Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Niki Juuselan kommentti: Bottakselta vaaditaan nyt ammattimaisuutta ja kypsyyttä

Valtteri Bottas
Valtteri Bottas2017 Getty Images
Julkaistu 27.04.2017 15:03
Toimittajan kuva

Niki Juusela

Valtteri Bottakselta vaaditaan Mercedeksen tiukentuneessa kilpailuympäristössä enemmän henkisiä ominaisuuksia kuin missään vaiheessa aiemmin hänen tähänastisella urallaan.

MAINOS

Venäjän F1-viikonloppu C Morella!

Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55 
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Venäjän GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!

Tilaa C More

Olympiakaupunki Sotshi tai oikeammin Adlerin olympiapuisto, joka sijaitsee reilut parikymmentä kilometriä Sotshin keskustasta itään, näyttäytyy formulaykkösten kauden neljännen osakilpailun näyttämönä.

Ympäristö on hyvin erikoinen formulakisojen järjestämiselle. Entiselle suoalueelle talvikisoja 2014 varten kohonnut kompleksi erikoisine hotelleineen, jäähalleineen ja muine rakennuksineen toimii tietyllä tavalla yhtä kulissinomaisena näyttämönä kuin mitä olympiakisat olivat vajaat neljä vuotta sitten samassa paikassa. Luontaista käyttöastetta tai toimintaa ei paikassa juuri ole, moottoriurheilusta puhumattakaan.


Hyvät suoritukset viikonlopusta toiseen ovat avainasemassa jatkon kannalta, vaikka se tarkoittaisikin myöntymistä aika ajoin Hamiltonin edessä. Kyllä se uran ensimmäinen voittokin sieltä napsahtaa kauden aikana, se on aivan varma.

Toki markkinavoimien puristuksessa Venäjän osakilpailulle on tilaus ja juuri tätä Sotshi palvellee, muualla Venäjällä kisan järjestäminen olisi huomattavasti suuremman luokan haaste, kuin vastikään pitkän jatkosopimuksen MM-sarjan kanssa tehnyt Sotshi.

Yhtä kaikki, kolmella ensimmäisellä kerralla, kun radalla on ajettu, on Mercedes löytynyt tuloslistan kärjestä. Lewis Hamilton on vienyt kisan kahdesti ja Nico Rosberg kerran. Tätä taustaa vasten luulisi Mersun ja sen johtoryhmän suuntaavan kisaviikonloppuun levollisin mielin, mutta kolme ensimmäistä kisaa ovat osoittaneet, että Mustanmeren yllä leijaillee saksalaisen moottorinvalmistajan mielestä huomattavasti tummempia pilviä, mitä he olisivat ennen kauden alkua osanneet ennakoida. Pilvellä on orin muoto ja tuuli puhaltaa Italiasta.

Ferrari on osoittanut jo nyt, ettei sen testivauhti ollut silmänlumetta talvitesteissä. Focus kilpailuissa on kaiken lisäksi oikeassa paikassa ja keskittyminen on heijastunut joka tasolle. Täten ennen Venäjän kilpailua tuntuu yhä vahvemmin, ettei Mercedes voi enää satsata koventuneessa tallien välisessä kilpailuissa tasapuolisesti molempiin kuljettajiinsa. Tämä siitäkin huolimatta, että Venäjän GP:n alla tiimin sisältä molemmat kuljettajat ovat painottaneet tiimikäskyjen tarpeettomuutta juuri nyt. Kaunista puhetta, mutta todellisuus lienee toista. Ferrari pakottaa omalla suorituskyvyllään Mercedeksen vielä reagoimaan kauden aikana.

Tämä tarkoittaa Valtteri Bottaksen osalta, kilpailutilanteen niin vaatiessa, että tallimääräykset tulevat nousemaan yhä vahvemmin esille. Aikaisempina vuosina Mercedekselle oli käytännössä aivan sama kumpi kisan voittaa, Hamilton tai Rosberg, kunhan eivät klikanneet toisiaan ulos kilpailusta, nyt tuota mahdollisuutta Ferrarin paineistaessa ja kilpailun lisääntyessä, ei enää ole.

Onkin täysin luonnollista, että kuljettaja joka vallitsevassa tilanteessa nousee esiin nokkimisjärjestyksessä, on kolmikertainen maailmanmestari Lewis Hamilton. Menestystä janoavan suomalaiskuskin kannalta, tilanne ei tietenkään ole se, miltä näytti vielä sopimuksen kirjoitushetkellä. Mutta se on vääjäämätön osa moottoriurheilua.

Bottakselta kysytään nyt ammattimaisuutta ja kypsyyttä enemmän kuin kertaakaan urallaan, jos Mersu todella yhä voimakkaammin tulee nostamaan Hamiltonin ykköskuskin rooliin. Turhautuminen varmasti iskee aika-ajoin kuin pajavasara, mutta keskittymiseen ja suoritustasoon tämä ei saa vaikuttaa. Kauden mittaan suomalaiselta kysytään niitä ominaisuuksia, mitkä lopulta kasvattavat voittajan, formulamaailman karikkoisilla vesireiteillä.

Bottaksen lohduksi, sekä puolustukseksi on sanottava, ettei varikolta tällä hetkellä juuri löydy kuljettajaa, joka Mercedeksen nykytilanteessa saisi nauttia Hamiltonia vastaan kisattaessa toisenlaisesta kohtelusta, kuin Valtteri. Tilanne on mitä on, enimmäistä kauttaan tallissa ajava tulokas väistää. Kuluvalla kaudella Bottas ajaa vahvasti myös tulevaisuudestaan kuninkuusluokassa.

Hyvät suoritukset viikonlopusta toiseen ovat avainasemassa jatkon kannalta, vaikka se tarkoittaisikin myöntymistä aika-ajoin Hamiltonin edessä. Kyllä se uran ensimmäinen voittokin sieltä napsahtaa kauden aikana, se on aivan varma. Myös Mercedeksen tallin sisällä Valtterin nopeus, ammattimaisuus ja tilanne tiedetään. Ei ole helppoa pyytää tiimiradioon kuskia tasavertaisissa autoissa päästämään toista ohi.

Kiristyvässä kilpailussa Bottas tekee tiimille erinomaista työtä, eikä suomalaisen valintaa kuljettajaksi täksi kaudeksi tarvitse todistella, taiperustella millään enää tapaa. Kunhan Valtteri vain itse luottaa ja uskoo, että kaikella on syynsä ja tarkoituksensa, ei vähiten hänen Mercedes-pestillään, on pilvellä vielä hopeareunus. 

Lisää aiheesta:

Niki Juuselan kommentti: Viikonloppu suomalaistoivoa täynnä – Mercedeksen aika-ajovauhti ihmetyttääNiki Juuselan kommentti: Bottaksella edessään uransa suurin ja raadollisin haasteKommentti: Bottaksen tilanne ei ole kriittinen, mutta saalistajat vaanivat joNiki Juuselan kommentti: F1-sarjassa eletään suomalaisittain poikkeuksellisia aikojaNiki Juuselan kommentti: Unkari näyttää loppukauden suunnanNiki Juuselan kommentti: Anna palaa Alonso!
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"