Oletko ratin takana marttyyri vai jopa sadisti? MIT:n tutkijat keksivät, miten sen saa selville

Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tiellä 1:10
Suomalainen "Martti" selvisi lumesta ja jäästä ensimmäisenä robottiautona maailmassa.

Autonomisten autojen on pystyttävä reagoimaan ympärillä ajavien ihmiskuljettajien arvaamattomiin liikkeisiin. Haasteen selättääkseen MIT:n tutkijat ovat kehittäneet algoritmin, jonka avulla robottiauto voi tunnistaa ympäriltään riskialtteimpia kuljettajia.

Itseohjautuvien autojen on povattu jo pitkään dominoivan tulevaisuuden liikennettä. Siirtymävaihe, jossa teillä liikkuu robottiautojen lisäksi ihmisten ohjaamia kulkuneuvoja, aiheuttaa kuitenkin runsaasti päänvaivaa liikenneturvallisuuden kannalta.

Turvallisuusriskejä nostavat nimenomaan ihmisten arvaamattomat liikkeet auton ratissa, mikäli on uskominen MIT:n tutkijoita.

Digital Trends kirjoittaa MIT:n tekoälylaboratorion kehittämästä algoritmista, joka tekee itseohjautuvan auton ympärillään havaitsemille ihmiskuljettajille eräänlaisen psykoanalyysin varautuakseen näiden liikkeisiin.

Algoritmi pyrkii matkimaan ihmiskuljettajan tapaa arvioida, mitä muut tiellä liikkujat aikovat tehdä esimerkiksi risteyksessä.

Jokainen autoa ajanut todennäköisesti tietää, että liikenteessä toiset kuljettajat toimivat itsekkäämmin kuin toiset. Sen lisäksi toisilla palaa pinna toisia kuljettajia herkemmin ja rattiraivo saattaa johtaa arvaamattomiin peliliikkeisiin.

MIT:n algoritmi pyrkii tunnistamaan kuljettajan sosiaalisen tyypin auton liikkeiden perusteella ja ennustamaan näiden tekemiä ratkaisuja.

Erityisen tärkeää algoritmille on tunnistaa, kuinka itsekkäitä ja kilpailullisia ihmiskuskit ovat. Esimerkkejä algoritmin määrittämistä kuljettajatyypeistä ovat ”epäitsekäs”, ”egoisti”, ”kilpailullinen”, ”masokisti”, ”sadisti” ja ”marttyyri”.

Luokituksen perusteella algoritmi tekee päätöksen siitä, onko tilanteessa parempi antaa tietä ihmiskuskille vai painaa itse kaasua.

Algoritmin kehitys auttaa myös robottiauton halutun itsekkyyden arvioinnissa. Tutkijatiimin mukaan ihanteellisen robottiauton ei tule olla myöskään liian varovainen, sillä ylivarovainen robottiauto aiheuttaisi helposti hämmennystä ihmiskuljettajissa.

Lue myös:

    Uusimmat