Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nelostien varrelle puolikkaita liikenneympyröitä – näin pisaran muotoisessa risteyksessä ajetaan: "Lähes mahdotonta"

1:12Osaisitko ajaa tässä risteyksessä, jota poliisikin pitää haastavana?KATSO MYÖS: Osaisitko itse ajaa tässä? Kauniaisissa on risteys, jota poliisikin pitää "hieman haastavana". Katso videolta, miten risteyksessä ajetaan. Kuvan Nelostien uudesta risteyksestä löydät alempaa.
Julkaistu 31.05.2022 06:31

Ville Järveläinen

Nelostiellä välillä Kirri–Tikkakoski tehdään liittymäsuunnittelua hyvin erikokoisten ajoneuvon ehdoilla. Liittymien on sovelluttava sekä henkilöautoille että jättirekoille ja muille erikoiskuljetuksille.

Valtatie 4 on yksi Suomen merkittävimmistä raskaan liikenteen väylistä sekä tärkeä erikoiskuljetusreitti. Tämä tarkoittaa, että Nelostien eritasoliittymät on mitoitettava sopiviksi myös lähes 35-metrisille erikoispitkille rekoille eli niin sanotuille HCT-ajoneuvoille.

Kun liittymä on rakennettu, testataan sen toimivuus HCT-ajoneuvolla. Jos liittymä on liian ahdas, sitä avarretaan, mutta ei miten paljon tahansa.

– Jos liittymä mitoitetaan vain rekkojen mukaan, on vaarana se, että henkilöautot ajavat liittymän läpi liian lujaa, hankkeen projektipäällikkö Ari Mäkelä kertoo Väyläviraston tiedotteessa.

Lue myös: Jättirekalla selviää liikenneympyröistä, mutta pullakahvit voivat olla ongelma – valtavien HCT-yhdistelmien määrä räjähti vuodessa

Lue myös: Osaisitko itse ajaa tässä? Kauniaisissa on risteys, jota poliisikin pitää "hieman haastavana"

– Toisaalta, jos liittymä on tiukasti mitoitettu, raskaan liikenteen pitää ajaa siihen hyvin tarkasti. Selvää on, että rekoilla ei kuljeta liittymissä nopeasti, Mäkelä jatkaa.

Millainen liittymä sopii mihinkin?

Kirrin ja Tikkakosken välille rakennetaan yhteensä kuusi eritasoliittymää, joista viisi on jo valmistunut. Kirrin eritasoliittymän uudet ramppijärjestelyt ympäristöineen rakennetaan vuonna 2023.

Liittymätyypin valintaan vaikuttavat erityisesti liikennemäärät.

– Ne kertovat, kuinka paljon liittymässä on liikennettä eri suuntiin, ja onko jokin suunta vilkkaampi kuin muut, eli niin sanottu päävirta, Kirrin ja Tikkakosken liittymiä suunnitellut Jukka Levä A-Insinööreiltä kertoo tiedotteessa.

Yleistyvä pisaraliittymä

Tikkakoskelle rakentunut eritasoliittymä on niin kutsuttu pisaraliittymä, joka on saanut nimensä pisaramaisesta muodostaan. Sitä kutsutaan myös puolikkaaksi liikenneympyräksi, sillä siinä ei ole ympyräajomahdollisuutta.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

väylävirasto pisaraliittymä kirri tikkakoskiPisaraliittymää kutsutaan myös puolikkaaksi liikenneympyräksi. Kuvassa Tikkakosken eritasoliittymä.Väylävirasto

Vaikka pisaraliittymät eivät ole vielä kovin yleisiä, voi niihin törmätä jo ympäri Suomea. Niitä myös rakennetaan yhä enemmän. Väyläviraston mukaan pisaraliittymien etuja ovat toimivuus ja turvallisuus.

– Verrattuna perinteiseen tasoristeykseen, pisaraliittymässä kääntymiset ovat mahdollisia ainoastaan oikealle. Pisaraliittymän muoto ja tien geometria auttavatkin kuljettajaa hahmottamaan ajosuunnat niin, että väärään suuntaan kääntyminen on lähes mahdotonta, Väylävirasto kertoi tiedotteessaan pari vuotta sitten.

Pisaraliittymää käytetään ainoastaan niin sanotussa rombisessa eritasoliittymässä, jossa rampit nousevat suoraan ylös risteyssillalle ja siten molemmin puolin siltaa olevien risteysalueiden välimatka on lyhyt.

Lue myös: Jos ratin takana menee sormi suuhun, toimi silloin näin – "Saattavat estää vahingon syntymisen"

Lähde: Väylävirasto

Lisää aiheesta:

Kannattaako kesän ajomatkoilla suosia isoja vai pieniä teitä? – "Tieverkosto suunnitellaan niin, että..."Osaisitko itse ajaa tässä? Kauniaisissa on risteys, jota poliisikin pitää "hieman haastavana" – tilalle tulee liikenneympyräOnko tässä maailman levein moottoritie? 26-kaistainen valtaväylä on suorastaan epätodellinen ilmestysJättirekalla selviää liikenneympyröistä, mutta pullakahvit voivat olla ongelma – valtavien HCT-yhdistelmien määrä räjähti vuodessaSata jättirekkaa Suomen teille hyvin nopeassa aikataulussa – tästä tiedät, että ohitettava rekka on PITKÄJopa satoja jättirekkoja tulossa Suomen teille – ministeriö haluaa eroon erityislupavaatimuksesta jo vuoden alussa
LiikenneLiikenneturvallisuusRaskas liikenneKuorma-autotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen18:32
    Polttoaine

    Nyt puhuvat Suomen Teboil-tankkaajat Helsingistä Lappiin: "Naapurissa on seuraava tankki"

  • Eilen05:53
    Liikenneonnettomuudet

    Muistatko vuoden 2005 mustan päivän? Kaikkien aikojen kolarisumassa 300 autoa, yli 60 loukkaantunutta ja kolme kuollutta

  • ke18:58
    Huoltoasemat

    STT:n tiedot: Neste keskeyttänyt polttoaineiden toimittamisen Teboilille

  • ke15:24
    Liikenneonnettomuudet

    Lahden kolarisuman syyt selvillä

  • ke14:20
    Varkaudet

    Räpsyikö liikaa? Joku vei nopeusvalvontakameran Kuopiossa