Nuorten vakavat kaahaustapaukset kasvaneet rajusti – 15–17-vuotiaiden törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrä nelinkertaistui

Pippurisumutteella kaasutettu alaikäinen mopopoika kaahaili poliisia pakoon 1:18
Katso myös: Pippurisumutteella kaasutettu alaikänen mopopoika kaahaili poliisia pakoon Liedossa vuonna 2017 – jahti oli katketa moottoripyöräpoliisin kaaduttua.

Nuorten törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset ovat poliisin tietojen mukaan lisääntyneet voimakkaasti viime vuosina.

STT:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan liikenteen vaarantamistapausten lisääntymistä voi selittää esimerkiksi parantunut valvonta ja vuonna 2018 uudistettu ajokorttilaki, jonka seurauksena 17-vuotiaita autonkuljettajia on nyt enemmän kuin koskaan.

Kokonaisuudessaan liikenneturvallisuuden voidaan kuitenkin katsoa parantuneen huomattavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana, sillä 15–24-vuotiaiden liikennekuolemat ovat vähentyneet kolmanneksella kyseisellä ajanjaksolla.

Vuosien 2018 ja 2020 välillä 18–20-vuotiaiden törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset lisääntyivät noin 65 prosenttia, kertoo poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein. Tapaukset ovat yleensä ylinopeuteen liittyviä ja satunnaisesti yksittäisiä onnettomuuksia tai takaa-ajotilanteita.

– Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on lisääntynyt myös vanhemmilla aikuisilla, Pasterstein sanoo.

Keski-ikäisten luvut liikkuvat kymmenissä, kun taas nuorten kohdalla kyse on sadoista tapauksista vuodessa.

Kaksi vuotta sitten poliisin tietoon tuli vuoden aikana lähes 500 törkeää 18–20-vuotiaiden liikenneturvallisuuden vaarantamista. Vuonna 2020 vastaavia tapauksia on ollut jo noin 800.

– Lisäksi nuorilla tulee ajettuja kilometrejä myös paljon vähemmän kuin esimerkiksi neljäkymppisillä, Pasterstein kertoo.

Ajokorttiuudistus toi uuden ikäryhmän auton rattiin

Kahden vuoden takainen ajokorttiuudistus lievensi poikkeusluvalla myönnettävien ajokorttien perusteita. Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan yksi syy törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen lisääntymiseen voi olla se, että liikenteessä on uusi ikäryhmä autonkuljettajia.

– 17-vuotiaita kuskeja on huomattava määrä liikenteessä tänä vuonna, sanoo Valtonen.

Aiemmin lupia myönnettiin vain muutamia vuosittain, viime vuonna lähes 12 000. Valtonen uskoo poikkeuslupien suosion vakiintuvan jossain vaiheessa tietylle tasolle.

Ajokorttimuutos on kuitenkin vielä tuore, joten sen vaikutuksia turvallisuuteen on vaikea arvioida.

– Liikenne on niin monen muuttujan yhtälö, että (ajokorttimuutoksen) osuutta on vaikea ratkaista, Valtonen perustelee.

Poliisin tietojen mukaan 15–17-vuotiaiden törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten lukumäärä nelinkertaistui vuoden 2018 jälkeen.

Suurimman riskin tuo nouseva nopeus

Liikenneturvan tilastojen mukaan nuorten onnettomuustilastoissa korostuvat kesät ja viikonloput. Valtaosa nuorista ei kuitenkaan kuulu siihen riskiryhmään, jonka ajotyyli on riskihakuinen ja siten altistaa onnettomuuksille.

– Alkoholi ja nopeus ovat ne tekijät, jotka usein tapauksiin liittyvät. Mukana on joko molemmat tai toinen, sanoo Pasterstein.

Liikenneturvan Valtosen mukaan kuolemaan johtaneet kolarit ovat kuitenkin pysyneet tänä vuonna hyvin samoissa luvuissa viime vuoteen verrattuna. Ikäryhmittäin katsottuna määrät laskevat pienemmiksi, joten vuosittaisen satunnaisvaihtelun merkitys korostuu.

Ylikomisarion mukaan myös autojen parantuneet suojavarusteet ovat yksi syy traagisesti päättyneiden kolareiden vähenemiseen. Suojavarusteidenkin teho kuitenkin heikkenee nopeuden noustessa.

– Jos turvavyöt ovat kiinni, niin uudet autothan ovat todella turvallisia. Mutta kun nopeudet nousevat, minkään auton turvavarustelut eivät pysy enää yli sadan kilometrin tuntivauhdissa täysin mukana, Pasterstein sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat