Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Omistatko moottoriradan? Tässä auto sinulle

Julkaistu 23.11.2015 12:10
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Porschen tuore Cayman GT4 Clubsport on rajuin versio, mitä ”pikku-911:stä” on ikinä tehty. GT4:n erikoisversio on tehty vain ja ainoastaan ratapäiviä sekä kilvanajoa varten.

Cayman GT4 Clubsport ei ole siis katulaillinen, eli sitä ei saa kilpiin. Porsche on valmistanut auton vain moottorirurheilua varten – tapahtuu se sitten kisoissa yksityistallien toimesta tai raharikkaiden leikkikaluna itseään vastaan. Auton moottori on sama kuin GT4:ssä eli 3,8-litrainen vapaasti hengittävä bokserikuutonen, joka jäi juuri eläkkeelle Carrera Ässästä. Tehoakin on tarjolla samat 380 heppaa.

Isoin tekninen muutos GT4:n katuversioon on se, että vaihdelaatikko on vaihtunut manuaalista PDK-kaksoiskytkinautomaattiin. Manuaali on tietysti ajajan vaihtoehto, mutta kisoissa vaihtotapahtuman nopeus sekä oikean vaihteen kytkeytyminen ovat usein ratkaiseva tekijä voiton ja kuoleman välissä. Toinen iso muutos on kisa-autoon tehty mekaaninen tasauspyörästön lukko. Lisäksi GT4:ssä keulan alla oleva tavallisen GT3:n akseli on vaihdettu saman auton cup-version etuakseliin.

Kabiinista on luonnollisesti heivattu pihalle kaikki ylimääräinen, ja niiden tilalla on yksi kuppi-istuin ja turvakaaret. Näin Clubsport painaa noin 40 kiloa vähemmän kuin katuauto. Vaaka näyttää 1 300 kiloa. Pysähtymisestä vastaavat 380-milliset teräslevyt kaikilla pyörillä. Jarrumäntiä on edessä kuusi ja takana neljä. Ajonvakautus on säädetty huomioimaan auton alla pyörivät slicksit.

Kiinnostuitko? Porsche ottaa vastaan tilauksia. Auton hinta on 111 000 euroa plus verot. Ja rahat kannattaa lähettää Porschen Motorsport-osastolle Weissachiin, ei tehtaalle. Jos siis missasit mahdollisuuden ostaa GT4, tässä hyvä vaihtoehto sinulle – kunhan vain omistat oman moottoriradan…

Lisää aiheesta:

Ajossa avonainen unelma 500 valitulleGolf GTI on taas Nürburgringin valtiasBMW:n uusin M-ohjus häkellyttää äärirajoillaHengästyttävä top 5: Geneven autonäyttelyn urheiluautotKoeajo: Volkswagen Golf GTI Clubsport – vihdoinkin niin villi kuin sen pitää ollaKoeajo: Porsche Macan GTS – urheiluauto, katumaasturi vaiko molemmat?
PorscheAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Porsche
  • 19.9.20:33
    Autot

    Porschen sähköautot eivät käy kaupaksi

  • 13.6.06:31
    Kuluttajariidat

    Myyjä antoi ymmärtää, että tyyristä Porschea ei oltu kolaroitu pahasti – sitten paljastui auton lunastushistoria

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 16.12.202315:32
    Ennätykset

    Insinöörityön tulos palkittiin: Autoilla noustiin korkeammalle kuin koskaan

  • 12.02.202310:56
    Autot

    Tyyriin Porschen hintaa laskettiin vahingossa lähes 90 prosenttia – sadat asiakkaat ehtivät maksaa varausmaksun