Oletko ihmetellyt outoja mainoksia Facebookissa? Syy saattaa olla sinussa ja klikkailuissasi
Facebookin algoritmi suosii eniten klikkejä kerääviä mainoksia.
Wish-kauppa on aiheuttanut hämmennyksen sekaista riemastusta kauppaamalla Facebook-mainoksissaan käsittämättömiä tuotteita. Penispussit, varpaankynsien jatkeet, tekokielet ja useat muut hämmentävät tuotteet ovat poikineet Twitteriin jopa oman @WeirdWishAds-tilin.
Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.
Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.
Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.
Monet uskovat outojen tuotteiden runsaan näkyvyyden olevan Wishin mainoskikka. Facebookin lisäksi edullisia, mutta käyttötarkoitukseltaan hämäräksi jääviä tuotteita mainostetaan muissa sovelluksissa.
Oudoimmat tuotteet keräävät eniten klikkejä
Wish myy miljoonia erilaisia tavaroita, mutta juuri niistä oudoimmat menestyvät sosiaalisen median mainoksissa. Syy tähän piilee Facebookin algoritmissä.
Aiemmin yritykset saattoivat valita yksittäiset mainokset, joiden kuvittelivat kiinnostavan käyttäjiä. Nyt mainostaja voi ladata alustalle kokonaisen katalogin, josta Facebookin algoritmi valitsee käyttäjille näytettävät tuotteet.
Wish valitsi jälkimmäisen tien ja antoi Facebookille pääsyn jokaiseen yli 170 miljoonasta tuotteestaan. Teoriassa Facebookin tulisi mainostaa esimerkiksi kenkiä kengistä pitäville ja hajuvesiä niitä rakastaville.
Suuren yleisön kiinnostus koskee kuitenkin juuri kaikista oudoimpia esineitä, kuten vyötärölle kiinnitettävää lapsen kantoalustaa, joka näyttää mainoksen mukaan toimivan samalla pottana.
Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.
Facebook rekisteröi klikin kuin klikin positiivisena merkkinä – oli sitten kyse käyttäjän uteliaisuudesta tai todellisesta mielenkiinnosta tuotetta kohtaan. Mitä enemmän klikkejä mainos saa, sitä useammin käyttäjät siihen törmäävät.
Käytännössä Facebookin algoritmi siis suosii shokeeraavia tuotteita. Facebook poistaa ainoastaan mainokset, joiden sisältö ei noudata palvelun politiikkaa.
Jos siis olet edes kerran klikannut outoa mainosta, olet osaltasi aiheuttanut niiden näkymisen muille
The Daily Beastin haastatteleman Wishin toimitusjohtajan Peter Szulczewskin mukaan ihmetystä herättäviä tuotteita harvemmin löytyy kaupan myydyimpien tuotteiden listalta. Kyseenalaisen julkisuuden ansiosta yhtiö aikookin tarkistaa mainosstrategiaansa brändin vahingoittumista pelätessään.
– Aiomme ryhtyä mainostamaan tuotteita, joita ihmiset oikeasti ostavat. Olemme toimineet noin viisi vuotta ja myymme kolme miljoonaa tuotetta päivässä. Hyvin harva näistä tuotteista on tekokieliä tai kissan silmäpeitteitä, Szulcvewski sanoo.
Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.
***
Uusimmat
-
22:13
Turkin peli herättää kysymyksiä Suomenlahden molemmin puolin: "Lillumme keskellä myrkyllistä lientä"
-
21:57
NHL-sopimus puretaan – SM-liigassa viime keväänä dominoineelle Anton Levtchille näytettiin ovea
-
21:38
Risto E.J. Penttilä: Tässä tapauksessa Suomi voisi mennä Natoon ilman Ruotsia
-
21:32
Suomeen jälleen hiihdon MM-mitali!
-
21:23
Tällaisia haasteita sotaa pakenevat ukrainalaiset kohtaavat Suomessa: englantia puhuvalle Natalialle sanottiin toistuvasti ei
-
21:04
Näin Ensitreffit-parin Jannen ja Einon suhteelle kävi syöpätulosten tultua: "Siinä vaiheessa viimeistään kävi ilmi"
-
20:52
HS: Roman Rotenbergiä epäillään rikoksesta
-
20:39
Yli kaksi kolmasosaa Närpiön kasvihuoneista on suljettu – satoja työntekijöitä lomautettu: "Töitä otsalamppujen valossa"
-
20:36
Nyrkkeilyliiton mieli muuttui taas – kuohuttanutta Venäjä-kantaa sorvattiin jälleen uuteen uskoon
-
20:21
Näin skotlantilainen lottomiljönääri tuhlasi 45 miljoonaa euroa kahdeksassa vuodessa – kuolinpesä paljastaa törsäyskohteet
-
19:59
Valioliigassa sukeltava Everton teki valintansa – tässä on Frank Lampardin korvaaja
-
19:54
Pakistanin moskeijaräjähdyksen uhriluku kasvaa – ainakin 60 kuollut: "Lisää ruumiita tuodaan ulos"
-
19:15
Se on siinä! Musta aukko "söi" tähden – kuvat herkkuhetkestä julki: "Pyöritämme edelleen päitämme"
-
19:04
Ensitreffit-Janne kertoo vihdoin syöpätutkimusten tulokset: "Erikoinen kesä kaiken kaikkiaan"
-
19:02
Suomalaisten keittiöissä on oleellinen ongelma, joka voi vaikuttaa ruoan makuun: "Virhe on tapahtunut jo 70 vuotta sitten"
-
19:01
Erikoishaastattelu! Näin suosittu Tuplakääk-podcast sai alkunsa – Enni ja Kirsikka yrittivät ensin houkutella ystäviään mukaan: "Annoimme potkut"
-
18:39
Kommentti: SaiPan räikeä toiminta raivostuttaa SM-liigakansaa – syyttävä sormi tulee kuitenkin osoittaa tuttuun umpisolmuun
-
18:37
Kyljelleen pyörähtänyt auto hidastaa liikennettä ykköstiellä
-
18:25
Antti Mäkinen korvaamassa Björn Wahlroosin Sammon hallituksen puheenjohtajana
-
18:25
Asiakirjaväite: Tshetshenian presidentin kannattajat raiskasivat Venäjän tv:n toimittajan ja pahoinpitelivät kuvaajan sairaalakuntoon
-
Lataa lisää