Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko sähköauton paloriski pakkasella suurempi kuin polttomoottoriauton? Sisäministeriön asiantuntija vastaa

Shutterstock
Julkaistu 15.01.2021 14:04

MTV LIFESTYLE – STT

MTV Uutiset kertoi aiemmin perjantaina lämmityksessä oleviin autoihin liittyvästä palovaarasta, josta myös pelastuslaitos julkaisi varoituksen. Sisäministeriön asiantuntijan mukaan sähköautojen paloriski voi kuitenkin olla jopa pienempi kuin polttomoottoriauton.

Kireät pakkaset eivät näyttäisi tuovan sähköautoihin tai hybrideihin sen suurempaa tulipaloriskiä kuin kylmä keli aiheuttaa polttomoottoriautoihin. Näin arvioi erityisasiantuntija Jarkko Häyrinen sisäministeriön pelastusosastolta.

Hän kuitenkin samalla muistuttaa, että sähköautoja ja hybridejä on vielä Suomessa sen verran vähän, että tieto niiden paloriskeistä tarkentuu vasta lähivuosina.

Häyrisen mukaan Yhdysvalloissa saatiin tutkimustulos, jonka mukaan sähköautojen paloriski olisi itse asiassa pienempi kuin polttomoottorilla toimivissa autoissa. Tosin tuossa selvityksessä ei hänen mukaansa otettu huomioon, että vertailun sähköautot olivat uudempia kuin perinteiset autot.

Häyrisen mukaan on selvää, että kovat pakkaset lisäävät autopalojen vaaraa sikäli, että ajokkien lämmittimet otetaan kylmällä kelillä laajemmin käyttöön.

– Laitteiden toimivuus joutuu pakkasoloissa näin testiin.

Perjantaina aamuyöllä ja aamulla pelastuslaitokset sammuttivat ainakin kolme autopaloa eri puolilla Suomea.

LUE MYÖS: Palomestari varoittaa todellisesta vaarasta, joka vaanii paukkupakkasella: Liekit nielleet jo useamman auton – "Kannattaa tarkkailla"

Lisää aiheesta:

Poliisilta karu kuva hybridiautojen piilevästä riskistä – kuljettaja poistui palavasta autostaHybridit syttyvät tuleen useammin kuin bensa- ja sähköautot yhteensäMitä sähköauton korjaamisesta pitää tietää? Yksi asia on ammattimiehen mielestä "ensiarvoisen tärkeä"Yrittävätkö vakuutusyhtiöt vedättää maksukykyisiä sähköautoilijoita? Eivät kuulemma, vaan niiden mukaan sähköauton kolaririski on 50 prosenttia korkeampiYle: Kaasubussi muuttuu pahimmassa tapauksessa liekinheittimeksi – autoon liimattava tarra voi pelastaa henkiäLiikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"
AutotSähköautotTulipalotPelastuslaitosTurvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa