Nordea tilisotkuistaan: Yhteydenottoja asiakkailta on tullut satoja, mutta vain pieni osa on kärsinyt taloudellisia tappioita

Finanssivalvonnan riskiasiantuntija pitää Nordean häiriötä vakavana ja merkittävänä häiriönä 5:28
Finanssivalvonnan johtava riskiasiantuntija kommentoi Nordean ongelmia Viiden jälkeen -ohjelmassa aiemmin tällä viikolla.

Nordea sai alkuviikon aikana uutisoituihin ylimääräisiin katevarauksiin liittyen kaikkiaan satoja asiakasyhteydenottoja. Nordean mukaan asiakkaista kuitenkin vain pieni osa on kärsinyt taloudellista tappiota.

Alkuviikosta uutisoitiin, että osalta Nordean korttiasiakkaista oli veloitettu tililtä korttiostoista sekä maksu että katevaraus samasta ostoksesta.

MTV Uutiset kertoi maanantaina muun muassa lempääläisnaisesta, jonka tili tyhjeni ongelman takia kokonaan, eikä hänellä ollut kertomansa mukaan varaa viedä 6-vuotiasta tytärtään esikouluun tai ostaa kotiin ruokaa.

Sittemmin Nordea kertoi, että ylimääräiset katevaraukset on saatu poistettua. "Suoria taloudellisia vahinkoja" kokeneita kehotettiin hakemaan korvauksia häiriön aiheuttamista kuluista.

MTV Uutiset kysyi Nordealta, paljonko hakemuksia on tullut.

– Asiakasyhteydenottoja olemme toki vastaanottaneet useita satoja, ja häiriön aikana keskitimmekin kaikki mahdolliset voimat palvelemaan asiakkaitamme. Meihin yhteydessä olleista asiakkaista vain pieni osa on kärsinyt taloudellista tappiota ja sitä kautta hakenut korvauksia, Maria Tomminen Nordean viestinnästä vastaa MTV Uutisten tiedusteluun sähköpostitse.

"Pankki luonnollisesti korvaa ne"

Tommisen mukaan korvaushakemuksia käsitellään parhaillaan. Vaikka korvaushakemuksia on pankin mukaan tullut vähän suhteessa yhteydenottojen määrään, Nordea on valjastanut ylimääräistä henkilökuntaa hakemusten käsittelyyn, jotta asiakkaat saisivat korvaukset mahdollisimman nopeasti.

Tämä johtuu Tommisen mukaan siitä, että korvaushakemuksia on kuitenkin tullut enemmän kuin normaalina viikkona tai normaalissa tilanteessa.

– Mikäli asiakas on kärsinyt taloudellisia menetyksiä, niin pankki luonnollisesti korvaa ne. Pankki korvaa aina virheistään syntyneet kulut asiakkaalle, hän kertoo.

Häiriön syytä ei paljasteta

Pankki ei ole kertonut häiriön syytä. Tomminen ei suostu avaamaan sitä nytkään.

– Emme valitettavasti voi avata teknisten häiriöiden syitä julkisuudessa.  Havaitsimme ongelman varhain maanantaiaamuna, syy paikallistettiin pian ja ryhdyimme välittömästi korjaustoimenpiteisiin kaikin resurssein.

Häiriö kosketti osaa Nordean korttiasiakkaista, jotka käyttivät pankin debit-korttia, Visa Electron -korttia tai yhdistelmäkorttien debit-ominaisuutta lähipäivinä ennen maanantaita. Nordean mukaan tarkkaa asiakasmäärää on mahdotonta arvioida. Ongelma ei koskenut luottokortteja.

Finanssivalvonnan riskiasiantuntija Anne Nisén kommentoi aiemmin MTV Uutisille, että Nordean tilisotku ei ole pankkiongelmana kepeimmästä päästä.

– Kyse on merkittävästä häiriöstä, kun asiakkaiden tilien saldot eivät täsmää siihen, mitä niiden pitäisi olla. Siinä mielessä on vakavasta häiriöstä kyse, hän sanoi.

Lue myös:

    Uusimmat