Onko sähköauton paloriski pakkasella suurempi kuin polttomoottoriauton? Sisäministeriön asiantuntija vastaa

4:28
Vaara piilee kovissa pakkasissa ja lumikertymissä: Raahessa syttyi autoja tuleen ja isojen hallien katot romahtavat, tästä on kyse.

MTV Uutiset kertoi aiemmin perjantaina lämmityksessä oleviin autoihin liittyvästä palovaarasta, josta myös pelastuslaitos julkaisi varoituksen. Sisäministeriön asiantuntijan mukaan sähköautojen paloriski voi kuitenkin olla jopa pienempi kuin polttomoottoriauton.

Kireät pakkaset eivät näyttäisi tuovan sähköautoihin tai hybrideihin sen suurempaa tulipaloriskiä kuin kylmä keli aiheuttaa polttomoottoriautoihin. Näin arvioi erityisasiantuntija Jarkko Häyrinen sisäministeriön pelastusosastolta.

Hän kuitenkin samalla muistuttaa, että sähköautoja ja hybridejä on vielä Suomessa sen verran vähän, että tieto niiden paloriskeistä tarkentuu vasta lähivuosina.

Häyrisen mukaan Yhdysvalloissa saatiin tutkimustulos, jonka mukaan sähköautojen paloriski olisi itse asiassa pienempi kuin polttomoottorilla toimivissa autoissa. Tosin tuossa selvityksessä ei hänen mukaansa otettu huomioon, että vertailun sähköautot olivat uudempia kuin perinteiset autot.

Häyrisen mukaan on selvää, että kovat pakkaset lisäävät autopalojen vaaraa sikäli, että ajokkien lämmittimet otetaan kylmällä kelillä laajemmin käyttöön.

– Laitteiden toimivuus joutuu pakkasoloissa näin testiin.

Perjantaina aamuyöllä ja aamulla pelastuslaitokset sammuttivat ainakin kolme autopaloa eri puolilla Suomea.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja