Kuljettajan aurinkolipan päälle laitettava A4-kokoinen lappu ja sen olemassaolosta kertova tuulilasitarra voivat pelastaa sinun tai läheisesi hengen onnettomuustilanteessa.
Kolarista selviäminen hengissä tai vähemmin vammoin on nykyautossa todennäköisempää kuin vanhemmissa. Turvallisuuden taustalla olevat turvatyynyt, erilaiset panokset, korkeajännitekaapelit ja suurlujuusteräs tuovat kuitenkin omat haasteensa pelastustoimiin kolaripaikalla.
Pelastuskortti on A4-kokoinen vakiomallinen kaavakuva autosta. Kortista selviää nopealla vilkaisulla, mitkä korinosat ovat vahvistettua materiaalia sekä missä sijaitsevat pelastustyössä huomiota tarvitsevat komponentit. Korttiin on merkitty myös suositeltavat korin leikkauskohdat.
Mihin pelastuskorttia tarvitaan?
Uusien autojen erikoisvahvat, törmäysvoimia matkustamon ulkopuolelle ohjaavat, rakenteet sekä lukuisat turvatyynyt, turvavöiden esikiristimet ja monet muut varusteet suojaavat matkustajia tehokkaasti.
Uusillakin autoilla joudutaan silti onnettomuuksiin, joissa kuljettaja tai matkustajat saattavat jäädä autoon puristuksiin tai tilanne muuten vaatii esimerkiksi onnettomuusauton katon irrottamista. Siinä missä vanhan auton katto on helppo leikata pois, uuden auton leikkaaminen väärästä, vahvistetusta kohdasta, voi hajottaa järeät, hydrauliset sakset.
– Myös turvatyynyt ja niiden panokset saattavat aiheuttaa pelastustyön aikana lauetessaan turvallisuusriskin niin uhrille kuin pelastustyöntekijöille, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen varoittaa.
Turvavarusteiden ohella hybridi- ja erityisesti sähköautojen korkeajännitekaapelit aiheuttavat pelastajille päänvaivaa. Myös uudet polttoaineet, kuten kaasu, on otettava pelastustöissä huomioon.