Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Oletko ihmetellyt outoja mainoksia Facebookissa? Syy saattaa olla sinussa ja klikkailuissasi

Wish-kaupan mainokset ovat herättäneet hämmästystä ja hilpeyttä.
Wish-kaupan mainokset ovat herättäneet hämmästystä ja hilpeyttä.Kuvakaappaukset Twitteristä.
Julkaistu 08.12.2017 14:20

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Facebookin algoritmi suosii eniten klikkejä kerääviä mainoksia.

Wish-kauppa on aiheuttanut hämmennyksen sekaista riemastusta kauppaamalla Facebook-mainoksissaan käsittämättömiä tuotteita. Penispussit, varpaankynsien jatkeet, tekokielet ja useat muut hämmentävät tuotteet ovat poikineet Twitteriin jopa oman @WeirdWishAds-tilin.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Monet uskovat outojen tuotteiden runsaan näkyvyyden olevan Wishin mainoskikka. Facebookin lisäksi edullisia, mutta käyttötarkoitukseltaan hämäräksi jääviä tuotteita mainostetaan muissa sovelluksissa.

Oudoimmat tuotteet keräävät eniten klikkejä

Wish myy miljoonia erilaisia tavaroita, mutta juuri niistä oudoimmat menestyvät sosiaalisen median mainoksissa. Syy tähän piilee Facebookin algoritmissä.

Aiemmin yritykset saattoivat valita yksittäiset mainokset, joiden kuvittelivat kiinnostavan käyttäjiä. Nyt mainostaja voi ladata alustalle kokonaisen katalogin, josta Facebookin algoritmi valitsee käyttäjille näytettävät tuotteet.

Wish valitsi jälkimmäisen tien ja antoi Facebookille pääsyn jokaiseen yli 170 miljoonasta tuotteestaan. Teoriassa Facebookin tulisi mainostaa esimerkiksi kenkiä kengistä pitäville ja hajuvesiä niitä rakastaville.

Suuren yleisön kiinnostus koskee kuitenkin juuri kaikista oudoimpia esineitä, kuten vyötärölle kiinnitettävää lapsen kantoalustaa, joka näyttää mainoksen mukaan toimivan samalla pottana.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Facebook rekisteröi klikin kuin klikin positiivisena merkkinä – oli sitten kyse käyttäjän uteliaisuudesta tai todellisesta mielenkiinnosta tuotetta kohtaan. Mitä enemmän klikkejä mainos saa, sitä useammin käyttäjät siihen törmäävät. 

Käytännössä Facebookin algoritmi siis suosii shokeeraavia tuotteita. Facebook poistaa ainoastaan mainokset, joiden sisältö ei noudata palvelun politiikkaa.

Jos siis olet edes kerran klikannut outoa mainosta, olet osaltasi aiheuttanut niiden näkymisen muille

The Daily Beastin haastatteleman Wishin toimitusjohtajan Peter Szulczewskin mukaan ihmetystä herättäviä tuotteita harvemmin löytyy kaupan myydyimpien tuotteiden listalta. Kyseenalaisen julkisuuden ansiosta yhtiö aikookin tarkistaa mainosstrategiaansa brändin vahingoittumista pelätessään.

– Aiomme ryhtyä mainostamaan tuotteita, joita ihmiset oikeasti ostavat. Olemme toimineet noin viisi vuotta ja myymme kolme miljoonaa tuotetta päivässä. Hyvin harva näistä tuotteista on tekokieliä tai kissan silmäpeitteitä, Szulcvewski sanoo.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Lähde: The Daily Beast, The Wall Street Journal

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Mikä ihmeen Lensa? Tekoäly luo ihmisten kuvista huikeita avatareja – tällaiset ovat riskitDokumenttipaljastus Shein-vaatebrändistä: 18-tuntisia työpäiviä olemattomalla palkalla – tiesitkö näitä epäkohtia naurettavan halpoja vaatteita myyvästä verkkokaupasta?Näetkö sinäkin somessa epäilyttävän osuvia mainoksia? Unohda salakuuntelu – todellinen syy on vieläkin katalampiAmazon myi lapsille paitaa, jonka sopimaton teksti tyrmistyttää: "Jos koskaan näkisin lapsen käyttämässä tätä paitaa, soittaisin poliisin"Nainen myi leipomistarvikkeita netissä – somessa nauretaan härskille yksityiskohdalle: "Säästä 'kärsä' minulle"Et pysty huijaamaan Facebookia, mainostajat löytävät sinut aina – jotakin voit kuitenkin tehdä
Sosiaalinen mediaTwitterFacebookDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • 29.10.20:08
    Henkirikokset

    Murhasta epäilty houkutteli nuorta naista ajelulle matkallaan verityöhön – yhdessä kuvassa karmiva yksityiskohta

  • 25.10.05:30
    Koirat

    Siiri-koira katosi tuntemattoman naisen matkaan – seurasi erikoinen jäljitysoperaatio

  • 22.10.09:09
    TikTok

    Kylmäävä totuus Tiktokista – asiantuntijat ihmettelevät, miksi yksi asia on yhteiskunnalle ja perheille niin vaikeaa

  • 21.10.18:50
    Virukset

    Ethän sorru tähän herpeksen hoitoniksiin? "Heikentää tilannetta entisestään"

  • 21.10.05:02
    Espoo

    Kauppakärryt "karkaavat" Espoossa – suivaantunut Satu sanoo suorat sanat