Onko auton lämmitystolpan kansi pidettävä auki vai kiinni? Näin tarkistat sekä tolpan että lämppärin toiminnan

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Minulla on yhteinen lämmitystolppa naapurini kanssa. Naapuri aina lukitsee tolpan kannen siitä riippumatta, onko tolpassa lämmitysjohto vai ei. Onko tälle oikeasti tarvetta vai haluaako naapuri vain ärsyttää minua ja vaikeuttaa elämääni? Entä miten voin varmistua siitä, että auto oikeasti alkaa lämmetä, kun olen kytkenyt lämmitysjohdon tolpan ja auton välille?

Vastaus: Lämpötolpan kansi on pidettävä lukittuna aina – siis siitä riippumatta, onko tolpassa johto kiinni vai ei. Kyseessä on erityisesti lasten turvallisuuden kannalta olennainen asia, jota myös taloyhtiöiden tulisi ohjeistuksissaan painottaa. Turvallisuuden lisäksi kannen lukitsemisella ehkäistään lämmitysjohtojen varkauksia ja muuta ilkivaltaa.

Katso alla olevalta videolta, miten auto pakataan turvallisesti.

Oikein pakattu auto voi pelastaa henkesi 5:32

Lämmitysjohdon käytössä on huomioitava myös muutama muu turvallisuusseikka:

• Kun auto ei ole lämmityksessä, ei lämmitysjohtoa saa jättää kiinni pistorasiaan. Lapset saattavat mennä tökkimään johtoa tai laittamaan sen vaikka suuhunsa. Lisäksi maassa lojuessaan se saattaa tehdä jännitteelliseksi sohjo- tai vesilammikon, jolloin myös aikuiselle käyttäjälle tai auton luona liikkuville aiheutuu vakava sähköiskun vaara.

• Maassa lojuva lämmitysjohto on myös altis ilkivallalle tai esimerkiksi lumenaurauksesta tai -kolauksesta aiheutuville vaurioille. Vaurioitunut johto on aina hengenvaarallinen.

• Moottorilämmittimen johdon kanssa ei saa käyttää jatkojohtoja vaan auton käyttäjän tulisi hankkia valmiiksi oikeanpituinen lämmitysjohto. Pihalla liikkuvat lapset saattavat mennä availemaan jatkojohtojen liitoksia ja altistuvat näin sähköiskulle.

• Auton lämmittämiseen on käytettävä vain siihen tarkoitukseen kehitettyjä lämmittimiä. Välillä näkee luovan autoilijan käyttävän auton sisätilojen lämmittämiseen sellaista sähkölämmitintä, jota ei ole tarkoitettu autokäyttöön. Liian tehokas tai väärässä asennossa oleva lämmitin aiheuttaa tulipalovaaran.

• Valitettavan usein edellisen kohdan luovien lämmitysratkaisujen yhteydessä näkee myös viriteltävän jatkojohtoja tms. ikkunoiden tai ovenkarmien välistä autoon sisälle. Oven tai ikkunan väliin puristuksiin jäänyt johto vaurioituu helposti ja saattaa pahimmillaan aiheuttaa sen, että auton korista voi saada sähköiskun.

Mistä tietää, toimivatko auton moottorinlämmitin ja lämmitystolppa varmasti?

On tärkeää, että lämmitystolpan ja auton moottorilämmittimen vastuksen toiminta tarkastetaan aika-ajoin. Sisätilanlämmittimen hurina saa monesti autoilijan kuvittelemaan, että myös moottorilämmittimen vastus toimisi moitteitta. Moni laittaakin uskollisesti auton johdon päähän vielä vuosia sen jälkeen, kun moottorin lämmitysvastus on sanonut sopimuksensa irti.

Moottorilämmittimen toiminnan testaaminen

Mikäli autossa on lohko- tai letkulämmitin, voi lämmittimen toiminnan tarkastaa kuuntelemalla. Kun lämmitysjohdon kytkee kiinni moottorin ollessa kylmä, pitäisi hetken kuluttua alkaa kuulua lämpenemisen aiheuttamaa naksunaa tai jopa kohinaa.

Mikäli kyseessä on säteilylämmitin, on paras tapa testata sen toiminta kokeilemalla öljyn lämpötilaa. Nosta moottorin ollessa kylmä öljytikku ylös ja kokeile sormella öljyn lämpötilaa. Sen jälkeen auton voi laittaa tunniksi johdon päähän, minkä jälkeen koe kannattaa toistaa. Öljyn pitäisi olla selkeästi lämpimämpää kuin ennen lämmittämistä. Kuumalta öljy ei tässäkään vaiheessa tunnu, mutta lämpimämmältä kyllä.

Moottorinlämmittimen toiminnan voi pyytää testaamaan myös määräaikaishuollon yhteydessä – normaaliin huolto-ohjelmaan se ei kuulu.

Lämmitystolpan toiminnan testaaminen

Lämmitystolpan ajastinkellon kellonaika ja asetettu lämmitysaika on syytä tarkastaa joka kerta, kun lämmitysjohtoa kytketään tolppaan.

Ajastimen toiminnan voi testata sähkölaitteella, jolla sähkön tulo pistorasiaan on helppo todeta. Jos sähköä ei tule, kannattaa syytä lähteä selvittämään tarkastamalla ajastinkellon asetukset, tolpassa oleva sulake sekä vikavirtasuoja. Vikavirtasuojan toiminta tulisi testata ainakin pari kertaa vuodessa testipainiketta painamalla, jolloin vikavirtasuojan pitäisi laueta.

Myös tolpan luukun lukko kannattaa voidella säännöllisesti. Näin se toimii moitteettomasti myös pakkasilla.

Lue myös:

    Uusimmat