Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessut (6.–9.1.2016) ovat yksi alan tärkeimpiä jokavuotisia tapahtumia. Viime vuosina myös autoista on tullut näyttelyn tähtiä. Ohessa lyhyt tiivistys Vegasin messujen tärkeimpään antiin autoilijan näkökulmasta.
Älypuhelimilla, tableteilla ja muulla älykkäällä elektroniikalla on yhä isompi rooli autoissa – eikä pelkästään kuskin sekä matkustajien viihdyttäjänä vaan myös ajon aikana tarvittavan tiedon jakana.
Tämä ei ole toki ainoa syy, jonka takia autotehtaat osoittavat kasvavaa kiinnostusta elektroniikkamessuja kohtaan. Messuilla käy paljon nuoria, joita autot ja autoilu ei välttämättä edes kiinnosta. Tulevaisuutta peilaavilla konseptiautoilla kosiskellaan myös tätä yleisöä.
Nuoret elävät tunnetusti myös huomattavasti enemmän verkossa kuin iäkkäämmät, joten heitä puhutellaan myös auton verkottumisella. Auto hakee jatkuvasti yhä enemmän tietoa verkosta, ja muutaman vuoden kuluttua auto on yhä lailla – ja jopa enemmänkin yhteydessä muuhun maailman kuin älypuhelin. Auto on luonnollinen paikka viettää aika Facebookissa, varsinkin kun auto ajaa pian itseään, eli myös kuski voi olla verkossa ajon aikana. Tieto lisää tunnetusti tuskaa, mutta onneksi kuljettaja voi vaikuttaa hänelle saapuvan informaation määrään.
Elektroniikkamessut ovat myös erinomainen paikka kokonaan uusille autoalan tekijöille haistella ison maailman tuulia. Otetaan esimerkiksi Faraday Future -yritys, jonka hiilikuiturakenteinen ja kilpurimainen Zero1-konseptiauto seuraa Teslan renkaanjäljissä kohti innovaatista tulevaisuutta. Tulevaisuutta tehdessä aina helpompaa aloittaa puhtaalta pöydältä kuin yrittää muuttaa ison ja vanhan yrityksen suuntaa yön yli. Applen autoa odotellessa...
—
Saksalaisista autonvalmistajista etenkin Audi on ottanut isoja harppauksia digitalisisoituvien ohjaamojen suuntaan. AMOLED-tekniikalla toteutetut näytöt tekevät tuloaan autoihin, eli pian ylimääräiset nappulat katoavat ohjaamoista kokonaan. Ne korvataan liikkeet tunnistavilla ja haptisilla kosketusnäytöillä. Kokeilemisen jälkeen on pakko tunnustaa, että virtuaalinen ja auton ilmastointisäädöt korvaava kiertokytkin tuntuu sormissa todella luonnolliselta.








