-asiantuntija Petteri Järvinen kertoi MTV Uutiset Liven haastattelussa, ettei näe uudistuksessa vain hyviä asioita.

– Yhtäkkiä aito verkkopankki, esimerkiksi Nordea, saattaa kysyä tunnukset kahteen kertaan. Tavallisesti se voi olla hälyttävä merkki siitä, että olet mennyt antamaan tunnukset valesivustolle.

– On tullut muutos, että tietyt verkkokaupat kierrättävät maksun toisen palvelimen kautta. Kun näitä muutetaan, mistä käyttäjä parka voi tietää, mikä on oikea ja mikä huijarisivusto, Järvinen pohti MTV Uutiset Liven haastattelussa.

Lue lisää: MTV Uutisten toimittaja myi netissä pelikonsolia – "Jali Sodankylästä" yritti vedättää aivan uudenlaisella huijauksella

"Vahvassa tunnistautumisessa toisinaan tunnukset tulee syöttää kahdesti"

Vahva tunnistautuminen on Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtajan Jani Elorannan mukaan kuitenkin tehty vain ja ainoastaan turvaamaan asiakasta yhä paremmin.

– Vahvassa tunnistautumisessa toisinaan tunnukset tulee syöttää kahdesti: tällöin ensimmäisellä kerralla asiakas tunnistetaan ja toisella kertaa hänen toimeksiantonsa vahvistetaan. Voisin verrata tätä siihen, että fyysisessä tapaamisessa ensin esitettäisiin virallinen henkikötodistus ja lopuksi vielä allekirjoitettaisiin toimenpide.

Eloranta myös muistuttaa, että verkko-ostoksia tehdessä osa kaupoista pyytää vahvaa todentamista yli 30 euron ostoksissa. Tämä muutos astui voimaan vuodenvaihteessa ja perustuu maksupalveludirektiiviin PSD2.

– Verkko-ostoksissa kauppiaat vastaavat asiakkaan ohjaamisesta maksuikkunaan, ja eri verkkokaupoissa asiakaskokemus ja ohjeistus on rakennettu eri tavoin. Tämä on siis verkkokauppiaan vastuulla.

Elorannan mukaan jotkut nettikaupat saattavat myös kerätä tietoja asiakkaasta ennen maksamista.

– Toivomme että kauppiaat aktiivisesti silloin kertovat, miksi asiakkaalta pyydetään useampaa tunnistautumista.

Lue lisää: Huomasitko tämän muutoksen verkkopankissa? Tietoturva-asiantuntijalta rajua kriitikkiä: "Äärimmäisen huolestuttava merkki"

"Ohjeistamme asiakkaitamme jatkuvasti"

Eloranta kertoo, että pankki ylipäätään tekee kaikkensa turvallisen asioinnin eteen.

– Ohjeistamme asiakkaitamme jatkuvasti koskien turvallista asiointia, lisäksi meillä on käytössä useita erilaisia turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia, turvarajoja, maarajaus, verkkomaksun esto, joista kortinhaltija voi itse valita omaan käyttöönsä sopivimmat, Eloranta kertoo.

Eloranta kertoo olevansa tietoinen siitä, että moni asiakas kaipaa neuvoja ja opastusta uusien toimintatapojen käyttöönotossa.

Apua saa hänen mukaansa soittamalla joko pankkiin tai vierailemalla konttorilla.

– Annamme neuvoja ja opastusta aktiivisesti. Vastikään lanseerasimme muun muassa kotiin ilmaiseksi tilattavan Konttori kotona -oppaan, jossa neuvotaan tunnistautumisessakin.

Lisää aiheesta:

Kirjaudutko pankkitunnuksilla joka paikkaan? Professori toimisi toisinOpiksi pankkikaaoksesta? Asiantuntija suosittelee hankkimaan useita vahvan tunnistautumisen menetelmiäHuomasitko tämän muutoksen verkkopankissa? Tietoturva-asiantuntijalta rajua kriitikkiä: "Äärimmäisen huolestuttava merkki"Nettihuijarit ovat entistäkin ovelampia: Verkossa piilee jälleen uusi salakavala huijauskeino! Uusi maksupalveludirektiivi astuu voimaan lauantaina – näin asioiminen verkossa muuttuu Jäävätkö pankkien tutut tunnuslukulistat unholaan? MTV Uutiset selvitti, miten syyskuussa voimaan astuva uudistus vaikuttaa eri pankkien asiakkaisiin – "Haasteita tulee varmasti olemaan"
VerkkohuijauksetNordeaKotimaaInternetRaha

Tuoreimmat aiheesta

Verkkohuijaukset
  • 16:01
    Pankit

    Saitko Osuuspankista tällaisen viestin? Kyseessä huijaus

  • 9.9.10:37
    Tietoturva

    Runsaasti huijauspuheluita liikkeellä: Yksi suuntanumero saattaa hämätä nopealla vilkaisulla

  • 2.9.18:31
    S-ryhmä

    Prisman kilpailu, S-marketin lahjakorttiarvonta? S-ryhmä varoittaa huijauksista

  • 2.9.06:33
    Huijaukset

    Viranomaisten neuvot vähissä järisyttävien huijauslukujen edessä – "Olemme häviämässä rosvoille"

  • 30.8.12:19
    Musiikki

    Kari Vepsä ja Heidi Pakarinen varoittavat fanejaan katalasta ilmiöstä: "Ä-kirjain paljastaa"