Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Niki Juuselan kommentti: Alonson ympärillä tummia pilviä – "Intohimoa on joskus sanoa ei"

xpbimages.com
Julkaistu 31.01.2018 06:31
Toimittajan kuva

Niki Juusela

Intohimo on sana, joka nousee urheilussa usein esiin. Se onkin oleellinen osa ketjussa, joka mahdollistaa huippusuorituksen niin urheilijana kuin myös valmennuksessa tai missä osassa tahansa urheiluorganisaatiota. Tämä pätee tietenkin myös formula ykkösiin ja moottoriurheiluun.

Formuloissa intohimo on se palo, joka ajaa kuljettajia eteenpäin, valmistaa heitä ottamaan tarvittavat riskit ja kääntää vaakakupin asentoon, jossa pelolle tai kompromisseille ei jätetä sijaa. Usea F1-kuski saa tarvitsemansa täyttymyksen jo pelkästään suoriutuessaan oman luokkansa tapahtumista.

Eittämättä jokainen, joka ajaa kilpaa yli 350 kilometrin tuntivauhtia 21 viikonloppua vuodessa maailman parhaita kuljettajia vastaan, löytää itsestään tämän palon. Kun se liekki hiipuu tai sitä ei enää ole, on aika ripustaa ajohanskat naulaan ja siirtyä muiden asioiden pariin.

Kaikille tämäkään ei riitä. Fernando Alonson ura on kaikille tuttu. Vaikka Renault-vuosien menestyksen ajoista on vierähtänyt jo ylivuosikymmen, on värikäs ja sielukas espanjalainen yksi F1-sarjan suurimmista tähdistä.

Lahjakkuus on näkynyt Alonson ajamisessa myös niinä sangen surkeina korpivaelluksen vuosina, jotka hän on joutunut käymään läpi McLarenin suorituskyvyn vastatessa ajoittain, Alonsoa lainatakseni, GP2-autoa.

Velvollisuudet on hoidettu, välillä hammasta purren, mutta joku on jäänyt puuttumaan. Roihu ei ole syttynyt, ja tyhjiö on väistämätön. Se tyhjiö tulee mahdottomuudesta voittamiseen. Onkin täysin luonnollista, että kiistattoman lahjakkuuden sekä aiemman menestyksen tuoman odotuksen on purkauduttava jossain.

10.9100372r (1)Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press

Seikkailut F1-sarjan ulkopuolella, joista saimme jo lukea viime vuonna Indy500-kisan sekä nyt vuoden alussa Daytonan 24 tunnin ajossa, ovatkin konkretisoituneet nyt joksikin paljon vakavammaksi sekä pysyvämmäksi. Ilmoitus sopimuksesta Toyotan kanssa WEC-sarjan läpiviennistä kertoo paljon, monestakin asiasta.

Alonso on jo aikoja sitten ilmoittanut halustaan kolmen suuren, Monacon, Le Mansin sekä Indyn voittamiseen. Intohimo ja voitonnälkä puskevat miestä kuin Sisu-jäänmurtaja ahtojäätä Pohjanlahdella.

Sopimus kertoo myös Alonson kiistattomasta ja täysin poikkeuksellisesta asemasta omassa organisaatiossaan. Se, että viime vuonna Indy-kisa mahdollistui espanjalaiselle, palveli myös vaikeuksissa rypeneen tuolloisen moottorinvalmistajan Hondan tarkoitusperiä, jylisihän Alonson ajokissa myös Indyssä samaisen valmistajan moottori.

Nyt WEC-sarjan kattava sopimus toisen moottorin valmistajan, Toyotan, kanssa on jotain paljon paljon mullistavampaa. Lajissa, jossa taloudelliset intressit määrittävät kaiken tekemisen suunnan, on ennenkuulumatonta, että näin mittava sopimus mahdollistui. Valta McLarenilla on Alonsolla.

On muistettava myös uuden moottorinvalmistajan Renaultin tulo kuvioihin. Onnistuisiko sama temppu Mercedeksellä, jos Valtteri Bottas ilmoittaisi ajavansa myös WEC-sarjan, hieman kärjistäen Toni Vilanderin autokunnassa Ferrarin ohjaimissa?

Mahdollisuus kisakalenterin täyttymiseen F1-kauden ulkopuolella kertoo myös F1-sarjan viime vuosina muuttuneesta suunnasta. Testijaksojen rajoittuminen vain muutamaan tapahtumaan kauden aikana jättää kuljettajille todellisuudessa huomattavan paljon enemmän aikaa F1-auton ulkopuolisiin toimiin.

Vielä kymmenen vuotta sitten vastaava temppu olisi ollut täysi mahdottomuus. Testimäärät olivat jotain muuta kuin nykyään, ja kisojen välinen aika käytettiin auton kehittämiseen, niin radalla kuin tehtaalla.

7.08850554xpbimages.com

Nykyisen F1-auton suorituskyvyn löytäminen tapahtuu niin pitkälti kauden alettua tietokonepohjaisilla ohjelmilla ja simuloinnilla, että kuljettajan panos tuotekehitykseen, ainakin ensivaiheissa on dramaattisesti pienentynyt. Nykyisellään Alonson temppu on mahdollinen.

Entä kun ongelmat alkavat?

Lopulta nousee esiin kysymys sitoutumisesta. McLarenilla vakuutetaan, että Alonson ensisijainen tähtäin on formuloissa. Tätä en epäile hetkeäkään. Entä kun ongelmat alkavat? Tulisieluinen ja suorasukainen kuljettaja etsii syitä organisaatiosta, autosta, moottorista. Katse hakeutuu tiukasti toiseen projektiin, jossa mahdollisuus jonkin suuren voittamisesta roihuaa kirkkaana.

Tuossa projektissa voimaa tuottaakin japanilaisvalmisteinen mylly. Alonson ja McLarenin onni on, että ainakin teoriassa tällä hetkellä yhteistyö Renaultin kanssa vaikuttaa huomattavasti hedelmällisemmältä kuin päättynyt kujanjuoksu Hondan kanssa. Silti markkinoinnilliset ja imagolliset ristiriidat ovat olemassa.

Aloitimme asian tarkastelun intohimosta, ja siihen on myös syytä päättää. Ihailen sitä paloa, millä Alonso suhtautuu ajamiseen, voittamiseen, urheiluun ja elämään. Eri asia on sitten valta ja se, kuka F1-tallin kaltaisessa organisaatiossa pitää lankoja käsissään.

Toivottavasti olen väärässä ja McLaren ponnistaa motivoituneen kuljettajansa avulla takaisin huipulle, mihin talli kuuluu, eikä ajaudu aallokkoisille vesille ilman selkeää johtajuutta ja suuntaa. Intohimoa on joskus myös sanoa ei.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Lewis Hamilton saattaisi kestää Ferrarin takia jopa vainoharhaisuutta ja rasismia – F1-megasiirto ratkaistaan silti eri faktojen perusteellaNiki Juuselan kommentti: Verstappenilla on ryhtiliikkeen paikka – kärjen takana luvassa herkkuaNiki Juuselan kommentti: Bottaksella edessään uransa suurin ja raadollisin haasteNiki Juuselan kolumni: Charles Leclerc – formuloiden seuraava supertähtiNiki Juuselan kommentti: Bottakselta vaaditaan nyt ammattimaisuutta ja kypsyyttäNiki Juuselan kommentti: Anna palaa Alonso!
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"