Viimeisin käänne Red Bullin kuljettajasopimuskäänteissä ei sittenkään tule täysin yllätyksenä.
Helmut Markon johdolla nopeat käänteet ovat perinteisesti olleet organisaatiossa arkipäivää, ja Pierre Gaslyn nousu Daniil Kvjatin paikalle Toro Rossoon ohjaimiin Malesian osakilpailuun istuu tähän kuin tulppa veneeseen.
Kun tarkastellaan Kvjatin koko kauden suorituksia, voi helposti todeta hänen olevan yksi vuoden pahimpia alisuorittajia. Viime kaudella paineiden alla alkanut alamäki – Kvjat putosi hierarkiassa Red Bullin kakkosketjuun Toro Rosson rattiin – ei ole odotusten vastaisesti pysähtynyt tällä kaudella.
Siinä missä Kvjatin tallikaveri Carlos Sainz kruunasi kautensa ajamalla Singaporen iltavaloissa upeasti neljänneksi, löysi venäläinen epäonnensa Singaporen turva-aidasta. Ajovirhe, jollaiset ovat värittäneet valitettavasti Kvjatin kautta.
Nuorena kuninkuusluokkaan noussut venäläinen on osoitus formula ykkösten armottomasta painekattilasta, jossa vain harva kestää. Kvjatin tapauksessa tallikaverin nopeus ja tästä aiheutuva jatkuva painetila on ollut omiaan syöksemään itsetunnon ja pian myös kisanopeuden syöksykierteeseen.
Vielä ensimmäisellä kaudellaan Kvjat ei kokenut samankaltaista uhkaa Jean-Eric Vergnen suunnalta, mutta nousu ykkösketjuun Daniel Riccardon rinnalle oli lopulta ratkaiseva asia.



