Nuohouspalveluita markkinoitu epäasiallisin tavoin – "Ilmeisenä tarkoituksena on ollut käyttää hyväkseen mielikuvaa..."

Nuohousalan Keskusliitto ry:n tietoon on tullut tapauksia, joissa palveluita on markkinoitu asiakkaile epäasiallisilla tavoilla.

Suomen nuohoojia edustava Nuohousalan Keskusliitto ry kertoo tiedotteessaan, että sen tietoon on tullut tapauksia, joissa nuohouspalvelua on markkinoitu asiakkaille erehdyttämällä sekä epäasiallisilla tavoilla. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan on annettu ymmärtää, että puhelimen päässä on alueellinen nuohooja tai alueen "oma" nuohooja, vaikka näin ei ole ollut.

– Ilmeisenä tarkoituksena on ollut käyttää hyväkseen mielikuvaa piirinuohouksesta, joka on kuitenkin päättynyt jo liki neljä vuotta sitten, Nuohousalan Keskusliiton toimitusjohtaja Hannu Murtokare sanoo tiedotteessa.

"Vapaan kilpailun tulee olla asiallista"

 – Myös vapaan kilpailun tulee kuitenkin olla asiallista eikä nuohouspalvelujen markkinointi saa perustua väärille väittämille tai asiakkaan harhauttamiseen, Murtokare huomauttaa.

Liitto kertoo myös, että asiakas on saattanut uskoa tilanneensa nuohouksen puhelimessa tutulta, aiemmin käyttämältään nuohoojalta. Lisäksi liitto kertoo kuulleensa, että jollekin asiakkaalle olisi väitetty, että alueella vaikuttanut nuohooja olisi lopettanut toimintansa, vaikka se ei olisi pitänyt paikkaansa. 

– Asiakkaalla on oikeus tietää, mistä yrityksestä tarjotaan nuohouspalveluksia, ja onko kyseessä todellakin se nuohooja, jolta asiakas on tottunut tilaamaan palveluksia, Murtokare painottaa.

Nuohoojien palveluille on nyt paljon kysyntää. Energian hinnan nousu on saanut monet säästämään lämmityskustannuksissa puulla lämmittämällä. Monet aiemmin vain toisinaan puulla lämmittäneetkin ovat varautuneet talveen täydentämällä puuvarastojaan ja ottamalla käyttöön pitkäänkin käyttämättä olleita tulisijoja.

Vakituisissa asunnoissa nuohous pitää tehdä vuosittain, vapaa-ajan asunnoissa vähintään kolmen vuoden välein. Pitkään käyttämättömänä olleen tulisijan ja hormin kunto on tarkistettava ennen käyttöönottoa, minkä nuohooja voi tehdä nuohouksen yhteydessä.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tullut yhteydenottoja

Kilpailu- ja kuluttajavirastoonkin on tullut syksyn aikana nuohousta koskevia yhteydenottoja, jotka ovat koskeneet epäselvyyttä palvelun lopullisesta hinnasta tai itse nuohouksen onnistumista, mutta myös markkinoinnissa annettuja harhaanjohtavia tietoja.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston nuohousalaan perehtynyt johtava asiantuntija, OTK Jukka Kaakkola KKV:stä painottaa Nuohousalan Keskusliiton tiedotteessa, että kun palvelua markkinoidaan kuluttajalle puhelimitse, jo kuluttajansuojalaki edellyttää, että ensimmäiseksi kerrotaan selkeästi, mistä yrityksestä soitetaan ja millä asialla.

Markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun tavaraan tai palveluun liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt, KKV:n sivuilla kerrotaan.

Esimerkiksi jo aluenuohoojaan viittaaminen saattaa joissakin kuluttajissa herättää mielikuvia piirinuohousjärjestelmästä. KKV ei kuitenkaan ole ottanut kantaa siihen, onko kyse kuluttajien tietoisesta harhaanjohtamisesta, sillä se on tulkinnanvaraista.

Vuonna 2021 KKV ohjeisti nuohoajia oikeaoppisesta markkinoinnista. KKV muistutti tiedotteessaan tuolloin, että markkinoinnista on esimerkiksi käytävä selkeästi ilmi nuohouspalvelun hinta tai hinnan määräytymisperusteet, jos täsmällisiä myyntihintoja ei voida esittää, ja huomautti, että piirinuohousjärjestelmästä luopumisen myötä postilaatikoihin jaettavia nuohousilmoituksia ei voida kuluttajille enää jakaa.

Katso myös: Vanhuksia piinannut sähköyhtiö keskeytti puhelinmyynnin

6:12
Vanhuksia piinannut sähköyhtiö keskeytti puhelinmyynnin – näihin kysymyksiin toimitusjohtaja ei osannut vastata.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja