Onko perinteisen autoleasingin aika ohi? Korona vauhdittaa isoa muutosta: ”Kaikin puolin kallista ja joustamatonta”

Kannustimet työsuhdeautoilun sähköistämiseen 5:36
KATSO MYÖS: Miten työsuhdeautoilua voitaisiin sähköistää nykyistä tehokkaammin?

Suomessa otetaan pian mallia Ruotsista myös autojen leasingsopimusten pituuden suhteen.

Pitkään määräaikaan perustuvan autoleasingin aika alkaa olla Suomessa ohi. Tätä mieltä on Fleet Innovationin toimitusjohtaja Sakari Viitanen.

Ruotsissa leasingautoja hankitaan jo vuodeksi tai jopa vain kuukausiksi, mutta Suomessa työsuhdeautojen sopimuskaudet ovat yleensä kolmesta neljään vuotta.

– On kaikin puolin kallista, epäekologista ja joustamatonta hankkia autoja perinteisellä huoltoleasingilla kolmeksi tai neljäksi vuodeksi. Lyhytleasing ja aikasitoutumaton autoilu, kuten myös uudet liikkumisen ratkaisut kuten pyöräily, skuutit ja muut ekologista ja vastuullista liikkumista tukevat ratkaisumallit tulevat osin korvaamaan perinteistä autoilua, uskoo Viitanen.

Muutosta vauhdittaa korona. Työsuhdeautoilija on voinut joutua maksamaan verotusarvoa autosta, jolla ei ole päässytkään liikkumaan suunnitellusti. Yrityksenkin kustannukset ovat juosseet, vaikka auto olisi koronatilanteen vuoksi käynyt jopa tarpeettomaksi.

– Näkemyksemme mukaan mennään koko ajan lyhempään auton käyttöaikaan. Vuonna 2018 autoista noin 60 prosenttia hankittiin 48 kuukaudeksi. Vuonna 2020 yli 60 prosenttia oli 36 kuukauden ajalle tai alle, ja tämä trendi jatkuu.

– Vuosi–kaksi on sellainen helposti ennustettava aika, joten se tulee koko ajan yleisemmäksi, ennustaa Viitanen.

Lue myös:

    Uusimmat