Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Olisiko oikean auton ja virtuaalilasien yhdistelmästä ideaa autokouluopetukseen?

Julkaistu 16.09.2016 08:07
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Teknavi vietti hiljattain päivän Audin tulevaisuuteen keskittyvässä seminaarissa, jossa raotettiin digitaalisen ja virtuaalisen autoilun tulevaisuuden verhoa.

Virtuaalitodellisuus tulee muuttamaan monia asioita etenkin autokaupassa, mutta virtuaalitodellisuudella voisi olla myös mielenkiintoinen rooli ajo-opetuksessa.

Audi demosi tätä istuttamalla toimittajat oikean auton rattiin, jota ajettiin isolla parkkipaikalla virtuaalilasit päässä. Homman juju on se, että tyhjä parkkipaikka muuttuu virtuaalilasit päässä vilkkaasti liikennöidyksi kaupungiksi, jonne voidaan rakentaa kuljettajan haasteeksi monenlaisia ja yllättäviä liikennetilanteita.

Virtuaalimaailman avulla Audi haluaa esitellä ennen kaikkea uusia turvajärjestelmiään ja niiden toimintaa, mutta se mahdollistaisi myös aivan uudenlaisen ajokouluopetuksen.

Tunne auton ratissa on outo. Virtuaalilasien läpi avautuu graafinen kaupunkinäkymä jalankulkijoineen, pyöräilijöineen sekä pysäköityine autoineen. Näkymä on selvästi luotu tietokoneella eli se ei vastaa todellisuutta. Näkymä on kuitenkin sen verran kolmiulotteinen, että oikean auton ohjastaminen tuossa virtuaalinäkymässä tuntuu luontevalta.

Testi lähtee liikkeelle parkkipaikalta. Virtuaalilasien läpi näkyy virtuaalinen ohjaamo, joka vastaa oikeaa. Nopeusmittarin näyttö kertoo esimerkiksi fyysisen auton oikean vauhdin. Jännää.

Auto pysäytetään liikennevaloihin. Pään kääntäminen vasemmalle ja oikealle paljastaa kaupunkinäkymän jatkuvan molempiin suuntiin. Valot vaihtuvat vihreäksi. Vieressä istuva Audin kouluttaja kehottaa kiihdyttämään auton 40 km/h nopeuteen. Joku on rakentanut tavalliselle kadulle keilaradan, jota pitkin pujotellaan kadun päähän. Siellä on liikenneympyrä, jota pitkin käännytään takaisin.

Kouluttaja kehottaa pitämään yllä 40 km/h vauhtia. Vasemmalla ja oikealla on virtuaalijalankulkijoita ja -pyöräilijöitä. Yksi niistä syöksähtää yhtäkkiä ajoradalle. Tilanne oli ennalta arvattavissa, joten olin valmistautunut pysähtymään. Ehdin siksi jo jarruttaa samalla kun auton varoitusjärjestelmät heräävät eloon. Toisella kerralla en jarruta ollenkaan, jolloin auto hoitaa jarrutuksen lopulta itse. Hätäjarrutustoiminto on hieno toiminto, varsinkin kun yhä useamman autoilijan huomio ei aina ole enää 100-prosenttisesti ajamisessa...

Kokemus virtuaalimaailmassa oikean auton ratissa oli todella jännä. Erilaisia simulaattoreita on käytetty niin ajo- kuin lennonopetuksessakin jo pitkään, mutta simulaattorin ymppääminen oikeaan autoon tekee kokemuksesta astetta todenmukaisemman.

Hommassa olisi selvästi potentiaalia autokoulujen ajo-opetukseen – etenkin kun tekniikka kehittyy ja paranee – sekä yleistyy ja muuttuu jatkuvasti entistä edullisemmaksi.

Lisää aiheesta:

Dieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"Leikkiautolla liikenteessä: 200 euron "urheiluautolla" hupi jää lupauksista huolimatta lyhyeksi – "Jos joku katsoo asiakseen virittää..."Kohta jokainen autoilija on kuin hävittäjälentäjäLiikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?Autot jättimäisten elektroniikkamessujen tähtinä: älyratti, 1000-heppainen sähkösportti, 3D-mittaristo...Maailman myydyin sähköauto ohjaa pian itseään
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas