Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Neljäsluokkalaisten matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen heikentynyt selvästi, etenkin pojilla

Lehtikuva
Julkaistu 29.11.2016 13:50

MTV UUTISET–STT

Suomalaisten neljäsluokkalaisten luonnontieteiden ja matematiikan osaaminen heikentyi selvästi vuosien 2011 ja 2015 välillä. Tämä käy ilmi kansainvälisen matematiikan ja luonnontieteiden osaamista arvioivan TIMSS-tutkimuksen tuloksista, jotka julkistettiin tiistaina.

Vuonna 2011 luonnontieteiden osaamisen kansallinen keskiarvo oli Suomessa 570 pistettä, mutta viime vuoden arvioinnissa enää 554 pistettä. Pudotus matematiikassa oli hieman loivempi, 545 pisteestä 535 pisteeseen.

Kansainvälisessä vertailussa Suomen neljäsluokkalaiset sijoittuivat luonnontieteissä nyt jaetulle viidennelle sijalle ja matematiikassa jaetulle 13. sijalle, kerrotaan Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen tiedotteessa. Edellisessä tutkimuksessa Suomen neljäsluokkalaiset olivat luonnontieteissä sijalla kolme ja matematiikassa sijalla kahdeksan.

fysiikka matikka
Sitruunahappoa ja ruokasoodaliuosta tiedetyöpajassa Hietakummun ala-asteella Helsingissä 14. huhtikuuta 2016. Koululla esiteltiin elämyksellistä ja ilmiöpohjaista luonnontiedeopetusta.Lehtikuva

Vuoden 2011 tutkimuksen kärkimaista Suomi oli ainoa, jonka tulokset heikkenivät neljän vuoden aikana.

– Huolimatta tulosten heikentymisestä suomalaislasten tiedolliset ja taidolliset oppimistulokset ovat kansainvälisessä vertailussa varsin hyvät, arvioivat tutkimuksen koordinaattori Jouni Vettenranta ja tutkija Jenna Hiltunen Koulutuksen tutkimuslaitoksesta.

Etenkin poikien tulokset heikentyneet 

Suomessa etenkin poikien tulokset ovat heikentyneet vuodesta 2011. Vuoden 2011 tutkimuksessa pojat olivat hieman tyttöjä parempia matematiikassa. Luonnontieteissä sukupuolten välillä ei ollut tuolloin juurikaan eroa. 

Nyt tytöt olivat selvästi parempia kaikilla tutkituilla matematiikan ja luonnontieteiden osa-alueilla. Poikien tulokset heikentyivät vuosien 2011 ja 2015 välillä matematiikassa 18 pistettä ja luonnontieteissä 22. Tytöillä pudotus luonnontieteissä oli kymmenen ja matematiikassa vain kaksi pistettä.

– On huolestuttavaa, että sukupuolten väliset erot ovat havaittavissa jo näin varhaisessa vaiheessa koulupolulla. Peruskoulun opetussuunnitelmassa korostettu koulun merkitys sukupuolten välisen tasa-arvon edistäjänä ei näytä toteutuvan, Vettenranta ja Hiltunen arvioivat.

Asenteissa parantamista 

Osa neljännellä luokalla näkyvien osaamiserojen syistä juontuu aikaan ennen koulunkäynnin alkua. Suoriutumisen taustalla vaikuttavat varhaiset perustaidot ja niihin kotiolot. 

– Tätä epätasa-arvoista lähtötilannetta kouluissamme ei kokonaan kyetä tasoittamaan, Vettenranta sanoo.

Parannettavaa nähtiin myös asenteissa. Suomalaislapset muun muassa pitävät kaikkien muiden maiden lapsia vähemmän luonnontieteistä. Matematiikastakin vähemmän pitäviä oppilaita oli vain kolmessa maassa.

Singapore tilastojen ykkönen 

Parhaiten sekä matematiikassa että luonnontieteissä sijoittui Singapore. Luonnontieteissä Singaporen neljäsluokkalaisten kansallinen keskiarvo oli 590 ja matematiikassa 618. Pisteen päähän jäi Etelä-Korea. 

Suomea paremmin sijoittuivat myös Japani ja Venäjä. Viidennen sijan Suomen kanssa jakoivat Hongkong, Taiwan ja Kazakstan. OECD-maista Suomi sijoittui toiseksi Japanin jälkeen.

Matematiikan puolella kymmenen parhaan maan joukossa oli viisi Aasian maata tai aluetta. Lisäksi Suomea paremmin sijoittuivat muun muassa Yhdysvallat ja Tanska. Tutkimukseen osallistuneista OECD-maista Suomi oli kahdeksantena matematiikassa.

Neljännen vuosiluokan tutkimukseen osallistui liki 50 maata. 

3:02Poikien huono koulumenestys huolestuttaa –"Yhteiskunnan kannalta oikea ongelma"

Lisää aiheesta:

Suomalaisnuorten menestys Pisa-kokeissa laski kaikissa aineissa – OAJ: "Voi kutsua romahdukseksi"Pisa-tutkija ei allekirjoita ehdotusta, jonka mukaan poikien oppimismenestys paranisi miesopettajia lisäämällä: "Kuulostaa aataminaikaiselta ajattelulta"Pisa: Suomalaisoppilaat ovat Euroopan etevimpiä keskustelijoita Tuore Pisa-tutkimus: Tyttöjen ja poikien erot kasvussa, myös alueet eriytymässäPeruskoululaiset eivät hallitse prosenttilaskuja - yhtä taitavilla jopa kahden numeron ero arvosanoissaPeruskoulun oppimistulokset uhkaavat heiketä – etenkin pojat lukevat aiempaa vähemmän
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen23:09
    Lotto

    Loton potti jatkaa kasvuaan – Pirkanmaata lykästi

  • Eilen22:43
    Stockmann

    Mörkö lipui Stockmannin jouluikkunaan – taustalla tärkeä teema

  • Eilen21:09
    Räjähdykset

    Hotelli Joronjäljen omistaja: Räjähdyksellä saattaa olla kolmaskin uhri

  • Eilen19:55
    Hyvän mielen jutut

    Drooni, alien vai Halloween-keiju? Outo olento tallentui Riitan mökin valvontakameraan

  • Eilen19:18
    Mäntsälä

    Poliisi tavoitti miehen, jonka arveltiin olleen avun tarpeessa