Nelostiellä välillä Kirri–Tikkakoski tehdään liittymäsuunnittelua hyvin erikokoisten ajoneuvon ehdoilla. Liittymien on sovelluttava sekä henkilöautoille että jättirekoille ja muille erikoiskuljetuksille.
Valtatie 4 on yksi Suomen merkittävimmistä raskaan liikenteen väylistä sekä tärkeä erikoiskuljetusreitti. Tämä tarkoittaa, että Nelostien eritasoliittymät on mitoitettava sopiviksi myös lähes 35-metrisille erikoispitkille rekoille eli niin sanotuille HCT-ajoneuvoille.
Kun liittymä on rakennettu, testataan sen toimivuus HCT-ajoneuvolla. Jos liittymä on liian ahdas, sitä avarretaan, mutta ei miten paljon tahansa.
– Jos liittymä mitoitetaan vain rekkojen mukaan, on vaarana se, että henkilöautot ajavat liittymän läpi liian lujaa, hankkeen projektipäällikkö Ari Mäkelä kertoo Väyläviraston tiedotteessa.
