Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Olisikohan Corvettea olemassakaan, jos tämä lupaava lihaskimppu olisi päästetty aikoinaan markkinoille?

1:14Pontiac Banshee aiheutti pelkoa Chevroletin pomoportaassaPontiac Banshee aiheutti pelkoa sisarmerkki Chevroletin pomoportaassa. Bansheen pelättiin syövän Corvetten myyntiä, eikä auto koskaan päätynyt myyntiin asti. Katso videolta, miltä Pontiac Banshee näyttää.
Julkaistu 05.01.2022 06:24

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Vakuuttava tulokas nähtiin uhkana Chevroletin lippulaivalle, eikä lupaavalta vaikuttanutta muskeliautoa koskaan tuotu markkinoille.

Pontiacin kaksipaikkainen Banshee oli kaikkea, mitä urheiluautolta voi vaatia. Hopeanvärinen menopeli uhkui atleettista aerodynamiikkaa, sen katu-uskottavuutta pönkitti konepellin alla kehräävä 3,8-litrainen bensakone.

Kevyestä hiilikuitumateriaalista muotoillun korin ansiosta auto painoi vain runsaat tuhat kiloa. Nelilovinen manuaalivaihteisto ohjasi pyöriin parhaimmillaan 165 hevosvoiman tarpeet.

Emoyhtiö General Motorsin pomoporras kyllä ymmärsi hyvän auton päälle kun sellaisen näki. Ja rohea Banshee – koodinimeltään XP-833 – oli juuri sitä.

Lue myös: Jääkö tämä bensalle perso katuraketti lajinsa viimeiseksi? Sydämenä sykkii maailman tehokkain vapari-V8

Lihaskimpulla oli kaikki eväät nousta suuren yleisön suosikiksi. Ja siitä vuonna 1964 esitellyn konseptimallin ongelmat oikeastaan juonsivat.

Chevroletin leirissä ahdistuttiin

Auto jäi ikuiseksi lupaukseksi, jota on jäljellä yksi ainoa kappale. Ehkä tämä tulevien urheiluautopolvien esikuva vain oli liian hyvä autoksi. 

Alun perin Bansheelle kaavailtiin loistavaa tulevaisuutta. Pontiacin pääjohtaja John DeLorean visioi autosta itsensä Ford Mustangin haastajaa.

Kohtuuhintainen Mustang kun oli pikavauhtia kohonnut todelliseksi jokamiehen urheiluautoksi, joka kävi kaupaksi sadoin tuhansin.

GM:n johdolle Banshee myytiinkin Mustangin pysäyttäjänä. Jättiyhtiön kabineteissa asiaa tarkasteltiin kuitenkin sisäpoliittisten silmälasien läpi.

Erityisesti Chevroletin leirissä tunnettiin epämääräistä ahdistusta. Pontiacin nousukas nähtiin pikemminkin merkin kruununjalokiven, Corvetten, suorana kilpailijana.

Kyse oli muun ohella myös arvovallasta. Chevroletin päälliköt pitivät merkkiään GM:n nokkimisjärjestyksen ylimmäisenä, eikä leirin sisäisiä kilpailijoita katsottu suopein silmin.

Lue myös: Pakko nostaa hattua! 95-vuotias sotaveteraani tilasi auton, jonka toimitusajat ovat venyneet raivostuttavan pitkiksi – valmistajalta yllättävä veto

Niinpä DeLoreanin silmäterä koki karun kohtalon. Ennen tuotantovaihetta konsepti passitettiin muistojen bulevardille.

Savimallinnus Corvetten studioille

Bansheen tarina olisi todennäköisesti saanut vieläkin kolkomman lopun, ellei Pontiacin entinen työntekijä olisi puuttunut peliin. Hän pelasti auton ainoan kappaleen paalausprässistä suostuttelemalla GM:n myymään sen itselleen.

Samainen hengenpelastaja risti autoharvinaisuuden uudelleen, XP-833 vaihtui henkimaailmaan viittaavaksi Bansheeksi.

Eräässä mielessä Bansheen pitkä varjo lankesi GM:n myöhempien mallisukupolvien ylle. Auton savimallinnus kun siirrettiin Chevroletin muotoilustudioille, jossa sen linjauksia hyödynnettiin tulevien Corvette-polvien suunnittelussa.

Myös Pontiac otti myöhemmin mallia valiokonseptistaan hyödyntämällä sen muotoilua Firebird-mallissaan. Jälkiviisaasti ajatellen merkki ei kuitenkaan oikein koskaan toipunut Bansheen tuottamasta takaiskusta.

Aloitteen kadottanut Pontiac tuomittiin ikuiseksi kakkoseksi Chevroletin ja muiden GM:n arvokkaampien merkkien kiilatessa edelle.

Pontiacin pääjohtaja DeLorean nieli ylpeytensä ja siirtyi myöhemmin Chevroletin leipiin. Jotakin jäi silti hampaankoloon, sillä pian karisivat myös Chevroletin pölyt hänen siirtyessään kehittämään kumouksellista DeLorean-autoaan. Mutta se onkin jo toinen juttu.

Lue myös: Mies löi kaupat lukkoon Corvettestaan, mutta lähti vielä viimeiselle ajelulle – valitettavan kirjaimellisesti

Lisää aiheesta:

Tähän Corvetteen ei laitettu edes radiota, mikä kertoo autosta kaiken olennaisen – superharvinainen Stingray ZL-1 voi rikkoa kaikkien aikojen hintaennätyksenEikö mikään ole enää pyhää? Ikoninen Corvette-nimi halutaan lätkäistä trendiauton takalistoonTämä Chicagon autonäyttelyssä vuonna 1970 esitelty uskomattoman tyylikäs viistoperä-Mustang ei koskaan selvinnyt markkinoille astiUnelma saksalaisen luksusauton paluusta on muuttumassa painajaiseksi"To punish and enslave" – häijy Mustang Saleen S281 Extreme ei ole mikään tavallinen poliisiautoRanskalainen edustusauto oli liian ruma markkinoille – muotoiluosaston varjelema salaisuus pelasti ainakin maineen, jopa koko yhtiön
AutotGeneral MotorsKonseptiautotCorvetteKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa