Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autot jättimäisten elektroniikkamessujen tähtinä: älyratti, 1000-heppainen sähkösportti, 3D-mittaristo...

Julkaistu 26.01.2016 08:20
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessut (6.–9.1.2016) ovat yksi alan tärkeimpiä jokavuotisia tapahtumia. Viime vuosina myös autoista on tullut näyttelyn tähtiä. Ohessa lyhyt tiivistys Vegasin messujen tärkeimpään antiin autoilijan näkökulmasta.

Älypuhelimilla, tableteilla ja muulla älykkäällä elektroniikalla on yhä isompi rooli autoissa – eikä pelkästään kuskin sekä matkustajien viihdyttäjänä vaan myös ajon aikana tarvittavan tiedon jakana.

Tämä ei ole toki ainoa syy, jonka takia autotehtaat osoittavat kasvavaa kiinnostusta elektroniikkamessuja kohtaan. Messuilla käy paljon nuoria, joita autot ja autoilu ei välttämättä edes kiinnosta. Tulevaisuutta peilaavilla konseptiautoilla kosiskellaan myös tätä yleisöä.

Nuoret elävät tunnetusti myös huomattavasti enemmän verkossa kuin iäkkäämmät, joten heitä puhutellaan myös auton verkottumisella. Auto hakee jatkuvasti yhä enemmän tietoa verkosta, ja muutaman vuoden kuluttua auto on yhä lailla – ja jopa enemmänkin yhteydessä muuhun maailman kuin älypuhelin. Auto on luonnollinen paikka viettää aika Facebookissa, varsinkin kun auto ajaa pian itseään, eli myös kuski voi olla verkossa ajon aikana. Tieto lisää tunnetusti tuskaa, mutta onneksi kuljettaja voi vaikuttaa hänelle saapuvan informaation määrään.

Elektroniikkamessut ovat myös erinomainen paikka kokonaan uusille autoalan tekijöille haistella ison maailman tuulia. Otetaan esimerkiksi Faraday Future -yritys, jonka hiilikuiturakenteinen ja kilpurimainen Zero1-konseptiauto seuraa Teslan renkaanjäljissä kohti innovaatista tulevaisuutta. Tulevaisuutta tehdessä aina helpompaa aloittaa puhtaalta pöydältä kuin yrittää muuttaa ison ja vanhan yrityksen suuntaa yön yli. Applen autoa odotellessa...

—

Saksalaisista autonvalmistajista etenkin Audi on ottanut isoja harppauksia digitalisisoituvien ohjaamojen suuntaan. AMOLED-tekniikalla toteutetut näytöt tekevät tuloaan autoihin, eli pian ylimääräiset nappulat katoavat ohjaamoista kokonaan. Ne korvataan liikkeet tunnistavilla ja haptisilla kosketusnäytöillä. Kokeilemisen jälkeen on pakko tunnustaa, että virtuaalinen ja auton ilmastointisäädöt korvaava kiertokytkin tuntuu sormissa todella luonnolliselta.

Audin AMOLED-ohjaamo: seuraavan polven A8-kuskin ympäristö (jutun pääkuvassa)

BMW i Vision Future Interactive: huomisen älyratti
BMW valmistautuu itseään ajaviin autoihin. Ratin vasemmalla puolalla on ajotilavalitsin, josta kuski voi valita haluaako hän ajaa itse vai ei. Kun auto hoitaa ohjaamisen, ratti hohkaa sinistä huomioväriä. Kojelaudan päällä oleva iso ja lähes 40 senttiä leveä panoraamakuvan tarjoava kosketusnäyttö on puolestaan muokattavissa melko vapaasti, ja se tunnistaa älypuhelimien tapaan erilaiset sormieleet: sormen liu’utuksen, kiertoliikkeen tai zoomauksen. Tietoa voidaan myös lähettää älypuhelimilta ja tableteilta todella yksinkertaisesti suoraan auton näytöille. Halutessaan kuski voi jopa antaa autolle ajo-ohjeita suoraan kännykän näytöltä. Näppärää.

Bosch: tulkoon näyttävä näyttö
Bosch on yksi tärkeimmistä autoalan komponenttivalmistajista, joten myös heidän mielenkiintonsa kohdistuu yhä vahvemmin auton elektroniikkaan. Konseptiautossa ohjaamo on ympäröity näytöillä; koko kojelauta ja keskikonsoli on itse asiassa täytetty kosketusnäytöillä. Näyttöjen sisältö vaihtelee ajotilanteiden ja kuskin/etumatkustajan toiveiden mukaan. Keskikonsolissa on haptinen kosketusnäyttö.

Delphi: 3D-mittaristo
Komponenttivalmistaja Delphi testaa jo tavallaan 3D-näyttöjä auton mittaristossa. Mittariston näyttö koostuu useammasta ohuesta filmikerroksesta, joiden avulla luodaan mekaaninen kolmiulotteinen vaikutelma. Mittaristo antaa myös viitteitä jo seuraavan sukupolven TFT-näytöistä. Eri kerrosten avulla on helppo rakentaa moneen taipuvia sekä personoituja mittaristonäkymiä.

Faraday Zero1: 1000-heppainen sähkösportti
Käy auto sitten bensalla, rakettimoottoreilla tai sähköillä, urheilullisuus myy aina. Huomioarvo on siis taattu, kun uusi autofirma esittelee ensimmäisenä tuotteenaan 1000-heppaisen sähköauton. Aivan huomenna tai edes ylihuomenna ei Zero1:tä kannata kuitenkaan tuotantoon odottaa. Auton ohjaamoon kurkistaminen paljastaa yhden mielenkiintoisen oivalluksen: älypuhelin on integroitu ratin keskiöön. Se ei ole ehkä aivan paras paikka seurata esimerkiksi navigointiruutua ajon aikana, mutta oivalluksesta pisteet Faradayn insinööreille.

Rinspeed Etos: Transformer-ohjaamo
Kojelaudan ja näyttöjen mukatuminen erilaisiin ajotilanteisiin on myös sveitsiläisen Rinspeedin konseptiauton keskiössä. Kun kuski ajaa itse, hänellä on luonnollisesti ratti. Kun auto hoitaa puolestaan ohjauksen, ratti taittuu muutamassa sekunnissa piiloon auton kojelaudan sisälle. Kojelauta muodostuu kahdesta isosta 21,5-tuumaisesta ultra HD -laajakuvanäytöstä, joiden asentoa voidaan säätää erikseen.

VW Budd-e: sähköinen Kleinbus
Tervetuloa vuoteen 2019. VW on esitellyt erilaisia Kleinbussin perillisiä jo lukuisilla messuilla, ja nyt ollaan lopultakin jo lähellä tuotantoa. VW lupaa Budd-e:lle 533 kilometrin toimintamatkan. Samalla VW esittelee myös seuraavan sukupolven kojelautateknologiaa. Kosketusnäytöt ja eletunnistus ovat tärkeitä elementtejä myös VW:n ohjaamossa – kuten on myös autonomisen ajamisen mahdollisuus. Auto on siis VW:n visioissa siis eräänlainen pyörillä liikkuva älykoti.

ZF:n ohjaamokonsepti: kohti autonomisuutta
Itseohjaus on isossa roolissa myös etenkin vaihteistoistaan tunnetulla komponenttivalmistaja ZF:llä. 1. Ratti tunnistaa esimerkiksi sen, ohjaako sitä käsi vai ei. 2. Keskikonsolissa on haptinen kosketusnäyttö, joka tunnistaa myös liikkeet näytön läheisyydessä. 3. Kojelaudan päällä oleva iso kosketusnäyttö osaa lukea myös kuskin kasvojen ilmeitä ja tunnistaa niiden perusteella kuskin tunteet. 4. Kokonaisuuden kruunaa älykkäät turvavyöt, jotka aktivoituvat automaattisesti sekä kommunikoivat kuljettajan tai matkustajien kanssa.

Lisää aiheesta:

Maistiainen odotetusta uutuudesta: Polestar 2 saapui SuomeenViihde-elektroniikan jättiläinen yllätti kaikki: Tässä on Sonyn sähköauto!Sähköautomarkkinoille uusi haastaja – tässä on Byton ja sen jättimäinen näyttöLiikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?Koeajo: VW:n insinöörit osaavat myös pitää hauskaa – sähköbussilla Las VegasiinVuoden 2015 mullistavimmat autokeksinnöt listattu
BMWVolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

BMW
  • 27.9.16:36
    Takaisinkutsut

    BMW:ltä massiivinen takaisinkutsu: 200 000 autossa palovaara

  • 03.12.202421:01
    Etelä-Korea

    Etelä-Koreassa kuohuu – "Diorin laukku katkaisi kamelin selän"

  • 15.08.202406:28
    Kuluttajariidat

    50 000 euroa maksaneen BMW:n moottoriin tuli vakava vaurio – kuluttajan mukaan myyjäliike pimitti olennaisen asian

  • 19.06.202419:01
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti liikkeestä käytetyn Bemarin – auto paljastui ulkomailla lunastuskuntoon kolaroiduksi

  • 19.05.202411:32
    Liikenne

    Hurjaa ylinopeutta ajanut törmäsi koulubussiin Kanadassa – Bemarista tuli hetkessä avomalli