F1-kauden edetessä Euroopan jälkeen Aasiaan Singaporen loisteliaisiin puitteisiin, on varikon puheissa noussut keskiöön Carlos Sainzin siirto Toro Rossolta Renaultille.
Vahvistus siirrolle saadaan oletettavasti lähiaikoina, ja on mahdollista, että espanjalainen korvaisi erittäin vaisun kauden ajaneen britin Jolyon Palmerin Renaultin ohjaimissa jo Malesiassa lokakuun alussa.
Siirto on vain yksi osa palapeliä, jotka liittyvät moottoritoimittajiin ja sopimuksiin tallien kanssa. Uutiset iskivät myrskytuulen tavoin tyyneen veteen. Sainzin siirto mahdollistaa lopulta koko kauden puhuttaneen yhteistyön päättymisen McLarenin ja Hondan välillä. Sainz oli se rasvattu avain, jolla Renault saatiin viimeistään moottoritoimittajien vaihtoleikkiin mukaan. Ensi kaudella McLareneissa ulvovat siis Renault'n moottorit ja Toro Rossolla on edessä omat haasteensa japanilaisvalmistajan kanssa.
Uutisen jälkeen spekulaatiot käyvät kuumina tietenkin siitä, miten Toro Rosson tyhjä penkki täytetään. Luonnollinen valinta olisi Red Bullin kuskiakatemian tämän hetken ykköstykki, viime vuoden GP2-mestari, ranskalainen Pierre Gasly. Honda-yhteistyö saattaa tulevaisuudessa kuitenkin mutkistaa kuljettajavalintoja tallissa. Esimerkiksi Formula 2 -sarjassa ajava Honda-juniori Nobuharu Matsushita on noussut arvioissa esille, mutta Gaslyn valinta osunee myös pitkällä aikavälillä lähemmäs maalia.
Gasly itse on puhkunut intoa kuin ilmapallo vyyhdin avauduttua ja vakuuttelee olevansa valmis, jos kutsu käy. Testi- ja reservikuljettajana Gasly on saanut jo tuntumaa tämän kauden autoihin ja kuskipaikka olisi luonteva askel miehen uralla – ja myös tiimille riskittömin vaihtoehto. Sainzin siirto puhdistanee myös ilmaa Toro Rossolla. Oletettavasti Daniil Kvjatin voisi kuvitella nauttivan paineettomammasta tulevaisuudesta tallissa, ainakin niin kauan kunnes Gasly osoittaa vauhtinsa.

