Taksikuski Tapio ei enää ota asiakkaita Helsingin ehkä tunnetuimmalla taksitolpalla, koska uudet kollegat taistelevat asiakkaista jopa väkivalloin: "Villin lännen saluuna"

Tappouhkauksia ja rasistista huutelua – miksi tunteet kuumenevat Helsingin keskustan taksitolpalla? 5:11
Tappouhkauksia ja rasistista huutelua – MTV Uutiset selvitti, miksi tunteet kuumenevat Helsingin keskustan taksitolpalla

Taksinkuljettaja Tapio Mäkisen, 63, työ on muuttunut taksiuudistuksen jälkeen rauhattomampaan suuntaan. Kun ennen häiriökäyttäytymistä ja jopa väkivallan uhkaa koki lähinnä päihtyneiden asiakkaiden suunnasta, nykyään huolta aiheuttavat vihamieliset kollegat.

Epäselvyyden vakiintuneiden taksivälitysyritysten alaisten taksien ja niin sanottujen villien taksien välillä aiheuttavat Mäkiselle huolta. Mäkisen mukaan levottomuuksien takana ovat kuljettajien rajusti heikentyneet tulot esimerkiksi koronan takia ja taksien suuri määrä.

Hän on huolissaan siitä, ryvettyykö koko taksialan maine epämääräisten tapausten takia.

– Eivät torikauppiaatkaan tappele tuolla torilla, vaan sulassa sovussa myyvät tuotteitaan.

Todistanut kolmea väkivallantekoa

Mäkisen mukaan taksikuljettajien hermot ovat kireällä, ja välillä paha mieli kärjistyy kuljettajien väliseksi pystypainiksi, rinnuksista repimiseksi ja lyömiseksi.

Mäkinen kertoo todistaneensa kolmea väkivaltatapausta taksien välillä, joista yhdessä hän kertoo olevansa todistajana myös poliisille. Itse hän ei suoranaisen väkivallan kohteeksi ole joutunut, vaikka asenteet ovat tulleet selväksi myös omakohtaisesti.

– Kyllä sen huomannut, että osa takseista käyttäytyy vihamielisesti muita takseja kohtaan, jos ne ovat niin sanotusti omalla reviirillä.

Välttelee suosittua tolppaa

Tilanne on edennyt siihen pisteeseen, ettei Mäkinen enää aja odottamaan asiakkaita Helsingin Asema-aukion taksitolpalle. Tolppa on pääkaupungin ehkä tunnetuin taksitolppa ja tunnetaan lempinimellä Tunkio. Syynä tolpan välttelyyn on juurikin aggressiiviseksi yltynyt kilpailu asiakkaista.

– En halua omalle kohdalleni moista käyttäytymistä, Mäkinen selittää.

Hänen käsityksensä mukaan hän ei ole päätöksensä kanssa yksin, vaan toisinaan asiakkaat ilmoittavat tunnetuille taksivälitysyrityksille, että yhtään niiden autoa ei näy Asema-aukion tolpalla.

– Sitä aluetta kartellaan, Mäkinen kertoo.

”Saadaan villin lännen saluuna loppumaan”

Mäkisen mukaan osaan erimielisyyksistä liittyy juuri se, että osa asiakkaista suosii tunnettujen ja luotettavana pidettyjen taksivälitysyritysten autoja vapaiden toimijoiden sijasta. Tällöin taksijonon kärjessä oleva taksi ei välttämättä saakaan paikalle saapunutta asiakasta, vaan asiakas valitsee jonon hännilla olevan tutun firman edustajan. Tämä voi nyppiä etummaisen auton kuljettajaa, joka voi kokea hänen asiakkaansa tuleen varastetuksi, vaikka asiakas itse on päättänyt, millä taksilla haluaa kulkea.

Mäkinen kertoo odottavansa parempia aikoja ja pistävänsä toivonsa taksilain muutokseen, jonka toivoo tuovan parannuksia ja selkeyttävän tilannetta. Hän toivoo alalla toimimisesta tulevan luvanvaraista ja toiminnasta kontrolloitua sekä valvottua.

– Saadaan tämä niin sanottu villin lännen saluuna loppumaan ainakin pääpiirteittäin, hän toivoo.

– Tulehtunut tilanne tulee varmaan jatkumaan, kunnes saadaan pelisäännöt.

Riittääkö taksilain korjaussarja palauttamaan järjestyksen alalle? 7:48
Uutisaamussa pohdittiin viime syksynä, riittääkö taksilain korjaussarja palauttamaan alalle järjestyksen.

Lue myös:

    Uusimmat