Suomalaiset odottavat takseilta selkää ja edullista hinnoittelua ja turvallista kyytiä, mikä selviää Lähitaksin vastuullisuuskyselystä.
Huomenta Suomessa vieraillut Lähitaksin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala sanoi, että kuluttajat arvostavat taksiyritysten kotimaisuutta sekä sitä, että taksit noudattavat lakia ja valvovat laatua.
– Kuljettajien työolot ja koulutus koettiin tärkeäksi.
Laurilan mukaan hinnoittelun nouseminen tärkeimmäksi on erityisesti villien taksien epäselvä hinnoittelu. Taksin hinnoittelu ei ole yhtä selvää kuin kaupoissa esimerkiksi maitopurkin hinta.
– Tähän hinnoitteluun liittyy se ongelma, että tuolla on paikoin villeillä takseilla suoranaisesti aivan törkeää ryöstöviljelyhinnoittelua - voi olla paikoin jopa sata euroa Helsingin keskustassa lyhyetkin siirtymät, toteaa Lauriala.
Laurialan mukaan Traficomilta ja laista tulee rajoitteita.
– Mutta voidaan sanoa, että hinnoittelulle on paikoin leveät seinät ja korkeat katot eli se voi olla mitä sattuu!
